Není to apríl, není to futuristický film, je to realita. Kousek od nás vznikl létající automobil, vyrábět se a létat bude ale jinde.
Kdo vyrábí funkční elektromobily za dostupnou cenu? Čína. Tato asijská velmoc je už tak silná v rámci auto-mobility, že tam bezmocná EU vysílá své špiony. Číňané získají všechno, co chtějí. Buď si to koupí, nebo ukradnou. Teď se bavíme o tom prvním případě. Je faktem, že Čína se stává lídrem v inovacích v automobilovém průmyslu. Jde o to, že nedávno jedna čínská firma zakoupila exkluzivní práva na evropskou technologii létajících aut.
Myšlenka z futuristických filmů, nebo realita? Mohli jsme létat!
Přišli jsme o to, myšleno my, Evropani. Technologie byla původně vyvinuta a úspěšně testována v Evropě. Ve střední Evropě, jak si záhy řekneme. Létající auto skutečně létalo jen nedaleko nad našimi hlavami. Technologie známá pod názvem AirCar představuje revoluční koncept, jenž propojuje silniční a leteckou dopravu. Jde skutečně o létající automobil. Tečka. James Bond by mohl závidět. AirCar je poháněn motorem BMW a běžným palivem.
To z něj reálně dělá praktickou alternativu k tradičním letadlům. V roce 2021 zvládl AirCar uskutečnit 35minutový let mezi dvěma slovenskými letišti. Bez většího úsilí, s použitím standardních přistávacích drah. Je pozoruhodné, jak snadno se z auta stane letadlo, přeměna stroje z auta na letadlo trvala pouze dvě minuty. To je pozoruhodný úspěch v rámci technického designu a inženýrství. Tím radostné zprávy končí.
Původně slovenský patent, který mohl zvednout řidiče ze země do vzduchu, je nyní v Číně. Číňané nám Evropanům věc v nadsázce ukradli. Evropa selhala, tady se řeší papírová brčka. Ovšem na asijském východě řeší technologii pro běžné lidi, již my známe jenom ze sci-fi a futuristických akčních filmů. Firma Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, sídlící v Cangzhou, získala práva na výrobu a používání letadel AirCar. Evropa zjevně zaspala. Navíc v Evropě je létající automobil spíše kuriozita, kdežto v Číně jde o běžnou a expandující oblast.
Evropa je mimo, řeší nesmysly. Asiati nám doslova uletěli
Tam se nyní aktivně investuje do technologií pro létající dopravu. Důkazem je nedávný úspěch společnosti Autoflight. Ta překvapila realizací zkušebního letu dronu mezi městy Shenzhen a Zhuhai. Jde o jasný doklad rostoucího zájmu o „osobní“ leteckou dopravu v Číně. Let, jenž trval pouhých 20 minut oproti tříhodinové cestě autem, ukazuje obrovský potenciál létajících vozidel. Zkrácení dojezdového času je zásadní.
Další čínská firma, eHang, nedávno získala od čínských úřadů bezpečnostní certifikát pro své elektrické létající taxi. Vlastně se očekává, že létající taxíky by se mohly stát běžnou součástí oblohy do roku 2028. Jistěže ne u nás. Jak bylo řečeno, Evropa hodně zaspala. Prodej evropské technologie létajících aut do Číny má potenciál změnit krajinu osobní letecké dopravy. A to nejen v Číně, ale i po celém světě. Tam zjevně ale s velkým zpožděním.
Čína chce dát do 4 let létající auta veřejnosti, odlepit se od země
Je to stejné jako s elektromobily. Evropská legislativa neuměla dlouho k elektrickým autům přistoupit a u těch létajících je to podobné. Místo aby se vytvořily nové předpisy, regule, nová pravidla, snaží se EU létající auta natlačit do starých škatulek. Místo abychom začali vyrábět osobní auta pro každého a stačil by jen „lepší“ řidičský průkaz, bavíme se tady o leteckých úřadech a pilotních zkouškách?
Čína se zdá být odhodlána stát se lídrem v této nové éře dopravy a také se jím bezpochyby stane. Snad aspoň prodej technologie AirCar bude pro zbytek světa impulsem k dalšímu růstu a rozvoji letecké dopravy a modernizaci legislativy. Jinak se stane, že my budeme řešit, jak končí auta se spalovacími motory za pár let. A že jsou tady elektromobily. A Číňané v té době budu na nákup do obchodu svými auty létat.