Pět věcí, které nikdy nedělat v autě s turbem. Přesto je na denní bázi porušuje kdekdo a zkracuje tak životnost

Auto s turbodmychadlem vyžaduje speciální přístup. Existuje pět věcí, které se s turbem nesmí nikdy dělat.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Downsizing téměř kompletně vymazal atmosférické motory z nabídky, fenoménem se staly menší agregáty přeplňované turbodmychadlem. Známé pořekadlo, že „objem nelze ničím nahradit“, pak rozšířil dovětek „kromě turba“. A je to fakt. Přeplňované motory však mají svá specifika, jsou věci, které se s nimi vyplatí dělat a které by řidiči při prevenci poškození a oprav naopak nikdy dělat neměli. O co přesně jde?

Vypnout motor po rychlé jízdě

Agresivní či sportovní jízda nadměrně zahřívá motor a jeho komponenty. Teplota turba dosahuje řádově stovky stupňů Celsia. Ihned po vypnutí agregátu se lopatky rotoru zastaví a pokud se nedochlazují v pohybu, lopatky se mohou vlivem gravitace ohnout. To vede k nevyváženosti, jež se projeví zvětšováním vůle v prostředním kluzném ložisku. Nejprve dojde ke snížení výkonu, pak k poškození turbodmychadla.

iZdroj fotografie: Pixabay

Moderní motory jsou naštěstí v tomto ohledu relativně odolné. Sekundárním problémem je horký olej, který se po vypnutí nevychladí a vlivem přehřátí ztratí nevratně své mazací schopnosti. Vyplatí se po zastavení nechat motor běžet, neuškodí to ani moderním autům, jež mají systém dochlazování.

Šlapat na plyn se studeným motorem

Čekat, až se srovná ručička teploty motoru a pak začít šlapat na plyn, je mýtus. A velká chyba. Motorový olej, který maže a chladí turbodmychadlo, se zahřívá pomaleji než chladicí kapalina. Zejména kvůli termostatu, jenž odděluje blok motoru od chladiče. Kapalina cirkuluje jen v bloku a rychleji se ohřívá. Olej při nižších teplotách nemá ideální mazací schopnosti. Poučení je, že zahřátý motor neznamená zahřátý olej.

iZdroj fotografie: Pixabay

Podtáčet motor

Při nízkých otáčkách a malém zatížení se dostává do válců málo vzduchu, ovšem současně s dávkou bohaté směsi. Hrozí detonační hoření, kdy palivo ve válci neprohoří rovnoměrně. Tím se zvýší ve válci tlak a může dojít k poškození pístu, ojnic, ložiska. Prevence je jednoduchá – správně řadit.

Tankovat nekvalitní palivo

Výrobce předepisuje pro motory palivo s určitým oktanovým číslem, a to je třeba dodržovat. Jednorázově a v malém množství snad lze do auta, které vyžaduje minimálně Natural 98, natankovat 95. A opatrně dojet k další pumpě a dotankovat ten správný benzín. Ale dlouhodobě čerpat nekvalitní palivo směřuje ve spojení s agresivní jízdou k poškození. Nízkooktanový benzín způsobí při detonačním hoření vibrace s fatálními následky.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Měnit turbo za jiné

Někteří řidiči mají pocit, že výměna sériového turba za větší je snadnou cestou k vyššímu výkonu. Snad dočasně. Měnit turbo za jiné samozřejmě lze, ale musí jít ruku v ruce s celkovým laděním celého systému. Přeskočíme to, že výkonnější motor potřebuje výkonnější brzdy, masivnější chlazení, odolnější převodovku. Ryze v rovině turba pouhá výměna nestačí. Je nevyhnutelné posadit auto na brzdu a naladit motor tak, jako by šlo o novou jednotku. 

Jaké zkušenosti máte vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články