Kdysi populární druh automobilu a typ karoserie, který Češi milovali, pomalu mizí z nabídky. Dá se ale stále najít za dobrou cenu.
Byla doba, kdy čeští zákazníci milovali kombi. Každý chtěl kombi, ideálně s pohonem všech kol, velkým kufrem a naftovým motorem. Pamatujeme si v redakci AutoŽivě, jak jsme na denní bázi řešili čtenářské dotazy na téma „jaké kombi si mám koupit a proč to musí být Octavia TDI“ a podobné. Doba se ale změnila. Chtěl jsem udělat průřez trhu v rámci tradičních značek, typických svými vynikajícími kombíky, a vlastně jsem si uvědomil následující.
Dříve lidé kombi milovali, dnes je to spíše o velkých SUV
Kombi se z trhu vytrácí. Nebo už se vlastně vytratila. Svým způsobem tohle odstartoval už před mnoha lety Nissan. Ten de facto zrušil veškeré modelové řady a všechny možnosti nahradil jediným autem. Modelem Qashqai. Tenkrát se sázka na jednu kartu vyplatila a Nissan získal tisíce nových a spokojených zákazníků. Dnes je to ale trochu jiné. Mimochodem zrovna Nissan má v nabídce automobil, který si říká kombi. Je to Townstar Combi, ale v reálu to je MPV. Ovšem klasická kombi skutečně považuji za vymírající druh.
Chtěl jsem psát o Renaultu. O tom, jak se vyplatí spíš než si koupit SUV vsadit na Clio Grandtour, tedy kombi. Auto, které jsem roky měl rád pro jeho kompaktní vnější rozměry, ale blahosklonný interiér a velký kufr. Už v nabídce není. Ani Megane Grandtour neexistuje. Renault už nemá řádné kombi. Renault jako značka, která jeden čas měla kombíky od Clia, Megane, Laguny. Nic. Jen SUV. Za mě to je škoda. Škoda mimochodem kombi samozřejmě má, nabízí.
Řekl bych, že nabízet bude. Sice se tady rozmáhá takový nešvar v podobě nepraktických elektrických SUV, ale Octavia Combi tady je. Ale z druhé strany mince, populární Fabia Combi už také zmizela v propadlišti dějin. Tak změním původní téma a zamyšlení nad tím, jaké si koupit levné a praktické kombi pro potřeby mladé rodiny, která nutně nepotřebuje Mercedes-AMG kombi třídy E (mimochodem v nabídce už také není). Rodina, která chce velké auto s nízkou cenou a velkým kufrem.
Subaru Impreza bylo kombi a člověk by našel i další značky
Chtěl jsem se podívat k Peugeotu a tam jsem našel 308 SW. Díky za to. Skvělé auto, měl jsem ho vždy rád. Pamatuju si na dlouhodobé testování před lety, s kusem v červené barvě a dvoulitrovým turbodieslem pod kapotou. Jezdil za málo, uvezl všechno, vypadal skvěle. Pořád je v nabídce, byť s jinou nabídkou motorů. Ale stojí od 645 000 Kč. Byť to může být férová cena, hledám dál, něco méně náročného. Takže je tady Opel Astra Sports Tourer. Konečně. Auto, které má pod kapotou na výběr elektřinu (nebrat), benzín nebo diesel.
Spotřeba je podle tabulek od 5,1 do 5,9 l/100 km. To je fajn. Tohle mladá rodina s omezeným rozpočtem potřebuje. A cena? Sice platí jen do vyprodání zásob, ale po akčním snížení o 150 000 Kč auto stojí ve specifikaci 1.2 TURBO s výkonem 81 kW / 110 koní výtečných 499 990 Kč. Paráda, velké kombi pod půl milionu Kč. Ještě doplním rozměry kufru, když tady básním o tom kombi už od začátku. V základním stavu je to 597 litrů, se sedadly dole se prostor zvětší na 1 634 litrů. Pořád si ale říkám, jestli se dá jít s cenou ještě níž.
Najít levné kombi se ještě dá, dokonce pod půl milionu Kč
Velká rodina, možná dvě děti a třetí na cestě, co teď? Dacia Jogger. Snad to není typické kombi, je trochu nafouklé, hlavně do výšky. Ale rodinu potěší. Může mít pod kapotou i hybrid, tam je pak spotřeba podle tabulek fantastických 4,7 l/100 km. Ale stojí 569 000 Kč a já bych rád šel po nejnižší ceně. Takže to bude Essential ECO-G 100 za 425 500 Kč. Je to automobil, který si na nic nehraje. Je to praktický, prostorný a cenově dostupný vůz, který se snaží nabídnout co nejvíce za rozumné peníze.
Výborně, taková auta máme v redakci AutoŽivě rádi. Já je mám rád. Jogger i přes svou jednoduchost dokáže překvapit. Zamítl jsem hybrid, ale máme tady také zajímavou pohonnou jednotku, verzi s pohonem na LPG. Ta také slibuje nízké provozní náklady a solidní univerzálnost. Vzhled? Asi nebudu řešit, tohle auto se vám může líbit, ale také nemusí. A o vzhledu asi úplně není. Je to taková krabice. Ale špatně nevypadá. Interiér je přesně takový, jaký byste od Dacie očekávali – jednoduchý, funkční.
Dacia je spíše o praktičnosti a ceně než o líbivém vzhledu
Tvrdé plasty nepřekvapí, ale díky několika čalouněným dekorům nepůsobí interiér nudně. Ergonomie je na velmi dobré úrovni, ovládací prvky jsou logicky rozmístěné a odkládacích míst je dostatek. V přední části je prostoru dost a najít ideální pozici za volantem je hračka. V druhé řadě sedadel je to už trochu horší, zejména pokud jste vyšší postavy, ale pořád se dá mluvit o slušném komfortu. A co kufr? Proto o tomhle autě mluvím. Tady Jogger exceluje. Nabízí zavazadlový prostor s objemem 829 litrů. Tam člověk přepraví snad slůně. Nebo spíš všechna zavazadla, co rodina má, ať nejsem žoviální. A kočárek.
Když si pohrajete se sedadly, dostanete se až na maximálních 1 819 litrů transportní kapacitu. To už je de facto dodávka. Motor s označením Eco-G 100 nabízí výkon 74 kW (100 koní) při jízdě na plyn a 67 kW (90 koní) při jízdě na benzín. Maximální točivý moment dosahuje 170 Nm při jízdě na LPG a 160 Nm při jízdě na benzín. Akcelerace na LPG z 0 na 100 km/h zabere 13 sekund, což není žádný trhač asfaltu, ale na běžné ježdění to bohatě stačí. Na benzín je to o pár desetin lepší, ale stále žádné WRC.
Maximální rychlost 175 km/h na LPG je také dostatečná, na benzín je to o 3 km/h méně. Při pokoření 130 km/h začne být v kabině hlučněji, ale kdo by tohle dělal, že? Spotřeba je cca 6 l/100 km, a to je při ceně za plyn příjemné. Závěrem bych podotkl, že je vlastně zarážející, k jakému autu jsem se při snaze najít levné kombi dostal. Dost to vypovídá o současné situaci na trhu. Kombíky skutečně mizí. Zpátky ale k Joggeru. Mluvil jsem o rodině, o velké rodině. Takže je tady také za 455 500 Kč sedmimístná verze. Jen pro úplnost.
Pokud přemýšlíte, že klasické kombi nahradíte SUV, možná vás napadla i Dacia Duster. Opravdu ale stojí za to? Kolegovi Jirkovi Louthanovi z redakce AutoŽivě prošel pod rukama důkladným testem nejnovější model tohoto cenově dostupného SUV, které se chlubí nejen praktičností a velkým kufrem, ale i překvapivě nízkými provozními náklady. Jestli Duster dokáže skutečně nahradit levné rodinné kombi a zda splní vaše očekávání na denní provoz i rodinné výlety, to vše se dozvíte v detailním testu. Podívejte se, proč právě Duster může být odpovědí na otázku, jaké auto pořídit místo tradičního kombíku.