Nevyplníte dotazník, přijdete o řidičák: Vláda testuje trpělivost řidičů, připravované novinky nikoho netěší

Jak utratit více peněz z našich kapes, a to zcela zbytečně? Stačí dát evropskému úředníkovi prostor a vymyslí lejstro, které je k ničemu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Chcete, aby vám stoupl krevní tlak? Pokud ne, tak raději nečtěte, prozradím „spoiler“, a to ve výrazech „EU, řidičáky, legislativa“. Není to tak dlouho, co jsem psal o navrhovaných změnách týkajících se řidičských průkazů v členských státech Evropské unie. O jaké změny jde? Úpravy by měly přinést nové omezení pro mladé a starší řidiče. A také změnu v platnosti jednotlivých dokladů. Kromě toho se na stole objevila ještě jedna zásadní novinka.

Pravidla se musí dodržovat. A když je jich málo, vymyslíme další

Pokud ji řidiči neprovedou, přijdou o svůj řidičský průkaz. Je to typický úřednický šiml. Když nezařehtá, odnese to běžný občan. Evropská unie plánuje zavedení zdravotního dotazníku. Ten by byl povinný pro všechny řidiče. Dnes je potřeba vyplňovat tiskopis o zdravotním stavu typicky při žádosti o řidičský průkaz a při jiných zákonem stanovených povinnostech. Obvykle jde o pravidelné kontroly starších řidičů. Konkrétně řidičů starších 65 let, kteří musí podstupovat lékařské prohlídky.

Zkontrolujte své auto: Stát vybírá mastné pokuty za chybějící nálepku na čelním skle. Nové pravidlo děsí české řidiče

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Povinné lékařské prohlídky startují po dosažení věku 65 let, pak v 68 letech a následně každé 2 roky. Nějaký lékařský nález nutně nemusí znamenat konec řízení a odnětí řidičáku. Lékař během prohlídky provede všechna nezbytná vyšetření, aby potvrdil zdravotní způsobilost řidiče a identifikoval možná rizika spojená s řízením. V případě potřeby může běžnou prohlídku doplnit o další odborná vyšetření, například oční nebo psychologické.

Auta mají pod palubní deskou ukryté „tajné“ tlačítko. Skoro nikdo o něm neví, přestože má důležitou funkci

Pokud se objeví jakékoli pochybnosti, lékař může řidiči omezit jeho možnosti řízení, například stanovením maximální dojezdové vzdálenosti. Nejde hned „o papíry“. Nový návrh Evropské unie by však mohl zavést povinnost vyplnit zdravotní dotazník pro všechny řidiče, bez nutnosti lékařské prohlídky. Stačilo by, aby řidič vyplnil dotazník na základě toho, jak se cítí. Tento formulář by se používal především před obnovou řidičského průkazu. Pokud by se blížil konec platnosti průkazu, řidič, který nespadá do žádné z výše uvedených skupin s povinnou lékařskou prohlídkou, by jednoduše vyplnil formulář. Ten by předložil na příslušném úřadu.

Jak nahradit vyšetření lékařem? Stačí říct, že se cítím dobře

Tento návrh však narazil na tvrdou kritiku, zejména z Německa. Německý ministr dopravy Volker Wissing okamžitě odmítl podobný dotazník s tím, že jde o zbytečnou byrokracii bez přímého vlivu na bezpečnost silničního provozu. No, samozřejmě. Copak to má nějakou váhu, doma vyplněný dotazník o zdravotním stavu? Copak by někdo napsal něco, aby měl zbytečné komplikace? Lidé by lhali, dokument by neměl žádnou vypovídající hodnotu. Nový návrh přináší více otázek než odpovědí a jeho přijetí je zatím nejisté. Logicky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Evropská unie argumentuje, že cílem nového zdravotního dotazníku je zvýšit bezpečnost na silnicích tím, že se zajistí, aby všichni řidiči byli zdravotně způsobilí k řízení. Vážně? Vždyť je to nesmysl. Kritici tvrdí, že tento přístup může vést k nepravdivým odpovědím a že lékařské prohlídky by měly být prováděny kvalifikovanými zdravotníky. Nikoliv pouze na základě subjektivního hodnocení řidičů. No jistě, pod to bych se také podepsal. Situace se navíc komplikuje tím, že v různých členských státech Evropské unie platí různé standardy pro lékařské prohlídky řidičů.

Posloucháte v autě rádio? Policie o tom vůbec nediskutuje, dává rovnou pokuty

Zatímco některé země mají přísné požadavky na pravidelné lékařské prohlídky, jiné země mají mnohem benevolentnější přístup. Nový jednotný zdravotní dotazník by tedy mohl přinést více konzistence, ale zároveň by mohl narazit na legislativní a kulturní rozdíly mezi jednotlivými státy. Za mne, tady se opět projevuje nejednotnost Evropské unie. Další problém spočívá v tom, že nový systém by mohl být zneužit. Mohl?

Cíle EU jsou někdy nejasné, zato postihy pro nás velmi zřetelné

Jak už jsem říkal, byl by! Na sto procent. Pokud řidiči vyplňují dotazník sami, bez lékařského dohledu, je zde riziko, že někteří budou lhát o svém zdravotním stavu, aby si udrželi řidičský průkaz. To by mělo přesně opačný efekt a místo zvyšování bezpečnosti na silnicích by mohlo vést k většímu počtu nehod způsobených zdravotními problémy řidičů. Je také důležité poznamenat, že mnoho starších řidičů může mít obavy z nového systému.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Zejména pokud se jedná o nějaké online formuláře a aplikace. Starší populace je často opatrnější a konzervativnější vůči změnám, neumí pracovat s technologiemi. A nový předpis na vyplňování zdravotního dotazníku by mohl být seniory vnímán jako další překážka a zátěž. To by mohlo vést k tomu, že někteří starší řidiči by se rozhodli raději přestat řídit. To by mělo sociální a ekonomické důsledky. Starší lidé, jakkoli teď nechci diskutovat o to, jak řídí, by zůstávali raději doma. Takto se o své seniory nemůžeme starat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ano, mladší řidiči mohou nový systém vnímat jako „méně invazivní“ a méně náročný než tradiční lékařské prohlídky. Závěrem lze říci, že návrh Evropské unie na zavedení zdravotního dotazníku pro řidiče nepřináší žádné přínosy, jen rizika. Hlavním cílem je „zvýšit bezpečnost na silnicích“, ale tento nový systém nemůže být reálně implementován. Nevedl by k lepším výsledkům. Je to zase jen výkřik do tmy ze strany EU, který by jen stál peníze, zatížil systém a obtěžoval běžné řidiče. Nebo se pletu?

Je potřeba dotazník pro řidiče?

Zdroj: EU
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články