Od kolika let může dítě jezdit na přední sedačce auta? Zákon se změnil, co znáte, už v roce 2025 neplatí

Doba jde dopředu a co neplatilo dříve, je dnes povinností. Posadit dítě vedle řidiče jen tak, nebo dozadu bez sedačky, nelze.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Když jsem byl malý, pamatuji si, jak jsem čekal, až budu moct jezdit na předním sedadle. Věděl jsem jediné, že se nedá dělat nic jiného než vydržet do dvanáctých narozenin. Tedy pokud se nepletu, přiznávám, že už je to několik dekád nazpět a paměť utržila hodně trhlin, vzniklo hodně mezer a prázdných míst. Čím jsem si jistý, že limitem dříve byl skutečně věk. Dnes je to ale jinak. S odstupem času se změnilo mnohé. Třeba používání autosedaček pro děti vůbec. Myslím tím to, že za mého dětství nic takového nebylo.

Dřív nebyly v autech ani pásy, dnes je povinná sedačka pro děti

Jak by mohlo, v řadě aut nebyly vzadu ani bezpečnostní pásy. Nicméně dnes je to jinak. Bezpečnost je skloňována na každém kroku. Chápu, bezpečnost dětí v autě je určitě téma, které bere vážně každý rodič. Nebo měl by brát. Přesto se stále najdou řidiči, kteří pravidla používání autosedaček ignorují nebo je neznají. Ať už jde o špatně upevněnou sedačku, nevhodný typ, nebo dokonce úplnou absenci autosedačky, následky mohou být fatální. Navíc za porušení pravidel hrozí vysoké pokuty. Jak tedy správně přepravovat děti v autě a na co si dát pozor?

Kapalina do ostřikovačů jako povinná výbava? Pokuta je vysoká, za prohřešek se můžete dostat až před soud

iZdroj fotografie: MIKI Yoshihito from Sapporo City,Hokkaido., JAPAN / Creative Commons / CC-BY-SA

Kdy je autosedačka povinná, to stanoví legislativa. Používání autosedaček je upraveno v zákoně o silničním provozu, § 6 odst. 1. říká, že „řidič je povinen přepravovat dítě do výšky 150 cm a do hmotnosti 36 kg v dětské autosedačce“. A to není všechno, jestliže je dítě přepravováno v sedačce zády ke směru jízdy, tak musí být airbag deaktivován. Z této povinnosti existují výjimky, jde o odstavec 3 a 4, a výjimky jsou jasné. Nařízení neplatí, pokud zdravotní stav dítěte neumožňuje použití zádržného systému.

Mému dítěti stačilo pár minut, aby názorně ukázalo, proč elektromobily v praxi postrádají smysl

Také neplatí pro přepravu dítěte ve vozidlech bezpečnostních sborů, obecní policie, jednotky požární ochrany, zdravotnické záchranné služby a Horské služby při plnění služebních povinností nebo při poskytování zdravotní péče přepravovanému dítěti. Kdo jel někdy v taxi, tak ví, že povinnost neplatí při přepravě dětí v obci ve vozidle taxislužby při provozování taxislužby; dítě nesmí být přepravováno na sedadle vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem.

Výjimky existují, ale řidiče osobních aut se v zásadě netýkají

A nakonec pravidlo, že pokud jsou již na zadním sedadle umístěny dvě dětské autosedačky a není prostor pro třetí autosedačku, může být třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle připoutáno bezpečnostním pásem. Pro rodiče je možná používání autosedaček někdy nepříjemné, obtížné, jde o zdržení. Přesto ale nelze tuto povinnost opomíjet. A to ani při jízdách na krátkou vzdálenost. Neštěstí se může stát i při cestě na 500 metrů vzdálené parkoviště u supermarketu. Proč vlastně dětská autosedačka? Protože fyziku nelze obejít, fyzikální zákony platí pro každého. V případě nárazu dítě vyletí dopředu, možná dokonce ven z auta.

Mimořádná změna: Povinná výbava auta se rozšíří a zdraží, od 1. července zaplatíme 11 250 Kč navíc. Poděkujme EU

iZdroj fotografie: Pieter Kuiper / Creative Commons / CC-BY-SA

Když bude hůř, tak může vážně či smrtelně poranit osoby na předním sedadle. Jde o sílu, kterou člověk nezvládne vyřešit vlastníma rukama. Tím, že by držel dítě v náručí, bez sedačky. Připomínám, že náraz v rychlosti 50 km/h představuje stejný střet jako pád na zem z desetimetrové výšky. To je jako skočit ze třetího patra. Pokud nepoužijete bezpečnostní pás a budete dítě držet, tak ho neudržíte. Anebo ho při nárazu při nehodě přimáčknete a vlastním tělem zabijete. Extrém je nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami, to bývá při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu.

Nehoda s nepřipoutaným dítětem končí většinou tragicky

V cestě mu přitom stojí čelní sklo. To už jsou nevyhnutelně tragické následky. Takže znovu, pokaždé použijte dětskou autosedačku, a to i při jízdách na krátké vzdálenosti. Sedačku správně ukotvěte, aby se s ní nedalo téměř ani pohnout. Pásy nesmí být volné ani by neměly dítě škrtit. Pozor na správnou velikost sedačky, zejména když dítě poporoste, a nevozte dítě v malé autosedačce. Jestliže dítěti přesahuje hlavička sedačku, při nehodě mu to může srazit vaz. Jak vybrat tu správnou sedačku pro děti?

Nová povinná výbava auta: Od teď začíná pěkně přituhovat. Řidiči budou mít na rozhodnutí jen pár sekund

iZdroj fotografie: Emandbri / Creative Commons / CC-BY-SA

Autosedačky se obvykle dělí do několika kategorií podle váhy a věku dítěte, a to pro novorozence a kojence do 13 kg. Tyto sedačky jsou otočené proti směru jízdy. Další kategorie je pro děti od 9 do 18 kg, jde asi o věk 1–4 roky. A pak pro děti od 15 do 36 kg, to je věk 4–12 let. Některé sedačky jsou pak konstruované tak, že „rostou“ s dítětem a lze je zvětšovat tak, jak roste dítě.

Znovu tedy připomenu, že od novelizace zákona v roce 2006 už není věk rozhodujícím faktorem pro přepravu dítěte a že už nejde o věk, ale o hmotnost a výšku. Pokuta za porušení povinnosti ve výši 2 000 Kč a přidělení čtyř trestných bodů je drsným trestem, ale stále jde o přijatelnou věc v porovnání s tím, co reálně hrozí dítěti. Bez dětské autosedačky? Nikdy, opravdu nikdy.

Poutáte dítě do sedačky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články