Velká nástraha při cestě autem do Chorvatska nebo Itálie. Automechanik varuje Čechy

Před dovolenou musí řidič nekompromisně udělat na svém automobilu odpovídající servis. Pokud se tak nestane, auto znatelně víc trpí.

i Zdroj fotografie: Petr Vilgus / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Letní extrémně vysoké teploty nejsou náročné pouze pro řidiče. Zatěžují nadměrně i techniku a motorová vozidla. Trpí zejména ti motoristé s automobily, kteří jezdí běžně v mírném klimatu a přechod do jiného pásma je pro ně teplotním šokem. Co udělat pro to, aby naše auto lépe snášelo cestování do teplých krajin? Čas dovolených se neúprosně blíží a jako každý rok masa českých řidičů vyjede na dovolenou svým automobilem do Chorvatska.

Auto před cestou do horkých oblastí vyžaduje servis

Cestovatelé jedoucí svým vozem na dovolenou by měli auto dobře připravit na podmínky, které na místě panují. Pokud se někdo chystá na jih Evropy, musí udělat důkladnou revizi chladicího systému. Zeptali jsme se technického experta na servis evropských a japonských automobilů pana Pavlíčka. Otázka zněla, zda se vyplatí měnit motorový olej při jízdě do extrémně horkých oblastí.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

„Sportovní oleje s vysokou viskozitou, jako je 10W-60,“ vysvětlil expert Pavlíček, „jsou obecně určeny k ochraně motoru proti vysokým teplotám a nadměrnému zatížení.“ Technik vychází z paralely s jízdou na závodním okruhu, kde mohou panovat jak vysoké vnější teploty, tak je auto značně zatěžováno závodní jízdou. „Navzdory zdání a stereotypům se i přes takovou viskozitní třídu nemusí vždy jednat o polosyntetický olej,“ říká automechanik. „Na trhu je velká skupina syntetik s podobnými parametry.“ 

Motorsport přináší řešení v podobě oleje s vyšší viskozitou

Přestože je tento typ oleje určen podle odborníka především pro motoristický sport, skvěle se hodí do extrémně náročných podmínek. Například pro jízdu v horkém počasí, v horách nebo při tažení přívěsu či obytného karavanu. Díky tomu bude mít silně zatížený motor olejový film odolnější proti roztržení, a to i přes nepříznivé podmínky, jako jsou chorvatské okresky nebo španělské dálnice.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Očekáváme-li u motorového oleje zvláště vysoké provozní teploty,“ dodává odborník na servis, „má výměna náplně za olej s vyšší viskozitou po technické stránce smysl.“ Odborník říká, že viskozita motorového oleje klesá s rostoucí teplotou. Pokud lze předpokládat, že bude mít olej o 10, 20 nebo 30 stupňů Celsia vyšší pracovní teplotu, lze to určitým způsobem kompenzovat olejem s vyšší viskozitou.

Norma musí vyhovovat, nelze používat jakýkoli olej jen tak

Je ale zapotřebí neexperimentovat, domácí kutilové a amatérští chemici nejsou přínosem. Výměna bez negativních důsledků bude pouze při výměně oleje za dodržení kvalitativních standardů pro daný automobil. Olej musí být schválen výrobcem vozidla a rovněž musí mít kvalitativní standard v souladu s doporučením. Pokud výrobce vozidla povoluje pouze jednu viskozitu oleje a jednu normu kvality, neměly by se používat jiné než doporučené oleje.

Měníte před dovolenou olej?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články