Elektromobil s manuální převodovkou? Honda jde znovu proti proudu a nabízí řidičům „šaltpáku“ a 3 pedály

Japonská automobilka plánuje zařadit do svých aut něco, co asi není vůbec potřeba. Kolik lidí to do svého auta v reálu chce?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě, Honda
                   

Elektrická auta nemají obvykle manuální řazení. Ne že bych nutně já osobně toužil po elektromobilu. V zásadě je mi celkem jedno, jestli mají nebo nemají řadicí páku, nechci v nich sedět a jezdit. Ale z technického hlediska mne to samozřejmě zajímá. Elektromobily obvykle nemají manuální převodovku hned z několika důvodů. Souvisí to s fungováním elektromotoru, který má odlišné vlastnosti než spalovací motor. Elektromotory mají velmi široký rozsah otáček. Proto efektivně pracují při nízkých i vysokých rychlostech bez potřeby měnit převodové stupně.

Vize nabídnout řidičům u elektromobilu pocit řazení žije dál

Jinak (laicky) řečeno, není třeba řadit. Díky tomu, že mohou elektromobily přenášet výkon na kola plynule, jeden pevný převodový poměr často stačí k pokrytí celého rozsahu rychlostí, nepotřebují složité převodovky. Ani ty jednoduché, manuální. Dalším faktem je, že elektromobily nabízejí okamžitý maximální točivý moment. Řidič má k dispozici plný výkon ihned po sešlápnutí plynu. Manuální převodovka by v tomto případě byla nadbytečná, protože její hlavní účel u spalovacích motorů je udržet motor v optimálním rozsahu otáček.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Elektromotory však takový rozsah nemají, pracují efektivně při různých rychlostech. Jak jsem řekl, není třeba řadit. Konstrukčně by manuální převodovka v elektromobilu přinesla složitost a dodatečné náklady. Moderní konstrukce elektromobilů se zaměřuje na co nejjednodušší převodový systém. Cílem je dosáhnout co nejvyšší spolehlivosti a nízké údržby. Přestože existuje malý zájem o syntetické manuální převodovky, které simulují řazení, jejich zavedení zůstává hlavně u konceptů a specifických modelů, jelikož pro běžného uživatele přínosy manuálního řazení v elektromobilu zůstávají minimální.

3 automobilky se spojily, aby vytvořily novou generaci spalovacích motorů. Bude čistší než elektromobily, EU mlčí a valí oči

Výrobci tedy nemontují do svých elektrických aut manuální převodovky. Jen volič. A pak je tady Honda. Ta se rozhodla otřást automobilovým světem něčím, co se zdá jako fikce, elektromobilem s manuální převodovkou. Pro mnohé se jedná o naprosto nepochopitelný krok, jak jsem řekl, elektromobily si vystačí s jedním převodovým stupněm díky širokému rozsahu otáček elektromotoru. Přesto se Honda, známá pro své inovace, rozhodla vykročit mimo hlavní proud a začít testovat, jak by se v elektrickém autě mohla uplatnit manuální převodovka se skutečným spojkovým pedálem. Někdo by mohl říct, že je to úplná zbytečnost, ale v Hondě si myslí opak.

Elektromobil manuál nepotřebuje, Honda si ale myslí opak

Vývojáři totiž věří, že takové řešení může oslovit nejen skalní fanoušky, ale i nové řidiče, kteří touží po zážitku z jízdy připomínající éru klasických vozů, jako je Honda NSX. Já toužím po autech z éry NSX. Nutně to nemusí být právě tento unikátní model. Jsem úplně spokojený i se Civicem Type R z doby před přeplňováním. Podle Hondy by mělo jít v podstatě o návrat k autentickému zážitku. O mix, který snoubí nostalgii s moderními technologiemi. Chápu, že tato informace působí jako menší šok. Na jedné straně je manuální převodovka v elektromobilu skutečně nadbytečná.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Jde hlavně o technologický experiment. Na druhé straně je zajímavé, že právě Honda jako jedna z prvních automobilových značek posouvá tuto vizi do skutečného světa. A to se zdálo, že Honda nad manuálním řazením zcela zlomila hůl a zaměřila se na hladký přechod k bezemisním vozidlům bez řazení. Jenže vše naznačuje, že se vedení možná rozhodlo pro změnu strategie. Proč? Inu, podle výzkumů existuje velká skupina zákazníků, kteří stále mají zájem o manuální převodovky. Protože jim poskytují větší kontrolu nad autem.

Zkusila to u hybridu, teď to možná zkusí s elektromobilem

Právě tito nadšenci hledají auta, která dokážou nabídnout nejen výborný výkon, ale i samotný pocit z řízení. A právě na ně chce Honda cílit. Já to vlastně i chápu, tak jako jsem to chápal před více než deseti lety v hybridu Honda CR-Z. I tehdy, když všichni tlačili hybridní automobily, logicky s automatem, Honda přišla opět s bleskem z čistého nebe. Sportovní kupé, s hybridním pohonem a manuální převodovkou. Pamatuji si na dvě věci. Na omezený výhled dozadu, zadní sklo bylo rozdělené neprůhledným panelem v trochu nešťastné výšce.

iZdroj fotografie: 韋駄天狗 / Creative Commons / CC-BY-SA

A na typicky přímočarý manuál. Tak vlastně nevím, proč se divím, pokud by Honda uvažovala o manuální převodovce i do elektromobilů. Manuální převodovka by měla být „syntetická“. To znamená, že ve skutečnosti by nešlo o klasický mechanický systém, ale spíše o něco, co napodobuje pocit spalovacího motoru ovládaného přímým řazením. Honda podle dostupných zdrojů z vývoje hodlá implementovat řešení, které řidiči nabídne zážitek z řízení běžného auta. A to včetně tradičního odporu v pedálu spojky nebo brzdného efektu.

Je to nápad, ale možná by to chtělo spíš zapracovat na dojezdu

Pokud to tedy vyjde, mohli bychom se dočkat elektrického auta, které bude simulovat něco jako „manuální“ řazení. Byť s řazením přes elektronické systémy. Předběžné zprávy naznačují, že manuální převodovka Hondy EV bude mít reálný spojkový pedál, ale jak přesně budou fungovat jednotlivé „rychlostní“ stupně, zatím není jasné. Celá technologie je totiž založena na tom, že se systém chová jako reálný spalovací motor. Tak já vám nevím. Říkám si, jestli to není zbytečné plýtvání časem a zdroji. Jestli by nebylo lepší zapracovat na tom, aby měly elektromobily větší kapacitu a delší dojezd. 

Chtěli byste to do auta?

Zdroj: Honda
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články