Proč stojí benzín a nafta tolik, kolik stojí? U nás jsou ceny pohonných hmot neúměrně vysoké, narazit na zlatou žílu se ale dá.
Cena nafty a benzínu. To je něco, co trápí asi každého řidiče všude v Evropě. Snad jenom v Bělorusku ne. Tam je v rámci Evropy nejlevnější benzín. Stačí se podívat na aktuální tabulky a člověk zjistí, že tam v přepočtu vyjde litr benzínu na sedmnáct korun. To znamená, že tam je palivo o polovinu levnější než u nás. Ano, chápu argumentaci ohledně naší kupní síly, kvality života a tak dále. Ale pokud vím, kolik je na palivu u nás spotřební daň a že se platí navíc DPH, počítaná i z ceny se spotřební daní, vře mi krev.
Cena benzínu a nafty je na pumpách v ČR nepřiměřeně vysoká
Pokud vím, tak u nás se dá nejlevnější palivo koupit u sítě čerpacích stanic Tank ONO. Tam by měla být cena paliva po zdanění jen asi o korunu navýšena ve prospěch marže pro provozovatele. Proč o tom mluvím? Představte si, že jedete po silnici, nádrž skoro prázdná a na obzoru se objeví čerpací stanice. Už si v hlavě počítáte, kolik vás to zase bude stát, protože zastavení na benzínce je kvůli cenám spíš noční můrou než příjemnou přestávkou na cestě. Přijedete k pumpě, natankujete plnou nádrž a na displeji se objeví částka, která vám doslova vyrazí dech.
Ne stovky korun, ne tisíce, ale jen 12,50 Kč. Přesně. Zní to jako pohádka? Možná, ale přesně tohle se stalo na jedné čerpací stanici u hranic s Rakouskem, kde litr paliva stál pouhý jeden cent. Ano, čtete správně. Jeden cent za litr. A co je na tom pikantní? Někteří řidiči toho stihli pořádně využít, než si obsluha uvědomila, že něco není v pořádku. Ona totiž obsluha na místě nebyla. Celý příběh se odehrál na samoobslužné čerpací stanici v Allgäu.
To je oblast ležící jižně od Bavorska, v rámci Švábska a východního Bádenska-Württemberska. Spadá do oblasti sousedící s Rakouskem. To není asi až tak zásadní, důležité je, co se tam stalo. Na první pohled běžný den, běžná čerpací stanice, běžní řidiči. Na totemu s cenami paliva se objevila neuvěřitelná cena – jeden cent za litr. To je v přepočtu asi pětadvacet haléřů v rámci české měny. A co udělali první řidiči, kteří si toho všimli?
Jak natankovat palivo a neutratit víc než dvacet korun za nádrž
Samozřejmě natankovali plnou nádrž. A kdo by se jim divil? V dnešní době, kdy ceny paliva šplhají do astronomických výšin, je taková možnost doslova jako zázrak. Při padesátilitrovém objemu to vychází v přepočtu skutečně na 12,50 Kč. Jenže jak už to tak bývá, zázraky netrvají věčně. Obsluha čerpací stanice si po chvíli všimla, že něco není v pořádku, a cenu rychle opravila. Ale to už bylo pozdě. Několik šťastlivců si odvezlo plné nádrže za cenu, která se jen tak nevidí. Nutno říct, že obsluha nebyla na místě, šlo o samoobslužnou stanici. Proto ono zpoždění ohledně nápravy, proto mohli řidiči relativně dlouho tankovat levně.
Co se vlastně stalo? Jak je možné, že se cena paliva dostala na pouhý jeden cent za litr? Podle všeho šlo o chybu v systému. Čerpací stanice totiž používá automatizovaný systém pro aktualizaci cen, který je propojen s centrálním serverem. A právě tady došlo k chybě, která způsobila, že se na totemu objevila nesprávná cena. Nikdo si toho zpočátku nevšiml. Řidiči, kteří měli to štěstí být ve správný čas na správném místě, si tak mohli užít doslova pohádkové ceny. Podle dostupných informací už do hry vstoupila policie a začala vyšetřovat. A já si říkám co? Co začala vyšetřovat? Hovoří se o tom, že je možné, že řidiči budou muset doplatit cenu za palivo.
Kdo zaplatil málo, bude to muset doplatit? To snad není možné
Nevidím to jako reálné. Pokud byla cena nabízena a následně při platbě správné spočítána, jen těžko může provozovatel žádat doplatek. Jelikož šlo o samoobslužnou stanici, počítám, že platba byla možná pouze kartou. Takže zákazníky lze dohledat. Rozhodně snáz, než když by se jednalo o platby v hotovosti. Ale na základě čeho by mohl majitel stanice chtít doplatek? Neumím si to představit. O tom, jaká celková škoda vznikla, se oficiálně nemluví. Záleží na tom, jak dlouho situace na pumpě panovala. Kdyby se jednalo o hodinu, tak bych přemýšlel v tom stylu, že jedno tankování může trvat třeba 5 minut.
Na jedné nádrži to může být cca škoda v přepočtu 1 500 Kč. To je při dvaceti autech za hodinu ztráta cca 30 000 Kč. Pokud by na místě byly obvyklé čtyři stojany, je to 120 000 Kč za hodinu. A to už není málo. Znovu říkám, nemyslím si, že by ale majitel pumpy dokázal z lidí něco dostat, a pokud ano, považoval bych to za nespravedlivé. Co myslíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Nicméně je dobré tohle vědět. A pokud byste někdy jeli kolem pumpy v Allgäu, stojí za to se podívat, jestli systém třeba právě teď neudělal znovu takovou fatální chybu.