Strašidelná dopravní značka mate české řidiče. A to by z ní měli mít respekt. Pokuta je vysoká a přijít může kdykoliv

Neznámá značka má jednoduchý a značně důležitý význam, neznalost může stát řidiče bez nadsázky život. Proč o ní čeští motoristé netuší?

i Zdroj fotografie: Pudelek (Marcin Szala) / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Dnešní doba je zvláštní v tom, že se snaží v rámci pseudokorektnosti likvidovat veškeré hodnotící škály. Třeba ve škole. Narazil jsem na informaci, že bude zrušeno známkování. Aby děti, které dostávají čtyřky a pětky, z toho neměly špatný pocit a deprese. Tohle je téma, které mne opravdu dráždí. My jsme ve škole dostávali známky tak, jak bylo dlouhé roky zvykem, od jedničky do pětky. A ano, dostat pětku nebylo nic příjemného, ale člověk se aspoň začal učit a měl motivaci si ji zlepšit. Kromě hodnocení známky jsme pak dostávali další opatření, kárná.

Černý puntík nikdy neznamenal nic dobrého, ani ve škole

Kdo zlobil, dostal červený puntík. Kdo zlobil dál, dostal puntík černý. Pro mne je tedy označování puntíky spojené s něčím skutečně nepříjemným. A nejsem daleko od pravdy, když se teď ze školství a výchovy posunu na silnice a zmíním značku, na níž černý puntík je. Už před časem jsem psal o tom, že existuje značka, na které je puntík červený. Ta paradoxně může vyvolat negativní emoce u asijských řidičů, kteří mají červenou barvu spojenou s barvou hanby. Myslím, nejsem úplně odborníkem na orientální kulturu.

iZdroj fotografie: Jan Štěch / Creative Commons / CC-BY-SA

Červený puntík na dopravních značkách je něco, co se v České republice neobjevuje. Ale v zahraničí je to běžná součást dopravního značení. A co vlastně znamená? Jednoduše řečeno označuje objízdnou trasu. Pokud tedy narazíte na značku s červeným puntíkem, můžete si být jisti, že vás navádí na alternativní cestu, která vás dovede k cíli, aniž byste museli projíždět místem, kde je například uzavírka, dopravní omezení nebo jiná komplikace. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Méně stresu, méně ztraceného času, a hlavně plynulejší jízdu.

Hrozivá nehoda na dálnici: V plné rychlosti vletěl do stojící kolony. S dodávkou udělal kotrmelec, div nevybuchla

Tuhle značku tedy u nás nenajdete. Jistě, české silnice jsou plné značek, které většina z nás zná nazpaměť. Stopka, zákaz vjezdu, kruhový objezd – to všechno jsou symboly, jež máme vryté do paměti už od autoškoly. Ale je tady další značka, s dalším puntíkem, kterou většina českých řidičů vůbec nezná. Přitom by z ní měli mít řidiči pořádný respekt. Její význam je tak trochu skrytý. Pokud vím, tak je běžná na Ukrajině, v Litvě, v Rumunsku.

Značka je u nás v ČR neznámá, jinde řidiči vědí, co znamená

Tady přiznám, že si nejsem úplně jistý a budu moc rád za komentáře pod článkem, pokud máte zkušenosti a tuto značku jste na svých cestách do zahraničí viděli. Já osobně mám poměrně hodně procestovanou západní část Evropy a tam jsem na ni zatím nenarazil. Kdybychom se bavili o značkách pro autonomní vozidla, to by byla jiná. Ale černý puntík, to bohužel ne. Je to trojúhelník s červeným okrajem a černým puntíkem na bílém podkladu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Na první pohled vypadá nevinně, možná až trochu nudně. Žádné dramatické barvy, žádné výstražné symboly. Prostě jen černý puntík. Tahle značka má velmi důležitý význam. Označuje úsek silnice, kde se stalo nadprůměrné množství dopravních nehod. Jinými slovy, pokud ji uvidíte, měli byste okamžitě zpozornět. U nás jsem viděl podobné značky. Tedy značky s podobným významem, ale mnohem agresivnější grafikou.

Značky s výstrahou, na kterých byl varovný nápis a obrázek smrtky. Trochu morbidní, ale řekl bych, že účinnější. Minimálně na mne, nevím, jak na ostatní řidiče. A co to znamená pro řidiče? Jednoduše řečeno, zpomalte, buďte opatrní a mějte oči na stopkách. Protože právě na těchto úsecích se často stávají nehody. Znovu to opakuji, černý puntík není ani v oblasti dopravy nic pozitivního.

Znáte tuhle značku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články