Některé součásti a díly automobilu řidiči neznají, nevědí o nich. Jen do chvíle, než se porouchají a oni musí sáhnout hluboko do kapsy.
Správné fungování chladicího systému v osobním autě je zásadní pro udržení optimální teploty motoru a prevenci před přehřátím. Co hraje klíčovou roli v tomto procesu? Je to čerpadlo chladicí kapaliny, a proto je důležité chránit ho před poškozením. Některé poruchy jsou způsobeny chybami řidiče. Ti sami někdy nevědomky auto, respektive čerpadlo zatěžují či poškozují. A jdou tak čelem k poruchám, které jsou nákladné na opravy.
Řidiči o něm ani nevědí, dokud nedojde k jeho poruše. Pak zaplatí
Co může čerpadlo poškodit? „Zaprvé jde o použití nevhodné chladicí kapaliny,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Nevhodné chladivo může způsobit degradaci lopatek čerpadla a perforaci těsnění ložiska.“ Je důležité používat kapalinu doporučenou výrobcem konkrétního vozu. A podle odborníka je také zásadní pravidelně kontrolovat její stav.
Výměna kapaliny a propláchnutí chladicího systému je klíčem k prevenci předčasného opotřebení. „Dalším hříchem je neprovedení výměny čerpadla při výměně rozvodového řemene,“ hlásí expert Pavlíček další z mnoha chyb, které řidiči dělají. „To je ale spíše na servisu, motorista sám tohle obvykle neví,“ dodává automechanik. Jde o to, že je čerpadlo chladicí kapaliny často připojeno k rozvodovému řemeni.
Staré ložisko čerpadla může být novým řemenem „přetíženo“, což může vést k jeho poruše. Proto je podle odborníka důležité vyměnit čerpadlo při výměně rozvodového řemene. Opravy se mohou klidně rozrůst a „nabobtnat“ do desetitisícových částek. Po jednom dni v servisu bude jasné, na základě analýzy, kolik bude motorista platit. Třetím z řady prohřešků je použití nevhodných materiálů pro těsnění. Špatné těsnění čerpadla může vést k netěsnostem a poškození.
Nejde o levnou záležitost, prevence je klíčovým řešením
„Vždy používejte originální těsnění doporučené výrobcem vašeho auta,“ radí odborník. „Jen tak zabráníte možným problémům v budoucnosti.“ Poškodit čerpadlo může také nadměrné nebo nedostatečné utažení šroubů. „Dodržujte návod k použití ohledně utahovacího momentu a pořadí šroubů,“ radí expert, „abyste zabránili předčasnému opotřebení.“ Při výměně čerpadla je třeba dát si pozor, aby byl použit správný typ pro daný model vozidla.
Nesprávně zvolené čerpadlo může způsobit komplikace a poškození chladicího systému. Závěrem je třeba tlumočit expertův apel na to, že prevence je vždy lepší než léčba. To platí i pro čerpadlo chladicí kapaliny v autě. Je třeba dodržovat správné postupy údržby a provozu. Používat doporučené materiály. Neprodlužovat výměnné intervaly. Tak se lze úspěšně vyhnout předčasnému opotřebení a drahým opravám.