Zatímco v autoškole byste možná chybovali kvůli stresu, nyní byste měli dokázat snadno odpovědět správně. Ono se totiž o chyták tak úplně nejedná. Posuďte sami.
Dokážete si ještě vzpomenout na své absolvování závěrečného testu v autoškole? Řada z nás měla během testu nervy napnuté jako struny. A sami dobře víte, jak dokáže vyhrocená psychika s lidským myšlením, ale také pamětí zamávat. Pokud jste si svůj tehdejší test nyní vybavili, patrně se právě teď i usmíváte. Samozřejmě jste si totiž uvědomili, jak jednoduché některé otázky tehdy byly. A že byste je dnes po mnohaleté praxi za volantem zvládli zodpovědět extrémně rychle.
Vždyť třeba význam dopravních značek, ale také řešení situací na křižovatkách už je pro vás naprostá rutina. Tím spíše, pokud řídíte vůz na denní bázi. Ať již z titulu své profese, nebo jen cestováním do práce, pro děti do školy apod. Technické otázky v testu z autoškoly, to už je jiná věc. V těch by patrně chybovala spousta řidičů, a to i těch nejzkušenějších. Ale o ty nám teď samozřejmě nejde. My se spolu zaměříme na jednu typickou křižovatku a situaci na ní v podobě vozů připravených vjet do křižovatky v rámci jejího dopravního značení.
Modelové schéma, které dokáže zamotat hlavu
V prvé řadě je třeba říci, že se jedná o přímo klasickou křižovatku s vozovkami, jež na křižovatku navazují v pravých úhlech. To znamená křižovatku ve tvaru pravidelného kříže. Na křižovatce máme svislé dopravní značení, které je nutné v našem případě vnímat jen jako schéma. Jako ilustraci dopravní situace. Nejedná se tedy o přesnou křižovatku v reálných podmínkách se všemi značkami, jež byste na ní očekávali. To znamená, berte tuto situaci jako modelové schéma potenciálně reálné křižovatky. Pro pochopení případu dopravní značky na jediném rameni této křižovatky určitě postačí.
Jak sami vidíte v našem znázornění, tak situace je poměrně přehledná a snadno pochopitelná. Čtyři ramena křižovatky představují čtyři příjezdové vozovky. Jeden příjezd je označený „stopkou“, pak tu vidíme ještě definici hlavní silnice, jež v rámci křižovatky nevede rovně, ale v podstatě v pravém úhlu. Jestli se skutečně jedná o chyták, nebo ne, to schválně zkuste zvážit sami. Podstatné je, která z následujících odpovědí je správná na otázku, které vozidlo opustí tuto křižovatku jako úplně poslední.
Který vůz pojede poslední? Je to jednoduché
V testu z autoškoly by mohly odpovědi vyznívat následujícím způsobem. Nejprve projede křižovatku žluté auto a po něm současně modré spolu s nákladním vozem. Nebo – jako poslední projede křižovatkou auto modré. Případně ještě poslední možnost. Křižovatkou projede jako poslední v pořadí žlutý osobní vůz. Už znáte odpověď? Nebo vás zaskočila značka Stůj, dej přednost v jízdě?
Jako zkušený šofér s minimálně několikaletou praxí za volantem vašeho vozu patrně budete hned vědět, kterou z odpovědí byste zaškrtli jako tu správnou. Ale začátečníci se zde skutečně mohou minimálně na pár vteřin zaseknout. Každopádně z dopravních značek na našem schématu jasně vyplývá, jak se mají řidiči zachovat. Samozřejmě jako první má na této křižovatce přednost vůz jedoucí po hlavní silnici. Z logiky věci řidiči jedoucí po vedlejší silnici dávají vozu na silnici hlavní automaticky přednost.
Pravidlo pravé ruky je zde klíčové
Co se týče vozidel jedoucích po vedlejších silnicích, v jejich případech platí dobře známá přednost zprava, jinak řečeno pravidlo pravé ruky. Vnímáte tu situaci z pohledu zkoušeného v autoškole? Jak v rámci své nervozity očekává u této otázky nějakou záludnost, a tím pádem hledá nějaký chyták, ačkoli zde žádný nefiguruje? Specifika této křižovatky jsou přece naprosto jasná a přehledná. Takže kdo zde pojede v reálu první, a kdo naopak až jako poslední?
Úplně první projede křižovatku samozřejmě dodávka. Jede po hlavní silnici, tím pádem má přednost. Další dva vozy jedou po silnicích vedlejších, ale zbývá otázka, který z nich pojede v tomto případě první. Pomůže nám pravidlo přednosti zprava, takže jako druhý vjíždí do křižovatky modrý vůz, kterému vůz žlutý musel dát přednost. Modrý vůz sice zastaví na „stopce“, ale poté hned pokračuje dále v jízdě. Teprve po něm vjíždí do křižovatky žlutý osobní vůz.
Legislativa je v rámci přednosti zprava přehledná
Když už jsme narazili na známé pravidlo přednosti zprava, co nám k němu vlastně sděluje legislativa? Tuto problematiku upravuje konkrétně zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (ve znění pozdějších předpisů), kde v ustanovení § 22 odst. 2 se říká, že: Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (křižovatka je označena dopravním značením), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
Finanční postih, ale i zákaz řízení
Za porušení tohoto dopravního předpisu hrozí viníkovi pokuta až ve výši 2 500 korun v příkazním (jinak řečeno také blokovém) řízení. Pokud však nemůže policista postihnout daného řidiče za dané protiprávní jednání v příkazním řízení, hrozí řidiči pokuta v rozmezí 2 500 až 5 000 korun v řízení správním.
Na viníka však může dopadnout „ruka zákona“ ještě mnohem tvrději. Pokud někdo z řidičů spáchá tento stejný přestupek během dvanácti po sobě jdoucích měsíců dvakrát, či ještě dokonce vícekrát, hrozí mu kromě peněžité pokuty zákaz řízení v délce od jednoho až do šesti měsíců. A to nesmíme zapomenout ještě na body. Viník v tomto případě získá záznam hned čtyř bodů. Ovšem zákaz řízení je patrně nejtvrdším z vyjmenovaných trestů za nedání přednosti zprava. Pro profesionální řidiče může být zákaz řízení doslova ekonomicky devastační.
Tím spíše jezděte opatrně, striktně dodržujte dopravní předpisy a respektujte dopravní značení. Pokud jde o přednost zprava, tak to je v rámci řízení vozidel absolutní základ. A ten musíte mít vždy na křižovatkách na paměti v případě, že vám její značení nesděluje jiné povinnosti v rámci přednosti.