Dlouhé roky tady vládlo kompaktní SUV, které chtěli i ti, co Dacii zrovna nemilují. Teď nastoupí větší auto a lidé se zblázní.
Dacia Duster je fenomén. A nejde o věc poslední doby. Tole auto si získalo oblibu hned od svého uvedení na trh. Poprvé byl automobil představen v prosinci 2009, do výroby se dostal od března 2010 a stal se šlágrem. Výrobce reagoval na poptávku zákazníků po cenově dostupném voze s pohonem všech kol a trefil se přímo do černého. Zákaznici kupovali Duste jako housky na krámě a co víc, stejný zájem byl i o auta z druhé ruky.
Duster lidi chtějí, a to i ti, kteří zrovna značku Dacia nemusí
V bazarech se tvořili čekací seznamy, žádná ojetiny této modelové řady se na prodejní ploše nikdy moc neohřála. Zájem o auto trvá i dodnes. Proč teď Duster zmiňuji? Protože si myslím, že je tady další Dacia, která možná Duster v zákaznickém zájmu překoná. Dacia představila koncept vozu s názvem Bigster před třemi a půl lety. Ten nyní vstoupil do testovací fáze. Fotografové zachytili tetovací model ve slunném Španělsku.
Bigster je větší bratr populárního Dusteru a já si opravdu myslím, že bude mít i větší úspěch. Pod maskováním vykazuje jasné podobnosti s nejnovější generací Dusteru. Na první pohled má Bigster jednodušší nárazník. To ale může být způsobné maskování, nebral bych to úplně za bernou minci. Design víka zavazadlového prostoru je odlišný, prohlubeň pro SPZ je užší. Nad ní by měl být umístěn název Dacia.
Zadní linie vozu jsou opět podobné nejnovějšímu Dusteru. To jasně podtrhuje rodinnou vazbu mezi těmito modely. A možná bych odhadl, že je to i tak trochu sázka na jistotu. Větší model spoléhá na to, co se osvědčilo u menšího sourozence. Při porovnání Dusteru a Bigsteru je jasné, že nový model má delší rozvor. To je pochopitelné, větší SUV zvládne pojmout až sedm cestujících. Nebude to ovšem pro každého. Proč?
Bigster nabídne to, Duster nemá. Větší kufr a dvě sedačky navíc
Tato konfigurace bude nabízena jako příplatková možnost. Standardní verze bude vybavena tradičně dvěma řadami sedadel. Přední převis Bigsteru je podobné velikosti jako u Dusteru, ale ten zadní je delší. To predikuje větší nákladový prostor. Zadní okno je méně zakřivené, a i to opět přispívá k zvětšení úložného prostoru. Interiér Bigsteru bude pravděpodobně velmi podobný novému Dusteru, včetně panelu palubní desky. Ale to je zatím odhad, do kabiny prototypu nevidím. Očekávám, že velké SUV bude vybaveno stejným 10,1palcovým multimediálním displejem.
Znovu si říkám, proč by měla Dacia měnit to, co funguje jinde. Byl by to zbytečné. Kabina jistě nabídne četné odkládací prostory. Čekal bych, že volant, výdechy ventilace a tlačítka budou zase podobné těm v Dusteru. I když některé individuální akcenty jistě přidají Bigsteru jeho vlastní charakter. Dacia bude chtít tento větší model asi odlišit v tom smyslu, aby kupující měl pocit větší jedinečnosti. SUV bude postaveno na platformě CMF-B, kterou už používají jiné modely Dacie a Renaultu. Bigster by měl také využívat stejné pohonné jednotky jako nový Duster. To znamená mild hybridní verzi, benzínové motory a alternativy přizpůsobené na biopaliva.
Reálná nabídka se bude asi lišit trh od trhu. U nás bych čekal tradiční škálu pohonných jednotek tak, jak jsou zákazníci značky zvyklí. Nejvýkonnější variantou by tak měl být hybrid s výkonem 140 koní. Ovšem nevyloučil bych ani možnost výkonnějšího pohonného systému. Jakkoli je Duster příjemně kompaktní crossover, Bigster bude s největší pravděpodobností patřit do segmentu D. V Evropě bude tento model uváděn pod značkou Dacia. Ale mimo Evropu ho bude výrobce pravděpodobně prodávat pod značkou Renault.
Pohon všech kol bude, někde jako Dacia, jinde jako Renault
Bigster bude k dispozici jak jako předokolka, tak s pohonem všech kol a výroba bude probíhat v továrně v Mioveni v Rumunsku. Tam se vyrábějí i další modely Dacie. Oficiální debut tohoto modelu je naplánován na příští rok. Tento přírůstek značky Dacia by mohl významně posílit postavení značky na trhu a přilákat nové zákazníky. Kdo je už zákazníkem automobilky a bude hledat větší auto, nebude váhat. Ale zájem by mohli mít i noví kupující jiných značek, kteří hledají větší a prostornější SUV s moderními technologiemi. Za dobrou cenu. Tady můžu zatím jen spekulovat, kolik asi bude nový Bister stát.
Tipoval bych že bude cenovou politikou navazovat na Duster. V závislosti na výbavě se bude možná trochu překrývat. V korporátní rovině Bigster představuje pro Dacii důležitý krok dopředu. Výrobce se takto snaží rozšířit své portfolio a nabídnout auto i zákazníkům mimo tradiční a dosavadní množinu. Model může oslovit zejména rodiny a zákazníky, kteří potřebují více prostoru, aniž by museli slevit z moderních technologií a pohodlí. A platit vysokou cenu. Já osobně bych Bigsteru předpovídal velký, velký úspěch. Řekneme si za rok.