Americká automobilka postavila kdysi svět na čtyři kola, dnes se jen dívá, jak jí ujíždí čínský vlak s elektromobily.
Svět se mění. Nekompromisně, síly ve světové nadvládě se přelévají. To, co platilo včera, dneska už neplatí. Elektromobilita, ekologie, umělá inteligence. Vše se mění, rychle, neustále a asi není nikdo, kdo by změny zvládal kompletně reflektovat. Jim Farley je současný ředitel Fordu. A po několika letech ve vedení automobilky nedávno zaznamenal obrovské nebezpečí, které pro jeho firmu představují čínští výrobci automobilů, zejména v oblasti elektromobilů. Do té doby byla hlavním soupeřem Fordu Tesla. To se ale změnilo.
Čína dávno není levným napodobitelem, dnes udává trendy
Čína nečekaně pokročila v rozvoji elektromobilů, hlavně díky masivním vládním investicím ve výši 230 miliard dolarů. Začala vážně ohrožovat pozici tradičních automobilek. Dlouho byla Čína považována za pouhý odbytový trh, kde západní výrobci hledali nové zákazníky. Dnes je situace úplně jiná. Čínské automobily, které jsou technologicky na špičce, děsí všechny tradiční výrobce aut. Řekl bych, že evropští i američtí lídři čínský trh podcenili. Ignorovali ho a bez špetky skromnosti považovali sebe sama za pány tvorstva. Možná to tak dřív bylo, ale ne dnes.
Jedním z mála, kdo změnu rozložení sil včas zaregistroval a pochopil, byl Elon Musk. Ten už před dvěma lety zahájil cenovou válku právě proto, aby čelil vzestupu čínských konkurentů. Musk nazval čínské výrobce „nejkonkurenceschopnějšími“ a začal na ně reagovat. Zatímco jiné automobilky, jako Ford, General Motors nebo Volkswagen, podceňovaly potenciál značek jako BYD, Nio nebo Changan. A co se stalo? Čínský průmysl válcuje světové trhy, americký a evropský trh se jen tak tak zmáhá na reakci prostřednictvím zvýšení cla.
Třeba zmiňovaný Volkswagen řeší zavírání továren. Jak uvádí Wall Street Journal, ředitel Farley spolu s finančním ředitelem Johnem Lawlerem loni navštívili Čínu. Tam si oba vyzkoušeli elektrické SUV od společnosti Changan, která dlouhodobě spolupracuje s Fordem na čínském trhu. Zkušební jízda byla pro oba manažery šokem. Lawler údajně po jízdě řekl Farleymu: „Jime, tohle je něco úplně jiného,“ a dodal, že čínské automobilky jsou v technologickém vývoji napřed. Oba byli ohromeni nejen plynulou a tichou jízdou, ale i technologickými vymoženostmi a vysoce kvalitním interiérem vozu.
Ředitel Fordu si nechal do USA dovézt čínské auto a jezdí s ním
Po návratu do Spojených států Farley zajistil, aby byly některé čínské elektromobily, například od značek Xiaomi a Li Auto, převezeny přímo do Michiganu, kde si je mohli vyzkoušet i ostatní manažeři společnosti. Ano, američtí zákaznici a vlastenci tohle mohou považovat za určitou formu zrady. Já si myslím že to je jinak. Ředitel pochopil hrozbu a začal zkoumat, v čem jsou čínské automobily jiné, lepší. Farleyho návštěva Číny a zkušenost s čínskými elektromobily zřejmě ovlivnila i budoucí strategii Fordu.
Farley si po testování čínských vozů uvědomil, že čínští výrobci jsou na tak vysoké úrovni, že tradiční automobilky budou muset změnit svůj přístup, aby s nimi dokázaly soupeřit. Zdůraznil, že Ford se musí začít soustředit na to, aby dosáhl čínských standardů. Dříve kopírovali Číňané západní automobily, ale nyní se karta obrátila a západní automobilky se musí inspirovat u Číňanů. Podle zdroje Farley od té doby navštívil Čínu ještě několikrát a testoval například elektromobily značky BYD, které na něj udělaly velký dojem.
EU i USA nestíhají, čínský průmysl je drtí a zjevně vyhraje
V důsledku těchto návštěv se Ford rozhodl zaměřit se v Číně na výrobu užitkových vozidel místo toho, aby soupeřil s tamními výrobci na poli osobních automobilů. Zároveň tým Fordu zkoumá možnosti nákupu levných čínských komponentů, které by mohly výrazně snížit výrobní náklady elektromobilů. Farley oznámil, že Ford plánuje vyvinout elektromobil, jehož cena by začínala na 30 000 dolarech a který by byl ziskový. Tento nový model by měl být na trhu dostupný během dvou a půl roku.
Ford se totiž potýká s velkými ztrátami, které na elektromobilech dosahují až 100 000 dolarů na každém prodaném voze. Jen letos má automobilka přijít o 1,3 miliardy dolarů a loni dosáhla ztráty 4,7 miliardy dolarů. Očekává se, že letos bude celková ztráta Fordu činit až 5 miliard dolarů, a to také kvůli cenové válce, již zahájila Tesla. V dubnu letošního roku Ford oznámil, že kvůli vysokým nákladům pozastavuje vývoj dvou nových elektromobilů a bude se místo toho více soustředit na výrobu hybridních vozů. Budoucnost automobilky by se tak měla ubírat směrem k menším a cenově dostupnějším elektromobilům, zatímco větší modely, jako SUV a pick-upy, by měly i nadále využívat spalovací motory.
Pro Ford je asi lepší rezignovat a držet se spalovacích motorů
Otázkou však zůstává, zda Ford tuto změnu strategie nezavedl příliš pozdě. Nicméně vnímám to, že ředitel Fordu je Číňany do určité míry fascinován. Stačí se podívat na jen pár hodin starý rozhovor, kde mluví o tom, že Xiaomi je vlastně čínský Apple. Kde ve své podstatě nechápe, jak Apple mluvil dlouhé roky o svém vlastním autě, a nezvládl ho vyrobit. Navzdory tomu, že Xiaomi, čínský ekvivalent Apple, auto vyrobilo a prodává po tisících. Farleyho zkušenost s čínskými elektromobily měla značný dopad na jeho pohled na budoucnost automobilového průmyslu.
Zatímco mnoho západních automobilek stále vidí čínské výrobce jen jako konkurenci na zahraničním trhu, Farley si uvědomil, že čínští výrobci nyní představují vážnou hrozbu i na globální úrovni. Jeho nová strategie, která zahrnuje spolupráci s čínskými dodavateli a zaměření na užitková vozidla, má za cíl minimalizovat ztráty Fordu a zároveň umožnit společnosti konkurovat na poli elektromobilů. Zda se Fordu podaří tento plán úspěšně realizovat, ukáže až čas. Ale jedna věc je jistá, Čína už není jen výrobcem levných kopií západních vozů, ale stala se lídrem v oblasti elektromobility. Farleyho prozření by mohlo být klíčovým momentem pro budoucnost Fordu.