Neznalost neomlouvá a kdo nechápe všechny dopravní značky, má smůlu a zaplatí pokutu. Jak u nás, tak klidně v zahraničí.
Znáte všechny dopravní značky? Neřekl bych. Ne pokud nejste jeden z dopravních expertů. Já se problematice věnuji, a přesto bych za to, že znám všechny dopravní značky, ruku do ohně nedal. A když se jedná o dopravní značky mimo ČR, v rámci Evropské unie, pak bych stoprocentně všechny určitě neznal. Myslím si, že jsem možná některé ani neviděl. Ono když se řekne dopravní značka, většina z nás si asi představí klasické symboly, které nás provázejí na každém kroku. Takové označení, jako je obligátní stopka, zákaz vjezdu nebo třeba omezení rychlosti.
Dopravních značek je celá řada, řidiči je všechny neznají
Jenže co když narazíte na značku, kterou jste možná nikdy předtím neviděli? Vyplatí se si velmi rychle znalosti doplnit. Člověk nikdy neví, co přesně by neznalost mohla v důsledku znamenat a jestli právě člověk neporušuje nějaké místní předpisy. Přesně to je případ značky E37 známé jako „pomalý pruh“. Když se pokusím přeložit původní dánský výraz. Tím jsem tedy vyzradil, odkud daná značka pochází, je to Dánsko. Když jsem si o značce doplňoval informace, zjistil jsem zajímavá fakta. Třeba to, že systémové označení této značky je E37.
Ale že je pravděpodobně známější jako „šnečí dráha“. Známější mezi řidiči, nejde samozřejmě o oficiální označení. Podle Zákona o silničním provozu § 2 odstavce 8, který platí v Dánsku, jde o prostor pro jízdu pruhem vyhrazeným pro pomalu jedoucí vozidla. Obvykle se s ním lze setkat na komunikacích v oblastech se strmými kopci nebo na jiných místech, kde mají některá vozidla potíže s udržením rychlosti. Kdo by měl prostor využívat? „Šnečí pruh“ je pro ty, kteří jezdí pomaleji, než je povolená rychlost vyznačená na dopravní značce u daného pruhu.
Jinak řečeno, jako příklad. Když jedete a vidíte značku a u ní rychlost 50 km/h, musíte zpozornět v případě, že jedete méně než 50 km/h. Pokud je to tak, pak máte povinnost jet v tomto vyhrazeném pruhu. Jak správně podle dánských předpisů najet do tohoto pruhu? Při opouštění původního pruhu je zapotřebí být obzvláště opatrní. Změna jízdního pruhu musí být vždy provedena bez omezení či ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Rovněž se nesmí zastavovat v pomalém pruhu. To je zakázáno podle zmíněného dánského zákona o silničním provozu, § 29 odst. 9. Proč jsou pruhy pro pomalu jedoucí vozidla důležité?
Kdo jede pomaleji, musí se svým autem do speciálního pruhu
Pomáhají udržovat plynulý provoz a zajišťují, že rychlejší i pomalejší vozidla mohou bezpečně sdílet silnici. Ze zájmu, a přiznávám se, že i ze zvědavosti, jsem pátral po tom, jak moc dánští řidiči značku znají či neznají. A přišel jsem na to, že s ní mají dost velký problém. A to přitom hrozí pokuta za porušení toho, co značka nařizuje. Kdo by ji ignoroval, vystavuje se možnosti dostat pokutu cca 3 200 Kč v přepočtu z dánských korun. A jak je tomu u nás? Ano, i u nás je de facto velmi podobná značka. Jde o značku z kategorie Informativní dopravní značky. Značka má systémový kód IP 18c a jmenuje se Jízdní pruh pro pomalá vozidla.
Abych přiblížil její význam, co na to říct? Dopravní značka „Jízdní pruh pro pomalá vozidla“ v zásadě vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Což není všechno. Značka zároveň vyznačuje přídatný pruh na dálnici a silnici pro motorová vozidla určený pro motorová vozidla, která v takto označeném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nedosáhnou rychlosti jízdy alespoň 80 km/h. Tady je rozdíl proti dánskému systému. Tam zjevně značku s pruhy doplňuje informace o minimální rychlosti.
Podobná značka je v mnoha státech, včetně České republiky
U nás je to „nastavené“ na minimální rychlost 80 km/h. Jiná motorová vozidla užívají jízdní pruh pro pomalá vozidla v tom případě, když je jejich rychlost jízdy v daném úseku dálnice nebo silnice pro motorová vozidla výrazně nižší než rychlost jízdy ostatních vozidel jedoucích v témže směru jízdy. Dopravní značka ukončuje platnost značky „Vyhrazený jízdní pruh“ (č. IP 20a), „Omezení v jízdním pruhu“ (č. IP 21) a „Návěst změny směru jízdy s omezením“ (č. IS 10d). To abych doplnil teorii.
Chápu, že je tady docela obava řidičů použít jízdní pruh. Vím to, řada čtenářů mi to prozradila. Mají obavu, že když do pruhu pro pomalá vozidla vjedou, musí v něm zůstat a nesmí z něj vyjet. Tak to není. Pokud auto jede rychleji než 80 km/h, může do pruhu vjet a zase z něj kdykoli vyjet. Naopak pokuta hrozí tomu, kdo by měl pruh použít a nepoužije ho. Policie může udělit pokutu 2 000 Kč tomu, kdo řídí pomalu jedoucí vozidlo a vyhrazený pruh nepoužije. Tak pozor na to.