Peugeot 308 první generace byl pro mnohé kupující jasnou volbou pro elegantní karoserii. Ta ale ukrývala řadu zastaralých dílů a technických potíží.
Pětidvéřový hatchback byl oblíbený, stejně jako kombi označované písmeny SW. Zákazníci 308čku první generace milovali, zejména pro její vzhled. A navzdory tomu, jak auto jezdilo a bylo spolehlivé. Peugeot 308 první generace byl v prodeji v letech 2007 až 2013, na některých trzích i později. Automobil zdědil mnoho z mechanických komponent od svého předchůdce, modelu 307. Ono „dědictví“ přineslo novému vozu zastaralý podvozek. Ten byl navíc relativně jednoduchý, neustál v jízdních vlastnostech srovnání vedle německé konkurence.
Auto vypadá i po letech nádherně. Vzhled ale maskuje potíže
I když nabídl určitý komfort u verzí s lehkými atmosférickými benzinovými motory a pneumatikami s vysokým profilem, většinou nedosáhl na pohodlnost odpružení u moderních konkurentů. Problémy s tímto modelem zahrnovaly rázy z přední nápravy, což bylo v interiéru s dobrým odhlučněním cítit zvláště intenzivně, a rychlý nárůst vůle v částech jako kulové čepy a spojovací tyče řízení. Rovněž časté stížnosti na opotřebení brzd byly běžné. V elektrickém systému toho bylo méně než u předchozího modelu 307, ale stále se vyskytovaly.
Dnes typické závady zahrnují opotřebený dvouhmotový setrvačník. Také jsou časté závady turbodmychadel, nejvíce u motoru 1.6 HDi. Poruchy EGR ventilů jsou také relativně obvyklé, stejně jako vadné zapalovací cívky u VTi. Závady čidel teploty chladicí kapaliny u 1.6 VTi jsou také relativně obvyklé, stejně jako rozladěné časování rozvodů u THP a VTi. Závady elektroinstalace, závady robotizovaných převodovek BMP6, závady podtlakového okruhu u motoru 1.6 HDi, i s tím se musí u ojetin počítat.
Automobil nebyl jen vyloženě poruchový. Peugeot 308 měl výhodu výborné protikorozní ochrany. Nejprodávanějšími verzemi byly dieselové 1.6 HDi v obou generacích – čtyřventilové (66 a 88 kW) a novější dvouventilové (68 a 82 kW). Tyto motory byly kultivované, měly dobrý točivý moment a výkon, ale po letech často začal unikat olej. Některé starší verze měly také problémy s turbodmychadly. Výkonnější verze 308 měly filtr pevných částic (DPF), který časem vyžadoval speciální roztok a často se dostal k problémům s ucpáním.
Čím jednodušší, tím lepší, není potřeba ani naftový motor
Robotizované převodovky BMP6 se objevovaly u některých verzí, ale nebyly doporučovány, protože zvyšovaly náklady na údržbu. Zážehové motory fungovaly dobře, ale některé přeplňované verze měly problémy s rozvody a dalšími technickými nedostatky. Doporučeným motorem by mohl být 1.4 VTi, který byl a je spolehlivý a vhodný pro běžný provoz. Na prodej je aktuálně na německém prodejním serveru několik tisíc Peugeotů 308 první generace.
S výběrem doporučovaného motoru 1.4 VTi už je to horší, ale dá se najít. Za cenu v přepočtu 70 000 Kč se dá koupit kombi s čtrnáctistovkou. A v celkem slušném stavu. Auto má bohužel dost najeto, 297 000 km už je porce, kterou nelze brát na lehkou váhu. Ale cena a vzhled auta mohou zájemce přesvědčit. Určitě se však dají najít lepší auta za podobnou cenu, která nabídnou víc. Nebudou možná sice tak elegantní a vzhledná. S asijskou maskou však budou fungovat spolehlivěji a pojedou lépe.