Nové palivo má být ekologičtější, pro některé modely a motory je ale doslova smrtelné. Pozor na pumpě, ať nesáhnete vedle.
Nový benzín? Ano i ne. Úplná novinka to není, asi jste o tom už slyšeli, na druhou stranu zase že by zcela každý řidič věděl, o co jde, to si nemyslím. O čem mluvím? V poslední sobě se u čerpacích stanic začalo objevovat nové palivo označované jako E10. Ačkoli se to může tedy zdát jako novinka, není třeba být odborníkem v ekologii, abyste si domysleli, že jde o ekologičtější variantu benzínu. Zkratka E10 naznačuje, že palivo obsahuje až 10 % něčeho, co není čistý benzín nebo nafta – v tomto případě bioetanolu.
Nové palivo, snaha o ekologii, ale na stará auta nikdo nemyslel
Tato změna má za cíl snížit emise skleníkových plynů a podpořit využívání obnovitelných energií. Zní to skvěle pro ekology, ale jaké skutečně může mít toto palivo důsledky pro naše automobily, zejména pro starší modely? Já mám jasný názor. Moderní auta to zvládnou, ale dobře jim to nedělá, pro staré vozy to může být zcela destruktivní. Jedno je jisté, pokud máte stará auta, veterány a podobně, máte smůlu, tohle palivo netankujte. Při zavádění nového paliva se vzdalujeme od klasických fosilních zdrojů a přecházíme na ekologičtější alternativy.
Nicméně, jak ukazuje realita, při pokusu o inovaci v oblasti paliv se často objevují i nové problémy. Například, starší vozy, které byly navrženy pro používání čistého benzínu, mohou mít s E10 zásadní potíže. Tyto vozy nebyly stavěny na paliva obsahující bioetanol, což může vést k problémům, jakými jsou poškození palivových systémů, těsnění nebo korozní procesy. Tento problém je zřejmý především u vozů vyrobených v dobách, kdy byl bioetanol ještě málo známý a nezahrnoval se do běžných paliv.
Ačkoli vyšší spotřeba paliva způsobená přítomností bioetanolu není úplně ideální, je to ještě relativně snesitelný problém. O to horší je rychlejší degradace motoru nebo palivového systému, což může znamenat vyšší náklady na opravy. Proto je pro některé starší vozy, zejména pro ty, které nejsou přizpůsobeny E10, doporučeno se tomuto palivu vyhnout. A co víc, E10 se může ukázat jako noční můra pro majitele veteránských vozů, které již samy o sobě nejsou považovány za ekologické. Které vozy mohou mít problém s E10? Už jsem to zmínil, staré automobily na tohle rozhodně nejsou stavěné.
EU má na věc jasný pohled, dostat stará auta ze silnic a dálnic
I když se na první pohled může zdát, že problém se týká pouze starších vozů, není tomu tak úplně. Některé modely, které ještě nejsou staré ani 20 let, mohou mít také problémy s tímto palivem. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) pravidelně aktualizuje seznam vozidel, která nejsou vhodná pro používání benzínu E10. Tento seznam se vztahuje i na modely, které jsou běžně užívané v ČR, ačkoliv jsou relativně nové. Seznam uvádí nejen modely automobilů, ale i specifické motory, které by měly mít s E10 problémy. Výběr vozidel kompatibilních s E10 je poměrně komplikovaný. Co tím chci říct? Že se různé automobilky se k novému palivu staví různě.
Například Alfa Romeo, BMW a Honda veškeré své modely od určitého roku vybavily motory, které jsou kompatibilní s E10. U některých značek, jako jsou Audi nebo Mercedes-Benz, je E10 povoleno pro všechny modely vyrobené po určitém datu, ale s výjimkami pro specifické motory a modely z určitého období. U vozů, jako jsou modely BMW, Toyota, nebo Kia, je používání E10 běžně povoleno, zatímco některé modely Ford nebo Volvo by měly zůstat u tradičního paliva. A teď otázka, která napadne asi každého. Když jsem na ní přišel i já, tak bezpochyby. Co se stane, když se E10 použije v nesprávném vozidle?
Moderní vozy to asi poberou, u starších je třeba být opatrný
Pokud majitel staršího vozu nebo vozu, který není kompatibilní s E10, použije toto palivo, může to vést k několika problémům. Bioetanol totiž může reagovat s některými materiály, které byly v palivových systémech těchto vozů použity. Tato reakce může způsobit úniky paliva nebo problémy s motorem, což může být nebezpečné. Nejhorší je, že tyto škody nejsou vždy okamžitě patrné, ale projevují se až po určité době, což může být pro majitele vozu velmi nákladné. Palivo E10 přináší určité ekologické výhody, ale zároveň i rizika, zejména pro starší vozidla, která nejsou na tento typ paliva připravena.
Proto je důležité si uvědomit, zda je vaše vozidlo kompatibilní nebo ne. Pokud ne, je možné, že by natankováním došlo k nežádoucím škodám na motoru nebo palivovém systému. Ačkoli je přechod na ekologičtější paliva možná krok správným směrem, vyžaduje pečlivou pozornost vůči technickým specifikacím každého vozu. Evropská asociace výrobců automobilů už roky zveřejňuje seznam motorů a aut, u kterých není doporučeno používat benzín E10. Jaký je aktuální seznam tohoto seznam?
Seznam aut, která si s palivem E10 nerozumí
Alfa Romeo
Natural E10 je možné použít do všech nových modelů Alfa Romeo s bnzínovými motory od 1.1. 2011.
Audi
Palivo E10 lze použít s výjimkou následujících aut, a to s první generací motorů FSI s přímým vstřikováním. Audi A2 1.6 FSI, modelové roky 2003–2005 Audi A3 1.6 FSI, modelový rok 2004 Audi A3 2.0 FSI, modelový rok 2004 Audi A4 2.0 FSI, modelové roky 2003–2004 Modely Audi A4 / A4 Avant se zážehovým motorem s továrním nezávislým topením modelových roků 2001–2008 by neměly palivo E10 používat během topné sezony v zemích s chladnějším podnebím.
BMW
Tady je to relativně jednoduché. Bez ohledu na rok výroby je možní E10 tankovat do všech moderních motorů, ovšem s dodržení dopodručeného oktanového čísla.
Citroën, Peugeot, DS
Všechny vozy značek tohoto koncernu s benzínovými agregáty od 1. ledna 2000 jsou vyhovující pro E10 dle normy EN228.
Fiat
Benzín E10 je vhodný pro všechny modely se zážehovými motory s emisní úrovní EURO 3 a novější. Začíná to rokem 2000, výjimkou je model Barchetta 1,8 16V, Bravo/Brava 1,6 16V, Doblò 1,6 16V, Marea: 1,6 16V, 2,0 16V Multipla 1,6 16V. Palio 1,6 16V, Punto 1,8 16V, Stilo 1,6 16V, 1,8 16V, 2,4 20V.
Ford
Mluvím o evropských modelech, ne o importu z USA. Byť by jezdil v Evropě. U těch evropských aut je E10 schválen pro použití ve všech modelech s benzínovým motorem prodávaných v Evropě od roku 1992. Výjimka? Ano, Ford Mondeo 1.8 SCI od roku 2003 do roku 2007. Samozřejmě to, co přijelo do EU šedým importem, tady není.
Pozor na to, zda se jedná o evropské modely, to je zásadní věc
Honda
I tady mám na mysli auta pro evropský trh. U těch je E10 schválený pro vše, myslím tedy evropské modely se zážehovými motory s elektronickým řídicím systémem vstřikování paliva (HONDA PGM-FI). To je defacto kompletvšechno od modelového roku 1995.
Hyundai, KIA, Genesis
Všechny evropské modely značek Hyundai, KIA a Genesis mohou tankovat E10 dle libosti.
Jaguar, Land Rover
Benzín E10 je vhodný pro tankování do všech vozidel značky Jaguar se zážehovými motory počínaje modelovým rokem 1992. U vozů Land Rover je to stejné se zážehovými motory od modelového roku 1996.
Opel
Natural E10 je v pořádku u všech vozů značek Opel a s benzínovými motory, až na modely Vectra, Signum a Zafira s 2,2litrovým benzinovým motorem a přímým vstřikováním paliva (kód motoru Z22YH).
Mazda
Dvacetiletá auta jsou mimo nebezpečí, lakonicky řečeno. Benzín E10 je schválen pro použití ve všech modelech od roku 2002 a dále.
Mitsubishi
Problém mají auta s motorem s přímým vstřikováním GDI do roku 2007. Ostatní jsou bez starostí.
Staré motory s přímým vstřikem jsou obecně na E10 citlivé
Mercedes-Benz
Pro E10 nejsou vhodné první generace modelů se systémem přímého vstřikování paliva. Tedy agregáty s označením C200 CGI (W203). Model CLK 200 CGI (C209) od roku 2002 do roku 2005. Mimo jsou modely bez třícestných katalyzátorů, modely s dodatečně montovaným třícestným katalyzátorem a modely s karburátory.
Nissan
Bez problémů jsou všechny modely se zážehovými motory od 1. ledna 2000.
Lancia
Podobně jako u Fiatu, E10 je schálen pro vše s emisní úrovní EURO 3 nebo novější, od roku 2000. Výjimkou je Lybra 1,6 16V, 1,8 16V, 2,0 20V, Thesis 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V a 3.2 V6 24V.
Lexus
Výjimky nejprve, a to S250 2,5 l V6 s motorem 4GR-FSE vyráběný mezi srpnem 2005 a zářím 2007. Dále GS300 3,0 l V6 s motorem 3GR-FSE vyráběný mezi lednem 2005 a zářím 2007. Potom také LS460 4,6 l V8 s motorem 1UR-FSE vyráběný mezi srpnem 2006 a zářím 2007. Jinak je E10 schválen pro použití ve všech evropských benzinových modelech Lexus vyrobených od ledna 1998.
Toyota a Lexus mají stejný problém, rok 1998 je přelomový
Toyota
Pozor, jsou tu dvě výjimky a to Avensis s motorem 2,0 l 1AZ-FSE vyráběná mezi červencem 2000 a říjnem 2008a stejný model, ovšem s agregátem 2,4 l 2AZ-FSE od června 2003 do října 2008. Jinak platí to samé, co pro Lexus. Milníkem je rok 1998.
Seat
Výjimku jsou, jde o tvoří modely s první generací motorizací FSI. To je například Toledo 2.0 FSI (110 kW), Leon 2.0 FSI (110 kW), Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR vyráběná od května 2004 do listopadu 2005 (modelový rok 2005/6). Jinak je benzín E10 vhodný pro použití ve všech vozech značky Seat se zážehovými motory.
Subaru
Tady je to jednoduchí, Natural E10 je bez potíží ve všech modelech se zážehovými motory od 1. ledna 1991.
Škoda
Máte auta s motory 1,3 litru OHV (40 kW a 50 kW), typicky by to mohla být Felicia (1994 až2001) a další starší modely? Pak máte problém s E10. Jinak je E10 schválen pro použití ve všech vozech značky Škoda Auto.
Volvo
Kdo byměl dát pozor? Majitelé určitých modelů S40 a V40 se zážehovými motory typu 1.8 GDI z poloviny 90. let.
Volkswagen
Modelů, které mohou tankovat E10, je hodně. Ovšem hodně je i těch, které E10 nemohou. Jde o první generaci motorů FSI z poloviny první dekády nového tisíciletí v modelu Lupo 1.4 (77 kW). To je produkce od srpna 2000 do listopadu 2003, tedy modelový rok 2001–2004. Je to VW Polo 1.4 FSI (63 kW) z února 2002 až června 2006. Problém má i VW Golf IV 1.6 FSI (81 kW) z listopadu 2001 až května 2004 a Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) z října 2001 až října 2006.
VW má hodně modelů, které E10 snesou, ale i těch rizikových
Jednoduché to nemá VW Bora 1.6 FSI (81 kW) od října 2001 do září 2005 či Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) ze stejného období. Golf V 1.4 FSI (66 kW) vyrobený od listopadu 2003 do listopadu 2004 je také na seznamu, jako i Golf V 1.6 FSI (85 kW) ze srpna 2003 až května 2004. Golf V 2.0 FSI (110 kW) z ledna 2004 až května 2004, dále Touran 1.6 FSI (85 kW) z listopadu 2002 až května 2004, plus Touran 2.0 FSI (110 kW) vyrobený od října 2003 do května 2004.