Pozor: Řidiči uhradí od 1. března 2025 rekordně vysoký poplatek. Kdo zmešká termín platby, dostane se do křížku s policií

Dálnice zadarmo nejsou a už nikdy nebudou, tohle si mohou dovolit jen v Německu. U nás naopak ceny za poplatky porostou a porostou.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Dálniční známka je pro řidiče nutným zlem. Tedy nevím, jak pro vás, ale já v ní nevidím nic jiného než zbytečné výdaje. Z několika důvodů. V Německu je obrovská síť dálnic a je zdarma, tak proč by se u nás mělo za něco, čeho je méně a je to horší, platit? A druhá věc, pokud páteřní tepna D1 nefunguje, je neustále ucpaná, tak za mne je zbytečné platit za jízdu po ní. A za jízdu po dalších dálnicích, které jsou také stále „v opravě“.

Dálniční známka zdražila letos a tím to nekončí, zdraží znovu

Nemám pocit, že platím za něco navíc. Dálniční známka u nás stála v době svého zavedení pár stovek, dnes se vyšplhala její cena na astronomických 2 300 Kč. To je aktuální stav, který začal platit letos. Den předtím, než ke zdražení došlo, padl rekord. Ministerstvo se bilo v prsa. Připomenu. Před zdražením, které začalo 1. března 2024, bylo ve čtvrtek 29. února 2024 koupeno celkem 219 tisíc známek v hodnotě 316 milionů korun.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Ministerstvo hlásilo, že nejvíce úhrad dálničního poplatku proběhlo v dopoledních hodinách. Více než 90,7 % úhrad proběhlo přes e-shop edalnice.cz, cca 5,6 % přijaly pobočky České pošty, 3,6 % zobchodovaly čerpací stanice EuroOil a 0,1 % úhrad šla přes samoobslužné kiosky. „Poslední únorový den se v nejvyšší špičce přes web edalnice.cz prodalo až pět dálničních známek za jednu vteřinu. Od začátku letošního roku byly zaplaceny za používání dálnic téměř dvě a půl miliardy korun za víc než dva miliony dálničních známek,“ řekl tehdy ministr.

Dálnice nebudeme mít hotové ani za 32 let, proč? Zde je odpověď

Tedy ministr dopravy, Martin Kupka, ať jsem přesný. Nechápu, v čem vidí tu radost. Smysl byl jediný. Lidi nechali nákup na poslední chvíli, aby ušetřili. To nebylo nadšení dát státu co nejvíce peněz. Kromě zvýšení ceny byla zavedena ještě jedna novinka. Řidiči o ní možná nevědí. Od 1. března je systém elektronických dálničních známek napojen na Registr silničních vozidel. Při koupi dálniční známky u vozidla registrovaného v České republice je nyní automaticky ověřeno, že auto skutečně existuje. To prý redukuje chyby při zadávání značky.

Dálnice, která vzniká rychle, je u nás jediná. Ta na jih Čech

Dobře, zákazník snad tedy nemá šanci udělat chybu. Je také automaticky doplněn pohon vozidla uvedený v registru, a tím rovnou nabídnuta příslušná cena. Platí všichni stejně? Ne, ale „eko“ auta už neplatí méně nebo nic jako v minulosti. Politikům docvaklo, že čím víc hybridů a elektromobilů, tím víc by přišla státní kasa o peníze. Nově tedy byla zavedena Eko cena (sleva) 25 % určená pouze pro vozidla s pohonem plug-in hybrid, která mají hodnotu emisí CO2 max. 50 g/km.

iZdroj fotografie: Pixabay

Eko cena 50 % je určena jen vozidlům poháněným zemním plynem nebo biometanem i v kombinaci s jiným palivem kromě LPG. Plná cena ročního poplatku za využití dálnic je od března za 2 300 Kč, třicetidenní je za 430 Kč, desetidenní za 270 Kč a nově byl zaveden také jednodenní dálniční poplatek za 200 Kč. Všechny aktuální druhy dálničních známek je možné zakoupit s třicetidenním předstihem.

Takzvaná ekologická auta nejezdí zadarmo, také musí platit

Hořkou tečkou za březnovým zdražením byla informace, že to není poslední navýšení ceny. Naopak. Zdražovat se bude i nadále. Každý rok. O výši inflace. Takže od začátku příštího roku by se mohla cena dálničních známek opět zvýšit. To oznámil ministr dopravy Martin Kupka. Tento růst cen bude pravděpodobně reflektovat vývoj inflace, podobně jako je tomu v některých dalších evropských zemích.

Kupka ve svém vyjádření k možnému dalšímu zdražení uvedl, že změna cen se plánuje podle inflačního vývoje. To by mělo zabránit nárazovým a neplánovaným zásahům do cen, zvyšování cen by mělo být naopak pravidelné. Konkrétní výpočet zdražení by měl být zveřejněn v druhé polovině tohoto roku podle aktuální výše inflace. Kolik to bude navíc? Inflace se nyní drží na úrovni mírně nad dvěma procenty.

Každý další rok pak budeme platit víc a víc, znovu a znovu

To by podle Kupky mělo znamenat jen mírné navýšení cen dálničních kuponů. Takže kolik? Nevím. Přesné číslo zatím nebylo sděleno, ale ministr naznačil, že cena bude zaokrouhlena na celé stokoruny. Kupka zmínil, že pokud by byla cena roční dálniční známky stanovena přímo podle inflace, stála by přes 2 500 korun. Paráda. Dvě stovky navíc.

iZdroj fotografie: ŘSD

Za nic. Ministr Kupka uvedl, že vláda si uvědomuje, že zvyšování cen může být pro některé řidiče nepopulární, ale zdůraznil, že tyto kroky jsou nezbytné pro udržení kvalitní dopravní infrastruktury a dlouhodobý rozvoj dálniční sítě v České republice. Podle jeho slov by mělo být cílem zajistit, aby dálniční síť byla bezpečná, moderní a připravená na rostoucí objemy dopravy, které v nadcházejících letech očekává. Tak na to už se těším. Co vy?

Je dálniční známka drahá?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články