Řidiči přehlíží prvek nejčastější dopravní značky. O metr dál čelí tvrdým následkům a naříkají, že to „nechtěli udělat“

Jak ochránit ty nejvíce zranitelné účastníky provozu? Když nestačí jedna značka, tak se musí nainstalovat druhá, přísnější.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

I když by se mohlo zdát, že přechody pro chodce jsou neodmyslitelnou součástí silničního provozu a jejich význam je každému jasný, realita na silnicích často ukazuje opak. Bezpečnost na silnicích závisí nejen na dodržování pravidel, ale také na neustálém uvědomění si svého okolí. Přestože jsou přechody pro chodce označeny jak svislými, tak vodorovnými dopravními značkami, mnoho řidičů je ignoruje. To může mít vážné důsledky.

Přechody pro chodce nepřinutí řidiče sundat nohu z plynu

Situace je o to horší, že v rušných městských oblastech je přechodů tolik, že řidiči jim postupně přestávají věnovat dostatečnou pozornost. Nejprve něco málo k legislativě. Přechody pro chodce jsou označeny výraznými dopravními značkami. Řidiči jsou povinni zastavit a umožnit chodcům bezpečně přejít. To však platí oboustranně – chodec nesmí vstoupit na přechod v okamžiku, kdy se k němu blíží auto. Toto pravidlo by mělo být samozřejmostí, ale v praxi často dochází k jeho přehlížení.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Řidiči si neuvědomují, že každé porušení tohoto pravidla může mít fatální následky. Přestože se na první pohled může zdát, že ignorování přechodů není tak závažné, opak je pravdou. Nejenže hrozí pokuty a trestné body, ale v nejhorších případech může dojít k vážným dopravním nehodám, které mohou mít tragické následky. Když dojde k nehodě, při níž je sražen chodec, není to jen otázka právních důsledků a trestů.

Maminka s kočárkem vstoupila na přechod pro chodce. To neměla dělat, řidič Seatu Ibiza neměl slitování

Pro řidiče, který takovou nehodu způsobí, může tato událost znamenat celoživotní stigma a pocit viny. Představa, že kvůli vlastní nepozornosti nebo nedodržení pravidel připravili někoho o život, je pro většinu lidí nesnesitelná. Neumím si to představit. Nikdy bych to nechtěl zažít. Tedy, musím se přiznat, že určitou zkušenost už mám. Nebylo to na přechodu, bylo to v křižovatce, nebyl to tedy chodec. Byl to člověk na mopedu. Srazil jsem ho, absolutně jsem ho neviděl. Naštěstí se mu nic nestalo. Ale ten pocit, když jsem vystoupil z auta a on tam ležel na silnici?

Chodec je nejohroženější účastník v rámci veřejného provozu

Už nikdy, nikdy, opravdu nikdy tohle nechci zažít. Proto dělám všechno pro to, abych jezdil co nejbezpečněji. Chodci jsou prostě extrémně ohrožení ze strany řidičů aut. I na přechodech. Nezáleží na tom, jaké je roční období nebo jaké jsou podmínky na silnici. V zimě jsou chodci hůře viditelní kvůli krátkým dnům a nepříznivému počasí. I v létě, kdy se lidé častěji pohybují venku i v nočních hodinách, je nezbytné, aby řidiči věnovali přechodům maximální pozornost.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Je důležité si uvědomit, že i malá srážka s chodcem může mít pro něj vážné následky. Zatímco auto může vyváznout bez většího poškození, lidské tělo je mnohem křehčí. I drobný náraz může způsobit bolestivé zranění, a v horších případech může dojít k tragédii. V situaci, kdy dojde ke srážce, nese řidič plnou odpovědnost za následky, a to nejen právní, ale i morální. Ignorování přechodů pro chodce je častým problémem.

Omezení rychlosti na řidiče platí víc než varování před chodci

Řidiči si postupně zvykají na přítomnost přechodů, až jim přestanou věnovat dostatečnou pozornost. To je samozřejmě špatně. Proto tady jsou ještě jiné značky, které psychologicky na řidiče působí mnohem důsledněji. Mezi ty patří například nejvyšší povolená rychlost. To je dopravní značka s katalogovým označením B 20a), která zakazuje řidiči překročit rychlost v kilometrech za hodinu vyjádřenou číslem na značce.

Je z kategorie zákazových dopravních značek. Ty opravdu řidiči vnímají mnohem lépe než jiné značky, které nejsou zákazové. Ve vztahu k chodcům bych pak chtěla říct následující. Ten poměrně dlouhý úvod o chodcích a přechodech měl smysl v tom ohledu, že hodně řidičů prostě tohle neřeší. Nevnímá. Tak je tady ještě další možnost, jak chodce ochránit. Právě značkou nejvyšší povolené rychlosti.

Každý se bojí, že dostane za překročení rychlosti trestné body

Ta, pokud je umístěna dostatečně dopředu před přechodem pro chodce, by měla řidiče zpomalit. Představte si třicítku a někde za ní přechod pro chodce. Řidič prostě zpomalí. Nebo by měl. Bohužel se ale děje i to, že dost řidičů tuto zákazovou značku ignoruje. To znamená, že jezdí rychleji. Na třicítce klidně jedou padesátikilometrovou rychlostí i vyšší. S tím že si říkají, že kdyby něco, tak to ubrzdí.

iZdroj fotografie: Policie

Není to ale tak. Je to obrovská a fatální chyba. Stačí trocha jednoduché matematiky. Reakční doba člověka je vteřina. Pokud budu předpokládat, že v případě potřeby řidič jedoucí 30 km/h zastaví těsně před přechodem, je to v pořádku. Ovšem pokud někdo pojede 50 km/h a stane se ta samá situace, kdy by měl zastavit před přechodem, nezvládne to. Při vyšší rychlosti je rozdíl 5,6 m. Jinak řečeno, zastaví až za přechodem.

V konkrétním případě někdo vběhne nebo vejde na přechod – v první variantě to řidič ubrzdí, v druhé bohužel ne. Řidiči by neměli proto ignorovat zákazovou značku udávající nejvyšší povolenou rychlost. A měli by vnímat jeden detail, který vlastně není detailem, ale podstatnou věcí – číslo, které na značce je. A tuto rychlost by neměli překonávat. Neřeším teď nejvyšší povolenou rychlost na dálnici, a to jestli 130 km/h nebo 140 km/h je v pořádku. Tam jsem ochotný o tomto debatovat. Ale ve městě, kde jde o každý metr, ne.

Brzdíte před přechodem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články