Obrovský úspěch pro značku Dacia. Stalo se to poprvé v historii, jestli to vyjde počtvrté v řadě, tak si auto koupím

Je to fenomén, automobil, který už ve třetí generaci nepřestává slavit úspěchy. A pak že levný nemůže znamenat dobrý.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Jsem dost starý na to, abych si pamatoval, jak byly automobily značky Dacia jedněmi z mála, které mohly v socialistickém Československu oficiálně jezdit. Řekl bych, že byly atraktivní, ale to byla všechna auta. Ne každý si totiž automobil mohl dovolit, natož nějaký zahraniční. Několik desítek let na to prošla Dacia znovuzrozením. Pod ochrannými křídly Renaultu se stala značkou, která je ztělesněním praktické a spolehlivé dostupnosti. Je tady víc modelů moderní doby, které měly a mají úspěch. Ale pouze jeden je absolutním fenoménem. Duster.

Sehnat nové auto není snadné, nedostupné jsou i ojetiny

Dacia Duster se za poslední dekádu stala synonymem pro cenově dostupné SUV, které zvládne jak městské silnice, tak i terén. A teď je tu nová generace, která slibuje ještě více. Jaká je tedy novinka, která má navázat na úspěch svých předchůdců? Musím říct, že mě překvapila. A to nejen cenou, která je stále jedním z hlavních taháků, ale i tím, co všechno za ty peníze dostanete. Pojďme se na nový Duster podívat blíže a zjistit, jestli si stále drží své místo na trhu, nebo jestli konkurence začíná Dacii šlapat na paty. Nebudu se tady rozplývat nad první generací. Tu jsem miloval. Opravdu, nepřeháním. Jednoduché auto, který nabízelo všechno, co jsem od něj za ty peníze mohl chtít.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Nezapomenu do konce života na novinářskou prezentaci na motokrosové dráze. Už jsem o tom někdy psal i tady na našem webu a budu o tom psát navždy. Pořád to budu opakovat. Ten zážitek byl jeden z nejlepších, co jsem kdy ve své kariéře zažil. Motokrosová dráha, Dacia Duster, pohon všech kol, atmosférický benzínový motor a manuální převodovka. A dvorní fotograf značky, který mi jen tak na půl pusy řekl: „Včera tady kolegové s tím autem dokonce skákali.“ Nic víc, nic míň. Víc říkat nemusel. Bylo jasné, že to musím vyzkoušet také.

200 tisíc Kč: Nejkrásnější SUV legendární značky má spotřebu 2,6 l/100 km a bohatou výbavu. Hotový český sen

Duster byl na dráze, kde jinak jezdí terénní motorky, skvělý. Opravdu skákal. Tak dlouho jsem s ním lítal vzduchem, až jsem urazil držák registrační značky i samotnou SPZ. Stane se. Od té doby mám Duster rád. Ve druhé generaci auto tak nějak dospělo, ale pořád si podle mého názoru zachovalo svou pravou DNA. A co současný model? Začnu designem. Nový Duster na první pohled zaujme modernějším vzhledem. Působí robustněji a dospěleji než předchozí generace. Přední maska dostala nový tvar, který lépe zapadá do aktuálního designového jazyka značky. LED světlomety s typickým světelným podpisem dodávají vozu prémiovější vzhled.

Duster se nepodbízí, přesto ale vypadá docela atraktivně

Ne že bych to u tohoto auta potřeboval, ale chápu to. Vzhled prodává. Boční linie zůstaly věrné původnímu konceptu, a to je dobře. Duster si stále zachovává svůj charakteristický „off-road“ styl, který ho odlišuje od konkurence. Zadní část působí uhlazeněji, ale stále robustně. Interiér? Tady Dacia udělala velký krok vpřed. Materiály působí kvalitněji, ergonomie je lepší a nová přístrojová obrazovka s úhlopříčkou 7 palců, resp. 10palcový multimediální systém jsou příjemným překvapením. Systém je intuitivní, rychlý a podporuje Apple CarPlay i Android Auto. To je v této cenové kategorii rozhodně plus.

iZdroj fotografie: Dacia

A já jako fanatický fanoušek elektroniky s nakousnutým jablkem ve znaku jsem nadšený. Sedadla jsou pohodlná, i když na delších cestách by mohla nabídnout o něco lepší boční oporu. Ale to je u Dusteru taková klasika. Prostor pro cestující je dostatečný, a to jak vpředu, tak vzadu. Kufr nabízí objem 517 litrů u předokolky, jde v této třídě o slušný standard. Hybrid má kufr s objemem 430 litrů, čtyřkolka 456 litrů. Pod kapotou najdeme několik motorizací, které pokrývají široké spektrum potřeb. Základní bych označil ECO-G 100 s objemem 999 cm3, který umí spalovat LPG. Výkon? Je to 67 kW pro benzín a 74 kW pro LPG.

Nafta už z nabídky zmizela, je tady tovární LPG, benzín a hybrid

Benzínový TCe 130 s výkonem 96 kW, tedy 130 koní, je k dispozici pro předokolku i pro auto s pohonem všech kol. Má objem 1.3 litru, oproti 1.6 litru v hybridní verzi Hybrid 140. Tam je kombinovaný výkon 100 kW, resp. 140 koní. Jízdní vlastnosti nového Dusteru jsou příjemným překvapením. Podvozek je naladěn spíše komfortně, to oceníte na rozbitých silnicích, kde Duster doslova plave přes nerovnosti. Na dálnici je auto stabilní, i když při vyšších rychlostech je slyšet více aerodynamického hluku. To je daň za robustní design. Řízení je přesné, i když trochu odtažité, což je ale v této třídě běžné. Spotřeba?

iZdroj fotografie: Dacia

Záleží na každém, já mohu hlásit, že se pohybuje kolem 6 až 7 litrů na 100 km u benzinových motorů. Nová generace i přesto, jak vypadá, patří stále do kategorie těch levnějších SUV. Nelze čekat komfort Mercedesu GL S. Nadsázka, ale jen do určité míry. Myslím si, že za svou cenu nabízí hodně muziky. A nevím, jestli zrovna prémiová auta za svou mnohonásobně vyšší cenu nabízí stejně mnohonásobně vyšší užitnou hodnotu. Zpátky ale k Dusteru, který je stále levným autem. Ale není to na něm moc znát. Maskuje to svou přirozenou upřímností, přímočarým přístupem k věci. Vypadá dobře, lépe, než by člověk za cenu čekal, ale na nic si nehraje.

Není drahé, základ začíná cenovkou se čtyřkou na začátku

A teď to nejdůležitější – cena. Dacia Duster si stále drží svou pozici jednoho z nejdostupnějších SUV na trhu. Základní verze ECO-G 100 začíná na částce kolem 434 900 Kč, což je v dnešní době, kdy ceny aut letí raketově nahoru, téměř neuvěřitelné. Samozřejmě, za tuto cenu nedostanete všechny moderní vychytávky, ale i základní výbava nabízí vše potřebné pro pohodlné cestování. Pokud si připlatíte, dostanete komfortnější výbavu a bude vás to stát 504 900 Kč za specifikaci Extreme. Ta u hybridu vyjde na 622 900 Kč, hybridní základ naopak stojí 593 900 Kč. Základní benzínová předokolka vyjde na 516 500 Kč, s pohonem všech kol jsme na 595 000 Kč.

iZdroj fotografie: Dacia

Závěrem bych řekl, že nový Duster je důkazem toho, že Dacia ví, co její zákazníci chtějí. A to není z mé strany papouškování nějakého marketingového klišé. Je to opravdu tak. Potvrdil jsem si to už před lety, když jsem byl na obrovském srazu majitelů automobilu Dacia Duster. Značka nabízí robustní, spolehlivé a cenově dostupné SUV, které zvládne jak městský provoz, tak i terén. Samozřejmě, není to auto pro každého. Pokud hledáte prémiové materiály, špičkovou techniku nebo sportovní jízdní vlastnosti, budete muset sáhnout po něčem jiném.

Ale za mnohem víc peněz. Jako praktické a cenově dostupné auto ani ve své poslední generaci Dacia Duster nezklame. Musím sám za sebe uznat, že Dacii se povedlo nevídané. Potřetí představila model jedné line, který je výborný. To se ne vždy automobilce bez ohledu na značku podaří, ne vždy nová generace slaví stejný úspěch jako ta předchozí. Dacii se to podle mého názoru povedlo, poprvé v historii, pokud se nepletu. Opravdu, dávám palec nahoru.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Líbí se vám Duster?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články