Čerpací stanice začnou zavírat: Nahradí je nové dobíjecí stanice pro elektromobily. Už si nenatankujeme všude

Pumpaři od Zlaté podkovy by se divili, tohle svět ještě neviděl. Speciální místo, kde benzín ani naftu nekoupíte.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Pro někoho je čerpací stanice víc než jen místo, kde doplní pohonné hmoty. Zejména díky doplňkovým službám. Já to mám třeba jako určitý rituál. Natankuji plnou, dám si k tomu kávu. Pokud je to na čerpací stanici Benzina, většinou neodolám megakabanosu s belgickou. Čerpací stanice slouží pro dálkové řidiče jako dočasné útočiště. Na čerpacích stanicích se také leckdy scházejí a sjíždějí nadšenci tuningu nebo klasičtí petrolheadi.

Nová doba, nové možnosti, nové čerpací stanice. Tedy dobíjecí

U našich sousedů teď vznikla čerpací stanice, na níž klasický motorista načerpá snad trochu dobré nálady, něco tekutin pro vlastní osvěžení, ale rozhodně ne benzín nebo naftu. V Bratislavě na Landererově ulici byla otevřena první nabíjecí city hub stanice na Slovensku. Unikátní projekt rozšířil síť nabíjecích stanic ZSE Drive o revoluční koncept, který nemá na trhu konkurenci. Řidiči mají nyní k dispozici první komplexní stanici pro nabíjení elektromobilů v zemi. Zjednodušeně řečeno je to čerpací stanice pro elektromobily.

iZdroj fotografie: ZSE

Člověk zná zejména samostatné stojany s nabíječkami, popřípadě nabíjecí místa u obchodních center nebo stanice na pumpách. Ale takto samostatné středisko pro nabíjení elektrických aut jsem já osobně ještě neviděl. Síť nabíjecích bodů na Slovensku rychle roste. Kde jsou? Jak jsem zmínil, tak většina z nich byla instalována v blízkosti nákupních center. V poslední době se však nabíječky objevují i na slovenských čerpacích stanicích. To motoristům poskytuje stejný komfort jako u tradičních aut na fosilní paliva.

Ani Tesla, ani Škoda: Nejhodnotnější automobilová značka světa v žebříčku překvapila

Tato transformace čerpacích stanic na multifunkční místa budoucnosti zahrnuje nejen doplňování paliva, ale také občerstvení, návštěvu toalet a možnost posedět na kávě. To je při dobíjení de facto nutnost. Pokud nádrž natankuji za pár minut, dobíjení baterie takto rychle skutečně nezvládnu. A lepší než předstírat únavu je přiznat barvu. Nechat auto v nabíječce a jít si dát kávu nebo sehrát několik partiček šachu. Čerpací stanice se postupně mění na místa, kde můžete doplnit jakýkoli typ paliva, ať už fosilní, nebo udržitelné.

Stanice, co nevoní benzínem? Tady se petrolheadi nescházejí

Na Slovensku však dosud chyběla stanice, která by byla od základů navržena pro potřeby elektromobility a dokázala obsloužit několik vozidel najednou, aniž by ztratila výkon nabíjení. Výjimkou je větší lokalita na rychlostní silnici R1 u Beladic. Ta však nesplňuje všechny požadavky moderní pumpy pro elektromobily. City Hub od ZSE Drive na Landererově ulici v Bratislavě je skutečně jedinečný. Nabízí až 10 samostatných nabíjecích bodů, včetně čtyř AC nabíječek o výkonu 22 kW, dvou ultrarychlých stojanů o výkonu 300 kW a čtyř nabíjecích bodů o výkonu 400 kW.

iZdroj fotografie: iStock

Celá infrastruktura je navržena tak, aby mohla obsloužit všechna vozidla současně bez ztráty výkonu. Řidiči mohou kromě elektrické energie načerpat i směs do ostřikovačů. Uvnitř stanice jsou toalety, kávovar a automaty s rychlým občerstvením. Nabíjecí hub je otevřený nepřetržitě, ale vnitřní prostory jsou zatím přístupné pouze během dne. Později bude přidán inteligentní systém, který umožní nonstop vstup pro zákazníky ZSE Drive.

První stanice, desítky jich jen tak rychle určitě nevzniknou

Nabíjení je součástí sítě ZSE Drive a platí zde standardní ceník. Nabíječky mohou využívat i zákazníci jiných společností a platforem v rámci roamingového programu. Jako proč ne. Pokud mám elektromobil, tak jsem rád za služby i nad rámec pouhého dobíjení. Stanice je navržena tak, aby splňovala nejvyšší standardy nejen z hlediska výkonu, ale i uživatelského komfortu. Řidiči elektromobilů mohou očekávat rychlé a efektivní nabíjení, aniž by museli obětovat pohodlí a kvalitu služeb.

Uvidíme, jak to bude fungovat, zejména s ohledem na kapacitu sítě. Budoucnost ukáže, jestli budou nějaké stížnosti ze strany majitelů elektrických aut na rychlost dobíjení. Nebo jestli bude síť „padat“. Tak jako tak je City Hub od ZSE Drive příkladem toho, jak by mohly vypadat čerpací stanice budoucnosti. Jestli je nějaké takové místo u nás? Popravdě nevím, pátral jsem a zjistil jsem jen tolik, že tady máme tisíce nabíjecích míst, ale na takové, které by vypadalo jako „pumpa pro elektromobily“, jsem nepřišel.

Jak se vám tohle líbí?

Zdroj: ZSE
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články