Na první pohled to může vypadat skvěle, ale jak je to doopravdy? Co se tváří jako evropské, má ve skutečnosti čínský rodokmen.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Mluvím ze zkušenosti. Vždy koncem roku či na přelomu roku starého a nového vnímám nejrůznější nabídky, výhodnější než jiné během ostatních měsíců. V rámci průzkumu trhu jsem narazil na akční SUV za zajímavou cenu s mnohaletou zárukou. Jde o MG ZS, kompaktní SUV, které se pyšní sedmiletou záruku, za cenu začínající na 419 900 Kč. Jestli bych já stejně tak mával rukama nad hlavou a radoval se? Potažmo tohle auto doporučil? Ne. A to hned ze dvou důvodů.
MG není britské, dnes už ne, je to součást čínského molochu
Nemám s ním takovou osobní zkušenost, abych mohl auto doporučit. A navíc mám ke značce MG, jak to jen říct slušně, odstup. Vadí mi jedna věc, že se prezentuje jako britská automobilka s téměř stoletou historií. Ano, MG skutečně byla britská automobilka. Historie MG sahá až do dvacátých let minulého století, kdy byla značka založena v anglickém Oxfordu. Za jejím vznikem stál William Morris, respektive obchodní manažer Cecil Kimber, který pracoval pro společnost Morris Motors. MG se stalo synonymem pro dostupné sportovní vozy.
V meziválečném období značka představila několik ikonických modelů, jako například MG Midget nebo MG T-Type, které si získaly oblibu nejen v Británii, ale i v zahraničí, zejména v USA. Po druhé světové válce zažila automobilka svou zlatou éru, 70. léta přinesla problémy. Automobilka se stala součástí koncernu British Leyland, který se potýkal s finančními potížemi, špatným managementem a stávkami zaměstnanců. Výroba MG postupně upadala, značka MG sice přežila, ale její sláva byla ta tam. V 90. letech se dostala pod křídla společnosti Rover Group.
Ta se snažila oživit její zašlou slávu. Bohužel ani to nestačilo a „záchrana“ přišla z nečekaného místa – z Číny. V roce 2005 koupila značku MG čínská společnost Nanjing Automobile, jež se později stala součástí koncernu SAIC Motor, jednoho z největších výrobců automobilů na světě. Pod čínským vedením se MG zaměřilo na výrobu SUV a elektromobilů. A jsme zpátky u MG ZS. Já bych řekl, že kromě znáčku na kapotě nemají tato auta s „tradiční“ evropskou automobilkou nic společného.
Dacia stojí o necelých sto tisíc Kč méně a je to výtečné auto
Za mne, pokud bych měl hledat nějaké dostupné auto s co nejdelší zárukou, radši bych vsadil na značku Dacia. Sandero začíná na ceně 335 000 Kč. Líbí se mi v novém provedení Journey, které má nové 16″ disky Randia a shark anténu. Věřím jednomu z nejprostornějších interiérů ve své kategorii a velkorysému zavazadlovému a úložnému prostoru. Je zde nově navržená palubní deska, která nabízí ovládací prvky intuitivně v dosahu. Výtečně.
K dispozici je výškově i podélně nastavitelný volant. Automatická klimatizace, fajn pro optimální tepelný komfort. Všechny potřebné informace jsou na velkém 8″ dotykovém displeji se zrcadlením smartphonu přes kabel nebo Wi-Fi. Telefon se snadno připojí pomocí Bluetooth nebo konektoru jack a zásuvky USB. Kvalita zvuku je slušná díky 6 integrovaným reproduktorům. A teď k té záruce, nad níž se tak rozplýval kdosi u toho MG. Dacia nemá sedm let, ale pět ano, pokud chcete.
Záruka na dalších pět let vyjde na necelých dvacet tisíc Kč
Je tady program údržby výrobce, revizní servisní kontrola vozu, použití originálních náhradních dílů, a to až na pět let. Konkrétně u modelu Sandero je Garance Plus na pět let za 24 900 Kč v nejdražší možnosti a Easy Service na pět let a 60 000 km za 18 900 Kč, respektive za 19 900 Kč na pět let a 100 000 km. Takže tady je super prostorné a ověřené auto renomované značky za 335 000 Kč plus servisní a garanční věci, to máme 379 800 Kč. Kdo tady potřebuje čínské MG?