Kupovat auto s naftovým motorem nedává smysl, Existuje minimálně pět pádných důvodů, proč raději sednout za volant benzínového stroje.
Byla doba, kdy „kombi v naftě“ bylo mantrou všech, kteří chtěli jezdit levně a úsporně. V kontextu doby se zájem od naftových aut odvrátil. Některé automobilky odstranilo ze své nabídky naftová auta zcela. Například Porsche jako alternativu k benzínovým strojům nabídlo hybrid.
Výrobci aut přistoupily na hru bez nafty, obrátily se k palivu zády a přes hybridní automobily si otevřeli cestu k čistě elektrické mobilitě. Existují jistě důvody, proč si naftové auto nekoupit. Některé jsou objektivní, jiné podléhají subjektivnímu názoru jednotlivce, všechny však reálně ovlivňují kupní chování a podíl naftových aut na trhu.
Diesel je náchylnější na poškození
Cena nafty byla dlouhodobě nižší než cena benzínu a dieselové automobily uměly jezdit v přepočtu na jeden kilometr s nižšími náklady. Jenže pořizovací cena auta s dieselem hraje naopak ve prospěch benzínu, náklady na údržbu a servis vozu také. Naftové agregáty pracují s vysokými tlaky, jejich konstrukce je mnohem složitější, a také náročnější na opravy než zážehové motory.
Nejprodávanější naftové agregáty v ČR jsou obvykle čtyřválce od objemu 1,6 do objemu 2,0 litru. Masové rozšíření však neospravedlňuje necitlivý přístup majitele, k dieselovému motoru je třeba přistupovat s větší opatrností, aby nedocházel k rychlejšímu opotřebení jeho jednotlivých komponent.
Výkonové parametry slibují, ale nezaručují rychlost
Možná subjektivněji, ale přesto. Automobilky se rády prezentují oslnivými parametry výkonu. I diesely je „papírově“ mají, avšak pracují s nízkými otáčkami, proto mají nižší spotřebu. Ale také nic moc dynamiku, zejména u kompaktnějších jednotek.
Sportovní jízda? Na tu zapomeňte!
Jakkoli první příval točivého momentu může být oslnivý, diesely jsou pomalejší při rozjezdu. Mají dlouhé převodové stupně, chybí jim sportovní šmrnc. Auto s benzínovým motorem se srovnatelným výkonem bude mít charismatičtější jízdní projev. Benzín je jednoznačně agilnější. Jízda s ním bude živější a při řazení plynulejší. A v neposlední řadě bude zvuk motoru pro nadšeného řidiče líbeznější.
Nafta má díky Dieselgate špatnou pověst
Můžeme spekulovat o tom, jak moc nebezpečné jsou výfukové plyny pro člověka a celé životní prostředí při srovnání emisí oxidu uhličitého u naftových a benzínových motorů. I přes moderní konstrukce a pokročilou technologii jsou na tom diesely hůře. Naftová auta jsou tak v nemilosti, přestože velké nákladní lodě jsou v tomto ohledu více nežádoucí, letadla jakbysmet.
Velkou ránu zasadila naftovým autům aféra Dieselgate, ve které koncern VW podváděl s nastavením řídících jednotek, které v testovacím režimu cíleně vykazovaly upravené výsledky. Celá kauza způsobila to, že se řidiči odklonily od naftových motorů diesel začal být, zejména v západní Evropě, společensky nežádoucí.
Diesel je na pumpě dražší než benzín
Kdyby nic jiného, tak válka na Ukrajině ukázalo to, že si nemžeme být ničím jistí. Všichni víme, jak vylétla cena pohonných hmot. A že v jednu chvíli byla cena benzínu nižší než cena nafty. Nešlo ani určit, proč tomu tak je, protože každá pumpa to měl jinak. Nicméně pravidlo, že nafta je levnější než benzín, padlo. I kdyby teď byla cenová hladině jiná, opačná ve prospěch nafty, nemusí to tak být trvale, nelze na to spoléhat.
Problém může být i s močovinou, která je součástí technologie moderních turbodieselů. Takzvané AdBlue možná stálo dříve pár korun, dnes je tomu také jinak. Hysterie spojená s obavou, že bude této kapaliny nedostatek, zapříčinil nárůst její ceny a krátkodobé vykoupení všech skladových zásob. Ceny AdBlue začaly pak zase klesat, nicméně víme-li, že je výroba AdBlue navázána na cenu zemního plynu, počítat s tím, že bude močovina k dostání stále a levně, nemůžeme. S benzínovým motorem takové problémy řidič neřeší.