Český vozový park je téměř ten nejstarší v Evropě, co to znamená? Že jezdíme auty, která jsou nebezpečná, neekologická a stará.
Jak staré je vaše auto? Nevím jak vy, ale já mám aut několik. To nejmladší je z roku 2018, řekl bych, že šestiletý automobil mohu považovat když ne za zánovní, tak určitě ne za starý. Ovšem nejstarší automobil v mé garáži je z roku 2004. A to už je dvaadvacet let. Nicméně jde o klasické sportovní auto, které je v perfektní kondici. A jehož cena spíše roste, než aby klesala. Ale ano, je starší a starší, tím pádem se podepisuje i na růstu průměrného věku aut v České republice. Myslím ale, že právě moje staré auto není problémem.
Stará auta mohou být nebezpečná a také neekologická
Ne v souvislosti s rostoucím průměrným věkem českého vozového parku, o němž se hovoří. Víte tedy, jak stará jsou auta, která denně potkáváte na silnicích? Možná vás to překvapí, ale průměrné stáří vozidel v Evropě je mnohem vyšší, než byste čekali. Každá země má svá specifika, jež odrážejí nejen ekonomickou situaci, ale i přístup k automobilismu jako takovému. Jak staré jsou vozy, které brázdí evropské silnice? Začněme čísly. Podle nejnovějších statistik Evropské asociace výrobců automobilů ACEA je průměrné stáří osobních aut v EU 12 let.
To znamená, že většina aut, která potkáváte na silnicích, byla vyrobena někdy kolem roku 2013. Tento průměr se v posledních letech neustále zvyšuje. V roce 2017 to bylo 11 let, v roce 2020 už 11,5 roku. A teď jsme na dvanácti. Co tím chci říct? Jednoduše to, že auta v Evropě stárnou. A to nejen kvůli tomu, že si lidé nechávají svá stará auta déle, ale i kvůli tomu, že se nové vozy prodávají pomaleji, než by si automobilky přály. Česká republika je tedy stát vraků? Možná to zní přehnaně, ale když se podíváme na čísla, není to daleko od pravdy.
V rámci celé Evropské unie máme druhý nejstarší vozový park. Hůře na tom je se 17,5 roky jen Řecko. Průměrné stáří osobních automobilů v České republice je tedy 16,5 roku. To znamená, že většina aut, která potkáte na silnicích, byla vyrobena někdy kolem roku 2007. Tento průměr se neustále zvyšuje. V roce 2016 to bylo 14,5 roku, v roce 2020 už 15,3 let. A teď jsme na 16,5. Co tím chci říct? Možná to, že české silnice jsou plné starých aut, která nejenže nejsou tak bezpečná jako novější modely, ale také produkují více emisí. Tento trend se netýká jen osobních aut.
Lidi nemají peníze a auta jsou drahá, problém je asi jasný
Průměrné stáří nákladních vozidel je dokonce 19 let, což je alarmující nejen z hlediska bezpečnosti, ale i ekologie. Pokud přemýšlím o lidech tak jako o sobě, umím si představit, že je tady řada starých aut ve sbírkách a sběratelských garážích. Aut, která jezdí jednou za čas. Ovšem u nákladních aut je to něco jiného. Ta jezdí de facto denně, musí pracovat, vydělávat. A je strašné, když kolem dokola stále chroptí polorozpadlé Avie chrlící z výfuku kila a kila škodlivin. To samozřejmě nikdo nechce. Ani já to nechci. Západní Evropa je na tom podle očekávání lépe.
Tam je situace úplně jiná. Například v Německu je průměrné stáří aut 10,3 roku, ve Francii 11,2 roku a v Rakousku 9,3 roku. A co to znamená? Že na českých silnicích potkáte mnohem více starých aut než kdekoli jinde v Evropě. A co je na tom nejhorší? Tento trend se nemění už desítky let. A co značky? Tady asi nikoho nepřekvapí, že českým silnicím kraluje Škoda. Tato domácí značka má na svědomí více než 35 % všech registrovaných osobních automobilů. A co je na tom nejlepší? Modely jako Octavia, Fabia nebo Superb jsou u nás doslova legendy.
U nás kraluje mezi automobilovými značkami Škoda
Na druhém místě je Volkswagen, který má podíl kolem 9 %, a třetí příčku obsadil Hyundai s 8 %. A co ostatní značky? Ford, Renault, Toyota nebo Peugeot – všechny mají své věrné fanoušky, ale na Škodu prostě nemají. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Jednoduše to, že na českých silnicích potkáte škodovku častěji než jakoukoli jinou značku. A co je na tom nejzajímavější? Tento trend se nemění už desítky let. A teď si představte, jaké to má dopady. Starší auta jsou nejen méně bezpečná, ale také méně spolehlivá.
To znamená, že jejich majitelé musí častěji řešit opravy, což je nejen drahé, ale také časově náročné. A co emise? Starší auta produkují více CO2 a dalších škodlivých látek, což má negativní dopad na životní prostředí. A co je na tom nejhorší? Většina těchto aut nemá moderní technologie, které by pomohly snížit spotřebu paliva nebo zvýšit bezpečnost. Možná bychom měli přemýšlet o tom, jak můžeme přispět k tomu, aby naše silnice byly bezpečnější a ekologičtější. A co s tím můžeme dělat?
Problém je na bedrech státu, nikdo jiný s tím nic neudělá
Jedním z řešení je podpora nákupu nových aut. Ano, možná to zní jako klišé, ale právě nové vozy jsou klíčem k tomu, aby se průměrné stáří vozidel v České republice snížilo. A co je na tom nejlepší? Nová auta nejsou jen bezpečnější a ekologičtější, ale také pohodlnější a spolehlivější. Takže pokud přemýšlíte o koupi nového vozu, možná je teď ten správný čas. A co ti, kteří si nové auto nemohou dovolit? Pro ně je důležité alespoň pravidelně udržovat svá stávající vozidla, aby byla co nejbezpečnější a nejspolehlivější. A co vy? Jak staré je vaše auto?
A přemýšleli jste někdy o tom, jaké to má dopady na vaši peněženku, bezpečnost a životní prostředí? Ať už je vaše odpověď jakákoli, jedno je jisté – stav vozového parku v České republice je téma, které stojí za to sledovat. Protože pokud chceme, aby naše silnice byly bezpečnější a ekologičtější, musíme začít u sebe. A to znamená nejen přemýšlet o tom, jaké auto si koupíme, ale také o tom, jak se o něj staráme.
Sportovní auta mohou být stará, a přesto v perfektním stavu
Protože na konci dne jde o to, aby byly naše silnice bezpečné a přívětivé pro všechny. A to je něco, na čem bychom měli všichni pracovat. V České republice je registrováno více než 6,5 milionu osobních automobilů. Tento počet neustále roste. Jen za posledních deset let přibylo na našich silnicích více než milion nových registrací. Češi auta milují. Ale asi nemají dost peněz na to, aby si kupovali auta nová. A tak vozový park u nás stárne. A co s tím můžeme dělat? Kupovat auta nová, ale to se snadno řekne, když peněz není nazbyt.
Jedním z řešení je státní podpora nákupu nových aut. Ano, možná to zní jako klišé, ale právě nové vozy jsou klíčem k tomu, aby se průměrné stáří vozidel v České republice snížilo. Nová auta nejsou jen bezpečnější a ekologičtější. Takže ještě jednou. Jak staré je vaše auto? Máte na to, abyste si koupili nové? To není jedovatá poznámka a zjišťování faktu. Pokud ne, pak se s tím asi nedá nic dělat. Je to na celkové změně státu, ekonomice, tržní síle. Dokud mezi lidmi nebude dost peněz na nová auta, ta se pak logicky nemohou na silnicích objevit a nahradit stárnoucí vraky. Nebo se pletu?