Myslí si to hodně značek, ale skutečnou konkurencí pro mladoboleslavskou automobilku je jen pár aut. Musí mít velký kufr.
Automobilka Škoda je v našich podmínkách fenomén. Je to domácí značka, stále, i přes vstup německého koncernu do hry dávno, dávno před lety. I já ji stále jako českou vnímám. A k tomu tady jsou jiné značky, které se staví do role přímého konkurenta. Do pozice, která by měla být „více česká“ než samotná Škoda. A to i přes asijský původ. Mluvím o Hyundai, který se svého času proti „sousedovi z Mladé Boleslavi“ skutečně vyhraňoval.
Značka Škoda je těžká konkurence, ne každý proti ní obstojí
Já si myslím, že hlavní konkurent Škody je někde jinde. Je to původem rumunská značka s francouzským zázemím. Je to za mne Dacia. Nový model Dacia Bigster automobilka představila nedávno. Jasně cílí podle mého názoru na řidiče, kteří hledají vyváženost mezi prostorným vozem a přístupnou cenou. Model se řadí do kategorie SUV-C, kde na něj čekají silní konkurenti jako Škoda Kodiaq nebo Ford Kuga. Právě tady vidím ten vztah s tuzemskou značkou zásadní, jak jsem zmínil na začátku. Hlavní výhodu prezentuje Bigster v rozměrném interiéru a kufru.
Jak jinak, na to český zákazník slyší. A dále v nízkých provozních nákladech a moderních, ekologických motorech. Bigster sdílí platformu CMF-B s menším Dusterem, ale jistě zaujme většími rozměry. S délkou 4,57 metru přesahuje Duster o více než 20 centimetrů, tím nabízí více prostoru pro nohy. Logicky je větší i zavazadlový prostor. Má objem 667 litrů, to je o 150 litrů víc než u Dusteru. To samozřejmě ocení především české rodiny a lidé, kteří často převážejí větší množství zavazadel. I když se původně hovořilo o sedmimístné variantě, automobilka se rozhodla ponechat pouze pět míst k sezení. Znovu, vnímám tady skutečně důraz na zájemce, kteří si potrpí na větší kufr.
Designově Bigster zřetelně navazuje na známé rysy Dusteru, ovšem s větším a dospělejším vzhledem. Přední část působí robustněji díky jinému rozmístění nárazníku a mlhovek, které jsou tentokrát umístěné výše a více do stran. Zajímavostí je také dvojbarevné lakování s černou střechou, které u Dacie vidíme poprvé. Zadní část zdobí široká černá lišta přes celou šířku pátých dveří, která spolu s robustními proporcemi a jednoduchými liniemi dodává autu eleganci a solidní vzhled. Co se týče technologií, Bigster nezůstává za konkurencí pozadu. Nabízí například sedmipalcový digitální přístrojový štít. Ten může být za příplatek nahrazen větším 10,1palcovým displejem.
Nechybí moderní technologie, asistenti a zajímavý design
Je tady multimediální systém s identickým rozměrem a praktické držáky YouClip, na něž lze připevnit různé příslušenství – od držáků telefonu až po věšáky na kabáty. Ve výbavě nechybí ani možnost rozdělení zadních sedadel v poměru 40:20:40, přičemž střední opěradlo může posloužit jako držák na nápoje či telefony. Novinkou je možnost panoramatické střechy, elektricky ovládaných pátých dveří a dvouzónové klimatizace se zadními výdechy vzduchu. Další vítanou změnou je lepší odhlučnění interiéru, které zahrnuje akustické čelní sklo a silnější boční okna.
Bigster je k dispozici ve čtyřech výbavových verzích: Essential, Expression, Extreme a Journey. Zatímco první verze je orientovaná na základní potřeby řidičů, modely Extreme a Journey se zaměřují na různé styly – od outdoorového charakteru až po elegantní městské SUV. Pro české řidiče může být zajímavá motorizace modelu. Kromě základního benzínového motoru TCe 140 bude k dispozici i verze s pohonem na LPG a hybridní verze s výkonem 155 koní, což je premiéra pro Dacii.
Kufr je velký, tohle bude jistě zajímat všechny české řidiče
LPG verze s názvem ECO-G 140 v kombinaci s mild-hybridním systémem a samostatnými nádržemi na plyn a benzin nabídne dojezd až 1 450 kilometrů. Pohon všech kol bude k dispozici u slabší verze TCe 130. Úplnou novinkou je pohonná jednotka Hybrid 155, kterou tvoří čtyřválec, dva elektromotory a elektrifikovaná automatická převodovka. Tento hybridní systém využívá čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor, což má zajistit maximální efektivitu především ve městě, kde by mohl jet až 80 % času čistě na elektřinu.
Na závěr logicky musí padnout dotaz na cenu. Ta česká na tuzemském webu značky ještě není. Dá se spekulovat o částce v přepočtu cca 630 000 Kč za základní verze, vyspělejší specifikace mohou stát bratru 750 000 Kč. Jak říkám, je to odhad. Na reálnou cenovou nabídku si musíme ještě počkat. Každopádně jisté je jedno, tohle auto bude trhák a Češi ho budou milovat. Odhaduji, že to bude podobný úspěch, jako má Duster.