Dopravní značka možná na první pohled pobaví, ve skutečnosti připraví běžného řidiče o dost peněz. Je třeba znát a respektovat její význam.
Jak dobře znáte dopravní značky? Člověk si někdy myslí, že má absolutní přehled o všech značkách, signálech a znameních, které může na silnicích potkat. Ale pak narazí na něco, co v životě neviděl, a uvědomí si, jak moc velké mezery má. A že mu vlastně dost reálně hrozí pokuta. Za nevědomost a nedodržení zákona. Já to mám tak, že vím, že existuje řada značek, u nichž si nejsem jistý významem. Jde o dopravní značky, které jsou buď zcela nové, nebo které používají jiné státy a u nás nejsou zavedené.
Některé značky u nás řidiči neznají, v zahraničí tak hrozí pokuta
Takhle jsem třeba v Německu zahlédl značky, jaké jsem do té doby neviděl. Šlo o značení související s elektromobily. Respektive autonomními vozidly. Ty nemají vliv na běžného „lidského“ řidiče. Kdo je ale nezná, může znervóznět. Podobný případ může nastat při cestě do Francie. Na dovolenou, na olympiádu. Řidič vyjede a zjistí, že jede v úseku značky, o které nemá ani tušení. Rozhodně si ale značení všimne. Je tak trochu „francouzské“. Někomu může připomínat znak Renaultu.
Jinému zase symbol… Řekněme symbol, který občas kreslí rozpustilci na zeď. Dá se vytušit, že v tomto případě nemá značka nic společného s hanlivým označením ženského pohlaví. Tak o co jde? Na cestách do zahraničí, konkrétně do Francie, skutečně může řidiče překvapit dopravní značka, kterou v Česku běžně nevidíte. Jedná se o symbol bílého kosočtverce na modrém pozadí. Teď už je asi jasná narážka na ten relativně známý vulgarismus.
Dopravní značka označuje vyhrazený jízdní pruh. Tento pruh slouží zejména k urychlení dopravy pro vozidla hromadné dopravy, taxislužby, sanitky, hasiče a policii. Je to něco podobného jako u nás pruh vyhrazený pro busy, taxi a vozy IZS. Ve Francii je ovšem tento pruh přístupný i běžným osobním vozidlům, pokud se v nich nacházejí minimálně dvě osoby. Tady musím říct, že to je docela fajn.
Vyhrazený pruh může použít běžný řidič, pokud nejede sám
Pokud jde o plynulost dopravy, tak více osob v autě má určitou prioritu než řidič samotář. Kromě toho mají do pruhu povolený vjezd i vozidla s nulovými emisemi, jako jsou elektromobily a vodíková auta. A vjet tam mohou také motocykly. Tak mne napadá, jestli by vlastně nestačil zákaz pro osobní auta s jedním člověkem a nákladní vozy. Bylo by to to samé. No nic. Na dálnicích je tento vyhrazený pruh vyznačen a jeho použití může být časově omezeno podle hustoty provozu. V některých úsecích může být také vyžadován vyšší počet přepravovaných osob.
Řidič, který by vjel do tohoto pruhu bez splnění podmínek, riskuje pokutu ve výši v přepočtu cca 3 300 korun. Tuto pokutu mohou udělovat nejen policisté, ale také speciální radary řízené umělou inteligencí. Ty jsou totiž schopné rozeznat počet osob ve vozidle. A podle jejich počtu buď nechají auto projet, nebo je zaznamenají a vygenerují pokutu. Vyhrazené jízdní pruhy s bílým kosočtvercem lze aktuálně nalézt například v okolí Lyonu, Grenoblu a Štrasburku. Tím to ale nekončí, s plánem jejich rozšíření se počítá po celé Francii.
Úřady tímto opatřením chtějí motivovat řidiče k využívání „ekologických vozidel“ nebo spolujízd. To by mělo vést k urychlení dopravy a snížení emisí. Teď je to tedy o to víc aktuální pro turisty. Během letních dovolených se mnoho řidičů vydává na dlouhé cesty do zahraničí, a proto je důležité, aby byli obeznámeni s místními dopravními předpisy a značením. To se může výrazně lišit od toho, co znají z domova. Jak vidíte, tato značka je toho důkazem. Neznalost těchto pravidel by mohla vést nejen k pokutám, ale také k nebezpečným situacím na silnicích.
Pokutu vygeneruje automat, příkaz k zaplacení dorazí až domů
Znalost místních dopravních předpisů a značení je tedy klíčová pro bezpečnou a bezproblémovou cestu. A jde i o peníze, pozor na to. Funguje systém, že se pokuty předávají mezistátně. Sám jsem takto dostal už několikrát nežádoucí „pozdrav“ z Německa. Stálo mě to pár desítek eur. Když se vrátíte z dovolené a objevíte pokutu ve své poštovní schránce, může to být skutečně nepříjemné, a hlavně nečekané překvapení. Jak jsem zmínil, ve Francii fungují speciální inteligentní kamery na vybraných silnicích.
Ty dokážou zaznamenat počet lidí ve vozidle a podle toho pokutovat. A pokuta může dorazit až několik týdnů po vašem návratu. Jak je to s pruhy u nás, když se vrátím ke kosočtvercové značce? Podobné speciální jízdní pruhy se u nás zatím používají pouze pro hromadnou dopravu a taxíky. Kromě hasičů, záchranky a policie, samozřejmě. Ale je možné, že se v budoucnu tento model rozšíří i u nás, zejména pokud to nařídí Evropská unie. Vlastně bych se tomu asi nebránil, pokud by nešlo o omezení stávajících pruhů, ale změnu u těch, do nichž teď mám jako běžný řidič vjezd zakázaný.