Už známe ceny dálničních známek 2025: Ani nechtějte vědět, o kolik zdraží. Ministr porušil slovo, řidiči přijdou o dost peněz

Zdražovat se bude, to je jasné, ale čekalo se, že to nebude tolik. Ministr nedodržel slovo a dálnice se nám všem prodraží.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Chcete dobrou, anebo špatnou zprávu? Snažím se téma odlehčit, ale myslím si, že se mi to nepovede. Nemám dobrou zprávu. Mám jenom špatnou, a asi ještě horší. Týká se dálničního poplatku. Tento rok zdražil. A jak víme od ministra dopravy, zdražovat bude i na příští rok. To je ta špatná zpráva. A ta horší je, že zdraží o víc, než ministr původně avizoval. Historie dálniční známky v České republice začala v roce 1995, kdy byla zavedena první dálniční známka. Tehdy se jednalo skutečně o papírovou známku, kterou řidiči lepili na čelní sklo svého auta.

Dnes je známka digitální, policie ji kontroluje přes kamery

Lepili tak, jak tomu bylo de facto donedávna, před zavedením digitálního systému. Cena roční známky byla stanovena na 400 korun, což se v té době zdálo jako rozumná částka. Nebo jinak, dneska by to bylo jako rozumná částka, tehdy to nebylo málo. Ale to, co se děje dnes, to je skutečně ze strany ministerstva drzost. Zpátky ale k pohledu do minulosti. První zdražení proběhlo o tři roky později, v roce 1998. Známka zdražila dvojnásobně, o 400 Kč na 800 Kč. To už skutečně nebylo málo na tehdejší dobu, ale pořád to bylo optikou dneška krásné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tato cena vydržela až do roku 2004, kdy proběhla decentní úprava o pouhých 100 Kč nahoru. Známka tedy zdražila na 900 Kč. Na pár let byl zase klid a pokoj, další zdražení se odehrálo v roce 2008. Dálniční poplatek zdražil o dvě stovky na 1 000 Kč. A dva roky byl zase neměnný status. V roce 2010 zdražila dálniční známka na 1 200 Kč, po dvou letech pak na 1 500 Kč. Tato částka vydržela kupodivu až do loňského roku, ještě v roce 2023 se dal dálniční poplatek smáznout patnácti stovkami. Od letošního roku je pak cena dálniční známky 2 300 Kč.

Co by zlepšilo české dálnice: Namísto zvýšení rychlosti raději pruh navíc a více policejních hlídek

S tím, že ministr hlásil, že každý rok se bude poplatek zvyšovat podle inflace, zaokrouhleno na stokoruny směrem dolů. Kdyby to tak mělo být, byl by poplatek pro rok 2025, tedy pro příští rok, 2 400 Kč. To ale nebude, jak se dozvíme za chvíli. Takže můžu říct jediné, ministr dopravy lhal nebo porušil slovo. Jak se to vezme, každopádně zaplatíme víc. Nebude se totiž zaokrouhlovat tak, jak bylo uvedeno. Dálniční známky tedy zdraží o víc, než se původně čekalo. To je zpráva, která se nedávno dostala do povědomí všech motoristů.

Čtyřicet korun na jedno auto je ve výsledku částka v milionech

Upřímně, není to zrovna příjemné zjištění. Když jsem se dozvěděl, že ministr dopravy Martin Kupka nedodržel své slovo a ceny dálničních známek pro rok 2025 poskočí více, než se původně avizovalo, zklamalo mě to. Původně se hovořilo o mírném zdražení, ale teď je jasné, že se situace změnila. Roční známka, která měla stát za rok 2 400 korun, se nyní vyšplhá na 2 440 korun. To je o 40 korun více, než jsme očekávali. A co víc, měsíční známka se z 430 korun zvedne na 460 korun, desetidenní z 270 na 290 korun a jednodenní z 200 na 210 korun. Když se na to dívám, říkám si, že tohle už není jen tak.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Těch 40 korun navíc na roční známce se může zdát jako malá částka, ale při počtu prodaných známek to dává dohromady slušné peníze. Pokud budu zaokrouhleně počítat, že letos to vychází zhruba sto tisíc prodaných známek na měsíc, je to 1,2 milionu známek za rok. A když to vynásobím 40 Kč, což je rozdíl na známku navíc oproti slibu, kolik vyjde? Je to jednoduché, 48 milionů Kč. Přesně o tolik zaplatíme všichni navíc. A když vidím, jak stát s veřejnými financemi hospodaří, nemám z toho radost. Spíš vlastně propadám skepsi a říkám si, kam ty peníze zase zmizí. Ano, těším se, až bude plně v provozu dálnice z Prahy na Písek.

Cena 1 500 Kč je historií, tolik už známka stát nebude, jen víc

A zároveň mě štve, kolik tam bude radarů a měření. Na tohle dáváme naše peníze? Politici, styďte se. Ministr Kupka prohlásil, že všechny vybrané peníze poputují zpátky do dálnic. To zní hezky, ale ruku na srdce – kolikrát jsme už slyšeli podobné sliby? Vždyť naše dálnice potřebují opravy a modernizaci jako sůl. Když se podívám na některé úseky, říkám si, že by si zasloužily mnohem více péče, než se jim dostává. A co teprve když se řeší, jak se dálniční síť rozšiřuje? Severní napojení na Polsko je ostuda. Ostuda mezinárodního formátu.

Stejně jako D1, která se opravuje stále a dokola, místo aby se jednou provždy rozšířila minimálně o jeden pruh. Dálniční síť se u nás rozšiřuje šnečím tempem, po deseti, dvaceti kilometrech. Jestli to letos bude slibovaných sto, lze to považovat za zázrak. Dálniční známky opět zdraží, protože podle zákona musí. A rok poté to nebude jiné, zdražovat se bude každoročně. Není jiná cesta, není jiná šance. Proč?

iZdroj fotografie: ŘSD

Protože se to bude dít tak dlouho, dokud tento v zákoně ukotvený systém některá z vlád nezruší či neupraví. Je to začarovaný kruh, ze kterého se těžko dostaneme. Stát totiž chce naše peníze. Potřebuje je. Pokud aktuálně média řeší oznámený schodek ve stovkách miliard Kč, očekávat, že by někde stát nechtěl ze svých občanů vymámit nějakou korunou, by bylo bláhové. Jedno je jisté – tahle zpráva rozhodně nepřispěje k lepší náladě mezi českými motoristy. Mě tedy nepotěšila, nevím jak vás. 

Kolik by měla stát dálniční známka?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články