Že se nekázeň v termínech výměn oleje nevyplácí, ví asi každý. Jak moc ale tohle oddalování dokáže motor poškodit, ví už málokdo. Přinášíme návod, jak se vyhnout nejhoršímu.
Motorový olej je jednou z nejdůležitějších tekutin v celém autě. Zajišťuje nejen mazání mechanických součástí motoru, ale současně i jeho chlazení a odvod nečistot a usazenin z motorového prostoru. Jeho včasnou a pravidelnou výměnou po ujetí stanoveného počtu kilometrů se zásadní měrou prodlouží životnost motoru. S ohledem na to, že se jedná v provozu auta v zásadě o zanedbatelnou položku je s podivem, jak často je opomíjena. Důsledky na sebe nenechají čekat.
Včasné výměny oleje jsou základem pro dlouhověkost motoru
Úvodem si ujasněme, jaký je opravdu správný interval pro výměnu motorového oleje, bez ohledu na to, co se nám snaží sdělit výrobci tzv. longlife olejů a následně i výrobci automobilů. Je pravdou, že za poslední roky prošly mazací schopnosti olejů ohromným vývojem a dnešní moderní olej se s olejem, používaným před čtyřiceti lety do Škodovek 105 nebo 120 nedá srovnat. To však neznamená, že se zcela změnily pravidla a motorový prostor je náhle k olejům „milosrdnější“
Je to totiž přesně naopak. Dnešní oleje nezřídka kromě všech pohyblivých částí motoru mažou mimo jiné i turbodmychadlo, které Škoda 105 opravdu neměla. Stejně tak jsou jiné tlaky v dnešních mazacích soustavách. Moderní olej si s tím vším dokáže poradit, nesmí však degradovat dlouhým „pobytem“ v olejovém prostoru, během kterého se postupně jeho viskozita zmenšuje, stejně jako na něm začnou ulpívat nečistoty z motoru. Životnost olej navíc úzce souvisí s olejovým filtrem.
Olej a olejový filtr jsou spojené nádoby – doslova
A jen správně fungující soustava olej – filtr dokáže motor opravdu účinně mazat. V drtivé většině totiž měníme obě součásti najednou, filtr i s olejem. A jen filtr, který je schopen při průtoku oleje stále zachycovat nečistoty z motoru je smysluplnou součástí motoru. Přetahování výměn oleje vede k postupné degradaci i filtru a v důsledku až ke ztrátě schopnosti filtrace. Spolu se snižující se viskozitou nám náhle v motoru začne proudit kapalina, v níž jsou nečistoty a jejíž mazací schopnosti jsou zlomkem těch původních.
Důsledky? Nepříjemné. Tady je malý výčet těch nejzásadnějších:
- Začnou se výrazně víc opotřebovávat vačky, zdvihátka a vačková hřídel, ložiska klikové hřídele
- Začnou se zanášet ložiska turbodmychadla a turbodmychadlo jako takové
- Pístní kroužky se začnou obrušovat, začne se měnit komprese ve válcích, hrozí trhliny
- Zvýší se spotřeba paliva i samotného oleje
- Začnou se zanášet olejové kanálky, motor se přestane správně chladit i mazat
Následná oprava (pokud je vůbec možná) výše uvedených problémů stojí vždy o několik řádů více, než stojí ten nejdražší a nejlepší olej a nejlepší filtr. Je tedy nabíledni, že těch (maximálně) několik tisíc korun za výměnu oleje, filtru a práci mechanika se neuvěřitelně vyplatí.
A kdy tedy měnit olej? Obecně se za hraniční proběh považuje maximálně 15 000 kilometrů, ve výjimečných případech 20 000 km. Určitě ne déle a určitě ne 30 000 km, nebo dokonce ještě víc. To už nemá s „longlife“ nic společného. Ale není třeba sahat k opačným extrémům, kdy někdo mění olej „pro jistotu“ třeba už po 5.000 km. Zbytečně zatěžuje životní prostředí a svoji peněženku. Platí pravidlo: maximálně 15 000 km nebo 1x za rok, vždy kvalitní olej a vždy nový filtr. Vaše auto Vám neskutečně poděkuje.