Proč není BMW X6 pro každého? Odpověď je ukrytá v podvozku. Důkladně jsme prošli sebemenší detail celého auta a přinášíme podrobný test.
Hledáte SUV, které se jízdním charakterem blíží co nejvíce sportovnímu vozu? Pak vám určitě uděláme radost naší následující důkladnou recenzí. Dostali jsme možnost otestovat ojeté BMW X6 40d v M-paketu z roku 2018, které nám zapůjčila společnost AutoPalace ze své nabídky skladových vozů. Vůz nás hodně, ale opravdu hodně mile překvapil svým ryze sportovním srdcem, ale také nás vlastně dost zaskočil. Pro řadu řidičů to totiž může být velice špatná volba.
Svalnatý dravec na první pohled
Už první dojmy ze zapůjčeného BMW X6 byly pozitivní. Vůz působí na první pohled velice moderně a neokoukaně i přesto, že je na trhu jeho poslední facelift (verze G06), který přináší opravdu zásadní designově změny. Každopádně naše varianta s označením F16 budí poměrně aerodynamický, ale současně také osvalený až dravý dojem. Boční křivky a prolisy karosérie jednoznačně odkazují na BMW rodinu, ale co je na vozu zásadní, to je především jeho předek a také záď.
Předku dominují nádherné adaptivní LED světlomety, které mají mimochodem za tmy vynikající svítivost a příkladně vykreslují objekty před vozem. Masivní nárazník, klasický formát ledvinek a kulaté mlhovky pak dokreslují celkově vynikající „tvář“ X6tky, na kterou je opravdu radost se dívat.
Ale předkem krása tohoto modelu rozhodně nekončí. Tenhle vůz se totiž může pyšnit geniální prací designérů i na své opačné straně, tedy na zádi, která je výborně sportovně laděná. Difuzor s koncovkou výfuku na každé straně se velmi povedl, stejně jako výrazné červené světlomety s bílou linií uprostřed. Oceňuji také zadní nizoučký spoiler, který ještě umocňuje sportovní vizibilitu tohoto auta.
Co je ovšem diskutabilní na celkové podobě této X6, to jsou její 19ti palcová kola. Ne, že by se mi tyhle M-kové disky nelíbily, spíše naopak, ale nějak mi k vozu nesedí jejich formát. Čím déle jsem se na vůz díval, tím více jsem měl pocit, že by mu prostě slušely dvacítky. Jasně, jízdní projev podvozku by tím byl ještě tvrdší, ale já osobně bych tento fakt oželel, ba dokonce (a bude to znít odvážně, protože k výrazné tvrdosti podvozku se ještě dostaneme) i ocenil.
Luxusní světlý interiér
Ale než se dostaneme k jízdním vlastnostem tohoto BMW, nakoukněme společně ještě do jeho interiéru, ať máte dojem z podoby vozu úplný. Když jsem si poprvé sedl za jeho volant, okamžitě se mi rozzářily oči. Kdybych tento interiér pojmenoval jen jako prémiový, trochu bych ho urazil, protože správná definice je jedině „luxusní“. Všude kolem sebe vidím kvalitní materiály (kůže, karbon, měkčené plasty a hliník) v barevné kombinaci béžová, černá a stříbrná. Interiér jako by dokázal absorbovat vnější světlo a působí tak vzdušně, čistě a přitom originálně.
Jeho stěžejním prvkem je samozřejmě M-kový tříramenný kožený volant, který nejen, že vypadá skvěle, ale také se moc dobře drží, a ještě lépe reaguje i na drobné pohyby, které mu do zatáček uděluji. Pouze s jeho tlačítky jsem se chvíli pral, než jsem jim „přišel na chuť“. Mají pěknou odezvu, reagují rychle, ale jejich funkce zrovna nepatří mezi vysloveně intuitivní.
Co si naopak chválu zaslouží, to je celkový infotainment BMW X6, založený na dvou řekněme klasických displejích (jeden v kapličce za volantem a druhý navíc dotykový na středu palubní desky) a navíc na moc pěkně zpracovaném head up displeji.
Ve všem nacházím výbornou a přehlednou grafiku spolu se zásadními informacemi k vozu, mezi kterými se snadno pohybuje především díky typickému BMW joysticku (správný název je samozřejmě iDrive Controller). Je to přesně ten typ ovladače, který vás při první seznamováním se s ním trochu štve, ale už po pár hodinách jízdy vám nestačí slova na jeho chválu, jak přesně a jednoduše se s ním operuje. Pro zjednodušení přístupu do systému vozu navíc kolem něj najdete tlačítka hlavních položek menu – navigace, rádio, možnosti atd.
Velmi uspokojivá výbava
Vůz je vybavený přehlednou satelitní navigací, bezklíčovým otevíráním i startováním, tempomatem, jízdními asistenty, dešťovým senzorem, hlasovým ovládáním systému, parkovacími senzory i parkovací kamerou. Tu zvláště v tomto voze pokládám za zásadní, protože výhled dozadu je u BMW X6 dosti tristní. Špičkový sound system obstarává dobře známý Harman Kardon, který vám dokáže hudbu kvalitně přehrát z flashky, SD karty, satelitního rádia, samozřejmě z vašeho mobilu, ale také ještě i z CD přehrávače umístěného pod manuálním ovládáním klimatizace. Jak já mám tohle manuální retro řešení rád. A myslím to zcela vážně.
Stejně tak mám rád řešení kožených BMW sedadel, která jsou pohodlná, mají velmi slušné boční vedení, a navíc se jednoduše a přesně nastavují podle potřeby řidiče (včetně možnosti přifukování opěradel). Samozřejmostí je tu paměť napolohování řidičova sedadla, a to pro dva různé řidiče. Systém si přitom pamatuje nejen polohu sedadel, ale i bočních zrcátek. I tyhle drobné benefity mě na voze moc baví.
V interiéru je velmi slušný prostor, ve předu i vzadu je dost místa pro čtyři a v nouzovém případě i pro pět lidí. Pouze vyšší pasažéři (bavíme se o výšce přes 190 cm) by si mohli vzadu stěžovat, že mají málo místa nad hlavou (ano, zkosená střecha směrem dozadu se musí někde projevit) a snad i málo místa před koleny. Úložných prostor je tu tak akorát a tvoří je velké kapsy ve dveřích (i na velké láhve s nápoji), velký kaslík před spolujezdcem vpředu, malý kaslíček vlevo od volantu a středně velká schránka pod pravým loktem řidiče, kde najdete vstupy na flashku a SD kartu. Před řadičem automatu ještě sedí dva pružinové držáky na malé nápoje. Poslední, co bych v interiéru BMW X6 vychválil, to jsou měkčené materiály všude v oblasti kolen řidiče. Prostě řídíte a jakkoli máte posazené nohy, nikde vás do kolen nic netlačí.
Rychlý, dynamický a tvrdý
A teď se konečně pojďme podívat na motorizaci tohoto modelu a jeho jízdní vlastnosti, protože to je slovy klasika přesně to, oč tu běží, a co bude také v určitém aspektu tak zásadní pro případnou volbu X6tky, nebo zcela jiného auta.
Předpokládám, že nejpoužívanějším režimem obecně je u BMW X6 režim Comfort, které nabízí „nejměkčí“ podvozek a solidní spotřebu paliva. Hodně zábavný je režim Sport, při kterém příkladně ztvrdne řízení i podvozek a zrychlí se odezva na sešlápnutí plynu. Sport+ umí ještě o kousek více, ale současně vypne trakci. Na suchou silnici v rukou zkušeného řidiče, který si chce s vozem zařádit, ideál.
Pozor, velmi tuhý sportovní podvozek!
Ptáte se, proč jsem dal u režimu Comfort v případě podvozku slovo nejměkčí do uvozovek? No protože tohle auto nemá vlastně nikdy vysloveně měkký podvozek. Nevěříte? Opravdu je to tak. S tímhle autem si rozhodně výborně užijete sílu motoru, kontakt s vozovkou, perfektní stabilitu i v ostrých zatáčkách, velkou jízdní dynamiku i bezvadně efektivní tužší brzdy, ale rozhodně budete zklamaní, pokud byste od něj vyžadovali sametově měkkou jízdu.
BMW X6 je cíleně nastavené na řidiče jako jsem já, kteří preferují komplexní sportovní jízdní projev. Pokud je pro vás jízdní komfort na prvním místě, pak musíte určitě zvolit naprosto jiný vůz (úžasně komfortní podvozky jsem registroval například u Volva XC90).
Skvělá převodovka a nečekaně slušný objem pro zavazadla
Jak už jsem zmínil, vůz je vybavený automatickou převodovkou, a to konkrétně osmistupňovou. Funguje výborně, plynule, čistě „sype“ rychlosti adekvátně aktuální rychlosti i zvolenému jízdnímu režimu. Pokud si chcete sami podřadit (nebo naopak nadřadit), pod volantem najdete dobře ergonomicky řešená pádla, která se snadno hledají a nabízejí velmi rychlou reakci na změnu stupně. Při testování vozu jsem si je dobře vyzkoušel a konkrétní smysl mi dávaly především při předjíždění.
A co zavazadlový prostor, ptáte se? Je ve voze definovaném jako SUV kupé (nebo také SAC – sportovně adaptivní kupé) za pátými dveřmi vůbec solidní „kufr“ na zavazadla? Musím říct, že jsem byl mile překvapený, když jsem ho poprvé nakládal. Jeho objem 580 litrů totiž vůbec není špatný, když vezmete v potaz to výrazné zkosení střechy směrem dozadu. A jen pro představu, je to prakticky stejný objem, jaký nabízí Škody Octavia ve variantě hatchback, což není špatné (a nechytejte mě prosím za slovo, že je to naprosto jiná liga mezi vozy, je to jen pro příklad čistě stran objemu kufru).
Zábavná ostrá hračka s nízkou spotřebou
Celkově se mi BMW X6 v modelové řadě F16 velice líbí. Je to ze všech stran pohledné auto, které dokáže na silnici budit respekt, ale které především dokáže udělat obrovskou radost za jízdy tomu, kdo je sportovně nastavený. Nejen město a dálnice, ale především horské zatáčky, to je ta správná krevní skupina BMW X6, které mimochodem dokáže velice slušně zvládat i nezpevněné cesty plné louží a bahnitých úseků. A to všechno s udávanou spotřebou od 7 litrů, kterou jsme prověřili během dlouhodobého testování. I s občasnou ostřejší jízdou v režimu Sport jsme se dostali na 9,1 litru. A to je přímo skvělá hodnota na takto dimenzovaný vůz.
Za zapůjčení tohoto vozu děkuji společnosti AutoPalace, která na chvíli „propustila“ toto BMW ze své nabídky skladových vozů.
Testované BMW X6 40d M-Paket přehledně:
Karoserie | SUV kupé, model F16 |
Výkon | 230 kW/313 koní |
Pohon | 4×4 |
Automatická převodovka | ANO, osmistupňová + pádla pod volantem |
Hudební systém | Harman Kardon |
Světlomety | LED adaptivní natáčecí |
Rozměry | 4909 mm (délka) x 1989 mm (šířka) x 1702 mm (výška) |
Váha | 2170 kg |
Objem nádrže | 85 litrů |
Objem zavazadlového prostoru | 580 litrů |
Spotřeba | udávaná od 7 litrů, naměřená kombinovaná 9,1 litru |
Motor | řadový třílitrový naftový šestiválec biturbo |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,8 vteřiny |
Maximální točivý moment | 600 Nm |
Rok výroby | 2018 |
Najeté kilometry | 135 000 km |
Cena | 1 239 900 Kč |