Vzít na první pohled obyčejné SUV z Číny a „protáhnout“ jej na okruhu v Sosnové se může jevit jako nerozum
Letní záběry, krátké tričko a modré nebe nad hlavou: co by mohlo udělat větší radost zkraje ledna, kdy se ještě vzpamatováváme z mísy bramborového salátu, kilogramů cukroví a lehké (případně těžké) kocoviny z přelomu roku. A když vám to celé doplníme (v Čechách prvním a zcela unikátním) videem z okruhu v Sosnové, kde David Kubrt proháněl „klasiku nejklasičtější” v podobě Mercedesu Třídy G v úpravě AMG a k němu ještě čínské SUV, nabídka nemůže být bohatší. Pojďme se na to ultimátní srovnání podívat společně.
Jedno SUV a jeden Überwagen proti sobě
Asi bychom těžko hledali dvě odlišnější vozidla, o kterých by leckdo nezasvěcený mohl přitom prohlásit, že jsou to obě „terénní auta”. Ano, obě by pravda lehčím terénem projela. S tím rozdílem, že to jedno by mohlo pokračovat klidně na tankodrom, případně vyjet na Sněžku, zatímco to druhé by se poslušně vrátilo tam, kam především patří: na silnici a do města. Jakkoli jsou obě „přizvedlé od země”, větší rozdíl mezi nimi být nemůže. Dámy a pánové, nenechte se prosit a seznamte se:
Mercedes G63 AMG základní údaje:
- Motor: V8 biturbo 5 461 ccm
- Výkon: 420 kW (571 koní)
- Pohon: všechna kola trvale
- Převodovka: 9 stupňů automatická
- Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 sekundy
- Maximální rychlost: 220 km/h (elektronicky omezena)
- Pohotovostní hmotnost: 2 560 kg
Dongfeng Forthing T5 EVO základní údaje
- Motor: R4 turbo 1 481 ccm
- Výkon: 145 kW (196 koní)
- Pohon: přední kola
- Převodovka: 7 stupňů DCT (dvouspojková)
- Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekundy
- Maximální rychlost: 180 km/h
- Pohotovostní hmotnost: 1 665 kg
Kubrt mívá šílené nápady. Tenhle ale překonává všechno
A tak trochu šílený nápad postavit tyto dva extrémy proti sobě uzrál jedno pozdně letní odpoledne, kdy jsme s Davidem Kubrtem probírali test nového Forthingu T5 EVO. „A co když to srovnáme na okruhu s Géčkem? Čistě jak se to bude chovat, když to vezmeš trochu pod krkem”. Nevěřícně jsem na Davida zíral, nicméně mi bylo okamžitě jasné, že je rozhodnuto. Ano, postavíme proti sobě německý Geländewagen vytuněný od AMG a čínské SUV s „patnáctkou” motorem. Tohle může napadnout opravdu jen Kubrta.
Mercedes Benz G63 AMG jako nečekaně schopný okruhový stroj
O to zajímavější jsou však výsledky. Obě auta mají totiž nakonec nečekaně mnoho společného. Minimálně tedy sveřepost, s jakou se drží silnice a zatáček. U silniční verze „Géčka” jsme v podstatě něco podobného čekali, auto je obuté na „válcích” 285/45/20 a jeho permanentní čtyřkolka, spolu s relativně nízkým těžištěm by měly být stabilitě nápomocny. Jakkoli to asi zřejmě tvůrci prapůvodní W460 opravdu nemysleli, na okruhu se nakonec silniční verze drží více než statečně:
A to jel David opravdu „hranu”. Přiznám se, že jsem se jako jediný pasažér jízdy, z níž je mimo jiné tato interiérová fotka, nepřipoutal. Byl jsem vzadu s kamerou, chtěl jsem mít volnost pohybu a možnost přesunout se rychle tam, kde budu mít nejlepší výhled. Upřímně? Nebyl to úplně nejlepší nápad. V zatáčkách jsem měl napnuté všechny možné i nemožné svaly na nohách i tam, kde záda ztrácejí své slušné jméno, abych se vůbec udržel. Přesto se mi to dařilo tak z poloviny případů.
Natáčet „Géčko” s Kubrtem za volantem není ideální nápad
V té druhé polovině jsem na zadním sedadle „géčka” poletoval jak nudle v bandasce a místy jsem pocítil, že dveřní výplně a skla dveří jsou opravdu tvrdé. Jinými slovy, tohle auto je navrženo pro drsné podmínky a drsné chlapy, nějací pisálci z Prahy s kamerou v ruce vzadu nemají co pohledávat. Notabene když se nepřipoutají. David se ovšem ukrutně bavil tím, jak „géčko” zašlápnul brzdu až těsně před zatáčkou, stočil volant do absurdní polohy a čekal, jestli půjdeme „na boudu”.
Nešli jsme. Myslím, že celé auto si o své posádce myslelo své, a bylo překvapené, co se po něm vůbec chce, ale byli jsme tak na 30% jeho možností. Což bych chápal, je to opravdu Überwagen. Zajímavé ale je, že podobně se na okruhu v Sosnové chovalo i druhé auto: Dongfeng Forthing T5 EVO. Což je něco, co bychom do něj zkraje opravdu nikdo neřekli. Zkrátka jedno ze stovky průměrných SUV, co si na terén a stabilitu jenom hrají tím, jak jsou o pár centimetrů výše od země.
Překvapení se konalo, jenže opačné, než jsme čekali
Jenže to jsme se v čínském SUV celkem spletli. Auto vykružovalo jednu zatáčku za druhou s elegancí silničního „sporťáku”, nikoli vozidla pro dopravu dětí do škol a školek a nákupů po městě. Lehkost, s jakou se v každé zatáčce stáčelo kolem osy, bez náznaku nedotáčivosti nás popravdě ohromila. Tohle se zkrátka v žádných technických údajích na webu dovozce nedočtete, tohle se musí zkusit. A kde lépe, než na okruhu plném zatáček, s pološíleným Kubrtem za volantem.
Finále? Mysleli jsme si, jak se budeme bavit a honit roztancované čínské SUV někde v kačírku. A psát o tom, jak stabilita není něco, co se dá naučit za pár let. Jenže jsme se dočkali přesného opaku. T5 EVO opisovalo zákruty okruhu v Sosnové s chirurgickou přesností, kterou by do čínského SUV před startem nikdo neřekl. Ostatně Davidův komentář se ponejvíce točil kolem spojení „lehké” a „je zajímavé, jak dobře to jede”. Lepší vysvědčení asi nováček na české SUV scéně dostat nemohl.