Nová dopravní značka s červenou tečkou je nesmysl na druhou. Má být užitečná, namísto toho jeden typ řidičů k smrti uráží

Kdo nezná pravidla a nové značky a spolehne se na pocity a dojmy, narazí. Tedy přesněji řečeno neodbočí a dojede tam, kam nechce.

i Zdroj fotografie: ADAC
                   

Psal jsem o tom celkem nedávno, takže téma by pro vás nemuselo být nutně neznámé. Ale sám jsem byl překvapený, když jsem se mu znovu a podrobněji věnoval a přišel jsem na zajímavosti v rámci globálního dosahu. Věc se má tak, že se nedávno na silnicích objevila nová dopravní značka. Bílá plocha s červenou tečkou. A nutno říct, že vyvolala mezi řidiči značné zmatení. Na první pohled totiž působí, jako by se jednalo o nějaký zákaz.

Řidiči mají červenou barvu spojenou se zákazem, tak neodbočí

Jenže její skutečný význam je zcela jiný. Značka má pomáhat motoristům v dopravně náročných situacích a usnadňovat jim nalezení alternativní trasy v případě dopravních zácp či nehod. Bohužel, nejasné porozumění této značce vede k tomu, že řidiči nejsou schopni adekvátně reagovat. Značka, která má být užitečná, se tak stává pro řadu řidičů záhadou. Problém může pramenit z toho, že řada motoristů, kteří získali řidičské oprávnění před mnoha lety, se neorientuje v nových dopravních pravidlech a změnách značení.

iZdroj fotografie: Úřad městské části Praha 1

Existuje snaha o jednotnost značení v rámci Evropské unie, nicméně země mohou zavádět vlastní dopravní značky. Tento konkrétní příklad značky s červenou tečkou je od našich západních sousedů, funguje v Německu. Je faktem, že řidiči se domnívají, že značka symbolizuje zákaz vjezdu, a proto jsou zmatení, zda mají odbočit, nebo ne. A namísto toho, aby se vyhnuli kolonám, neodbočí. Bojí se. Mohou dokonce začít zmatkovat. Páchat přestupky.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Dokonce se tak mohou ocitnout v situaci, že dostanou pokutu. Proč si lidi myslí, že jde o zákaz? Odpovědět může nauka zvaná psychologie barev. Je to disciplína kognitivní psychologie a zkoumá, jak barvy ovlivňují lidskou psychiku a tělo. Její aplikace sahají do oborů, jako je ergonomie, vizuální komunikace, umění, reklama, design nebo architektura. Působení barev na člověka je natolik propojené, že oblasti jako fyziologie, psychologie a sociologie barev nelze oddělovat. Přeskočím odborné řeči, odkazy na takové velikány, jako jsou Newton, Goethe, Aicher, Dreyfuss či Itten. Ti všichni, napříč obory, se k barvám vyjádřili.

Červená s bílou neznamená zákaz, radí cestu mimo kolony

Vše shrnu do prohlášení, že všeobecný výzkum ukázal, že aktivní barvy jsou nejlépe vnímány ve spojení s ostrými úhly, zatímco pasivní barvy jsou spojovány s tupými úhly nebo kruhovými tvary. Že existuje vztah mezi barvami a tvary, který se využívá při vytváření tabulek, symbolů, znaků a dopravních značek. A jsme u toho. Právě červená barva působí na člověka výstražně. A právě proto může nová značka působit jako zákaz.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Aby ne, vždyť má stejné barvy jako třeba značka Zákaz vjezdu. A to není všechno. Třeba pro Japonce má v rámci symboliky značka zcela jiný význam. Může je dokonce dost urážet. Je třeba vědět, že historicky Japonci znali pouze čtyři barvy. Černou, bílou, červenou a modrou. Tady lze dohledat třeba to, proč je slunce na jejich vlajce červené. Jiné totiž ani být nemůže. Nicméně je tady ještě jiný pohled na věc. Bílá barva. Má řadu významů, ale jedním z nich je smrt. V evropské kultuře je barvou smrti černá.

Červená znamená vášeň a strach, bílá je jednoznačně smrt

Pohřební vůz, oblečení, rakev, to vše je černé. Japonci mají ale jako barvu smrti bílou. Pro nás nepředstavitelné, ale pro ně samozřejmost. Pak je tady jiná teorie. Ta říká, že historicky je červená spojená s barvou krve. Ano, to jistě. Nejenom u Japonců. A že červená tečka je urážlivým symbolem z doby samurajů. Dejme tomu. Pak je tady ale význam červené barvy jako barvy vášně a erotiky. Znáte přece červené lucerny. A to stále není všechno.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Červená barva v japonské kultuře zastupuje také strach. Démoni a duchové v japonské lidové tvorbě a v legendách mívají zpravidla červené oči. Někdy celou tvář. Červená také může být barvou lstivosti, zákeřnosti. Tohle všechno spojeno do nové značky může působit na japonské řidiče nejenom zmatečně, ale dost popudlivě. Evropský řidič tak v nové značce uvidí zákaz a bude se ostýchat odbočit. Japonský řidič bude značku chápat jako symbol, který ho od změny trasy doslova odradí a neodbočí za žádnou cenu. Inu, jiný kraj, jiný mrav. 

Jak vnímáte červenou barvu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články