Auta, která řídí sama bez řidiče, se v České republice stávají realitou. Zákon se změní a řidičem bude de facto pasažér.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
V České republice se chystá zásadní změna, která může přepsat pravidla silničního provozu, jak je známe. Ne, řeknu to jinak. Ne že může přepsat. Ale doslova změní pravidla a přístup k automobilismu. Auta, která budou jezdit automaticky, tedy bez přímého zásahu řidiče, se brzy stanou realitou. Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky připravuje legislativní rámec, jenž umožní provoz těchto vozidel na českých silnicích. Co to ale znamená pro běžného řidiče? A jaké změny nás čekají? Půjde hlavně o změnu legislativy.
A je to tady, chystá se změna zákona pro auta bez řidiče
Změny v tom směru, jak se změní chápání řidiče. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Teď se opřu o to, co samo hlásá ministerstvo dopravy na svém webu. Automatizované vozidlo je takové, jež díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz.
V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení. Za mne to ale je něco, co mi je krajně nepříjemné. Já prostě v tuto chvíli asi nemám kapacitu na to, abych přijal fakt, že někdo proti mně pojede autem a nebude se dívat před sebe.
„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Podle Zdeňka Petzla tedy přináší tento návrh nejen moderní technologie na české silnice, ale také podporuje konkurenceschopnost českých firem, které se na vývoji těchto systémů podílejí. Technologie, jež budou v těchto vozidlech využívány, vycházejí z již známých asistentů řízení, jako je adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo automatické brzdění. Rozdíl je však v tom, že zatímco tyto systémy pouze podporují řidiče, automatizované řízení přebírá plnou odpovědnost za jízdu.
Jet v noci a přestat řídit, nechat to na autě a usnout? To ne!
Řidič tak bude moci na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, předat řízení vozidlu a věnovat se jiným činnostem. Já tak nějak pořád nevím. Co myslíte vy, je vám příjemná představa, že jedete mezi auty, v nichž jsou řidiči, kteří se nedívají před sebe a neřídí? Mám obavu, že stroj je jenom stroj. Odpovědnost ponese člověk, ale řídit auto nemusí. Jak to bude v praxi fungovat? Vozidlo samo vyhodnotí, zda je připraveno převzít kontrolu, a na displeji o tom informuje řidiče. Ten se následně rozhodne, zda řízení předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní systémy, jako je hlídání mrtvých úhlů nebo automatické brzdění, zůstanou nadále v činnosti.
Tento systém je navržen tak, aby byl co nejbezpečnější a zároveň co nejvíce usnadnil život řidičům. Podle Terezy Čížkové z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy jsou hlavními přínosy automatizovaných vozidel zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Statistiky totiž ukazují, že většina dopravních nehod je způsobena lidskou chybou. Automatizovaná vozidla, která budou schvalována podle přísných evropských homologačních předpisů, by měla tyto chyby eliminovat. Navíc se jedná o přirozenou technologickou evoluci, jež vychází z již existujících systémů a postupně je zdokonaluje.
Řidičem už nebude ten, kdo řídí, ale i kdo jen sedí za volantem
Legislativní změny, které tuto novinku umožní, zahrnují několik klíčových bodů. Například se rozšíří definice „řidiče“ tak, aby zahrnovala i osobu, která předá řízení vozidlu a pouze na něj dohlíží. Dále se upraví odpovědnost za řízení – v autonomním režimu bude odpovědnost přenesena z řidiče na vozidlo, ovšem pouze v mezích stanovených homologačními předpisy. Řidič bude mít také povinnost převzít řízení na pokyn vozidla a zpřístupnit kontrolním orgánům data ze systému vozidla. Registr silničních vozidel se rozšíří o údaj, zda je vozidlo schváleno jako automatizované.
Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, tedy vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení, jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, vše se ale změní. Systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají, a to znamená jediné. Řidiči budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení. Příčí se mi to, jenom to čtu.
„Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu. Velice vítáme, že Ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj,“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Za mě – já skutečně stále nevím. Vlastně mi asi ani nevadí to, že odpovědnost bude na řidiči, ale řídit bude auto. To je vlastně na každém, jestli se rozhodne pro tu kterou možnost. Nelíbí se mi vůbec ta představa, že proti mně pojede rozjeté auto, kde bude mít ruce řidič na klíně a bude se dívat třeba do mobilu.
Auta, která řídí bez řidiče, se stávají českou každodenní realitou
Zamyšlení zakončím tím, čím končí prohlášení na ministerském webu. „Vzhledem k důležitosti této legislativy, která přispěje k bezpečnějšímu a efektivnějšímu provozu na našich silnicích, věříme v aktivní podporu při schvalování těchto novel. Je na čase přijmout opatření, která umožní držet krok s moderními technologiemi a zajistí budoucnost českého automobilového průmyslu.“ Tady se asi poprvé v životě projevím jako technologický zpátečník. Tohle je prostě něco, na co si myslím máme jako společnost ještě čas.