Do Chorvatska dojedou letos Češi rychleji. Bude pro ně platit speciální nový zákon

Jak zrychlit cestu k moři a ulevit řidičům od stresu? Stačí zrušit neoblíbené rychlostní omezení na dálnici a hned se jede lépe.

i Zdroj fotografie: Petr Vilgus / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Čas dovolených se blíží. Tedy letních dovolený. Lidé, kteří jsou zvyklí jezdit a cestovat po světě celoročně, to mají nastavené jinak. V redakci AutoŽivě jsme analyzovali novinky, které se budou týkat Čechů cestujících v sezoně 2025 do zahraničí, a zjistili jsme zajímavou věc. Týká se oblíbené destinace, Chorvatska. Existuje několik tradičních cest, jak se z České republiky do Chorvatska dostat. Člověk nemusí být Kryštof Kolumbus, i když víme, jak to bylo s objevením Ameriky, aby pochopil, že pojede přes Rakousko.

Cesta po rakouské dálnici není nic příjemného, limity a radary

To je tradiční a klasická cesta, kterou Češi znají a využívají. A vědí, co je na této trase čeká. Ať už jde o dálniční známky, nebo třeba radary, velmi často skutečně rafinovaně ukryté podél komunikací. Popřípadě skutečnost s omezeními a rychlostními limity v zónách IG-L. IG-L zóny jsou oblasti s omezením rychlosti kvůli ochraně ovzduší. Byly v Rakousku zavedeny na vybraných úsecích dálnic A2 a A9, limitem pro běžná auta je 100 km/h. Takzvaných bezemisních vozidel, jako jsou elektromobily nebo auta na vodík, se omezení netýkalo.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Teď se cesta do Chorvatska pro české řidiče stane o něco příjemnější, a hlavně rychlejší. Rakousko totiž ruší rychlostní limit 100 km/h v IG-L zónách. Koncept měl motivovat k přechodu na ekologičtější dopravu a zároveň snížit emise škodlivin, jako jsou oxidy dusíku (NOx) a jemné prachové částice. Jenže jak se ukázalo, efekt tohoto opatření byl minimální. Od roku 2020 totiž nedošlo k překročení imisních limitů škodlivin, a to ani bez dalších restrikcí.

Stane se nový rychlostní limit na dálnicích realitou? Český návrh inspiroval i Rakousko

Navíc se ukázalo, že přísnější normy, které budou od roku 2030 vyžadovány Evropskou unií, stejně nelze dosáhnout pouze omezením rychlosti. Zásadní krok přichází z iniciativy nové zemské vlády ve Štýrsku a znamená konec pro „Lufthunderter“, tedy limit 100 km/h na vybraných úsecích dálnic. A co to znamená pro běžné řidiče? Jednoduše řečeno, méně zdržování, více plynulosti a rychlejší cesty. Nový zemský hejtman Mario Kunasek z FPÖ, který je známý svým vstřícným postojem k automobilové dopravě, se rozhodl jednat.

Reálná úspora je jen pár minut, ale psychicky si řidiči uleví

Už v únoru letošního roku oznámil, že nechá přezkoumat, zda má rychlostní omezení v IG-L zónách vůbec smysl. A výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. V polovině března bylo jasné, že „Lufthunderter“ může být zrušen. Zrušení se dotkne celkem 94 kilometrů dálnic, konkrétně úseků na A2 směřující do Maďarska a A9 vedoucí do slovinského Mariboru. To znamená, že na těchto úsecích se vrátí standardní rychlostní limit 130 km/h. Samozřejmě, ne všichni jsou z tohoto rozhodnutí nadšení. Kritiku si vysloužilo zejména od strany Zelených.

iZdroj fotografie: Zemská policie Rakouska

Její členové považují zrušení rychlostních limitů za ideologicky motivované a varují před možnými zdravotními následky. Podle nich úspora času řidičů nevyváží dopady na životní prostředí a zdraví obyvatel. Podobný názor zastávají i politici z KPÖ. Podle jejich výpočtů je časová úspora při zvýšení rychlosti z 100 km/h na 130 km/h na úseku mezi Grallou a Graz-West zanedbatelná – činí prý jen něco málo přes pět minut.

Omezení se neosvědčilo, eko-výsledky nejsou přesvědčivé

A to podle nich rozhodně nestojí za rizika spojená s vyššími emisemi a možnými zdravotními problémy. Na druhé straně, zemská vláda argumentuje tím, že bude i nadále sledovat úroveň škodlivin a případně přijme kompenzační opatření, která by vyvážila nárůst emisí způsobený vyšší rychlostí. Běžný řidič, navíc zahraniční, klasický turista, asi rakouskou politiku nevnímá a neřeší.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zajímá ho jen to, co ho bude stát cesta do Chorvatska a jak dlouho pojede. Není nic horšího než trpět, byť jen o minutu navíc ve své Octavia 2.0 TDI na dlouhé cestě. My to v redakci AutoŽivě považujeme za dobrý krok. A navíc také možná za první vlaštovku mezi dalšími, pozitivními změnami, které možná v Rakouskou proběhnou. Víc a víc se hovoří o navýšení rychlostního limitu ze 130 km/h na 150 km/h. Tak uvidíme.

Mělo by se všude jezdit 150 km/h?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články