Elektrická auta prostě nejsou vhodná na dlouhé cestování a nezvládnou zimu ani zimní mrazy. Na spalovací motory rozhodně nemají.
Pokud čtete mé články, asi víte, že nejsem příznivcem elektromobility. I když to není tak úplně pravda. Elektromobily jako auta do města považuji za dobrou věc. Pokud má někdo kde dobíjet. Ideální scénář je pro mě člověk, který může nabíjet doma a pak přijede do města a třeba ve firmě může zase připojit na nabíječku. Opakem je zase dálniční režim. Na druhou stranu mám zkušenost, která popírá i myšlenku elektromobilu do města. Je to už hodně let, kdy jsem jezdil Peuegeotem iOn. Byl to myslím první elektromobil, kterým jsem jezdil, a nefungoval.
Elektromobily jako dopravní prostředky na dlouhé cesty? Ne!
Cesta přes Prahu tam a zpět se změnila v boj o život. Nepřeháním. Bylo hluboko pod nulou. Už jsem kdysi referoval o tom, jak jsem tehdy s malým synem sedl do auta a chtěl jsem přejet přes centrum metropole na druhou stranu. Bratru 15 kilometrů. Akumulátor auta byl nabitý do plna. Palubní systém ukazoval dojezd asi 130 kilometrů. Nastartoval jsem, zapnul topení, co taky jiného v promrzlém autě s dítětem. Okamžitě dojezd spadl na 80 kilometrů. A to jsem se ještě ani nerozjel. Jak jsem pustil rádio, abych zmrzlé dítě zabavil, dojezd opět klesl.
Pořád jsem neujel ani metr. Ve výsledku to dopadlo tak, že jsem musel jet s otevřenými okny, protože jinak se mi zamlžovala skla. Takže si představte, že jedete zmrzlým autem, v mrazu, s dítětem, s otevřenými okny. Když jsem prostě musel topit, dojezd padal. V přestávkách jsme se chodili zahřívat na okolní čerpací stanice, do provozoven rychlého občerstvení. Bylo to ponižující. A nebezpečné, myslím vzhledem ke zdraví, zejména malého dítěte. Dnes už je dojezd elektrických aut řekl bych vyšší, nicméně ponižující „poskakování“ mezi nabíjecími stanicemi je tady stále.
Další zkušenost? Nissan Leaf a ambiciózní plán na cestu z Prahy do Ostravy, se zastávkou na závodním okruhu ve Vysokém Mýtě. Japonský elektromobil ve své druhé generaci byl a stále je, i dnes jako ojetina, primárně autem do města. Přesto jsem ho tehdy důkladně otestoval i na dálnicích. Za necelých čtrnáct dnů jsem s autem najel asi 1 500 km, šedesát procent bylo po dálnicích. V městském a příměstském provozu Leaf funguje. Udávaný dojezd 270 km byl při rozumném tempu dosažitelný. Nikdy jsem se při městských pojížďkách nedostal s baterií na polovinu kapacity. A to jsem se nijak nekrotil.
Dálnice elektromobilům nesvědčí, ideální je pro ně město
Dokázal jsme párkrát ujet přes 40 km s méně než desetiprocentním úbytkem baterie. Nebojím se tedy říct, že je reálné dát pomalým tempem na jedno nabití 300 až 320 km. Nejlépe se Leaf cítí v rozmezí rychlosti 70 až 80 km/h, nad touto hranicí již spotřeba energie značně stoupá. To se projeví právě na dálnicích. Při rychlosti kolem 110 km/h je spotřeba přijatelná a při tomto tempu lze počítat s dojezdem kolem 200 km. S rychlostmi přesahujícími tachometrovou 130 se už ale dojezd krátí zhruba na 150 až 180 km.
Při tomhle tempu se navíc začínají zahřívat baterie, a to může značně zkomplikovat život. Když to tedy převedu na reálné cestování, tak řeknu, že s Nissanem Leaf nedojedete na jedno nabití z Prahy do Brna. Rozhodně ne stylem, kterým byste jeli se spalovacím motorem. A tady je jasný nedostatek elektromobilů. Člověk se musí omezovat. Už jsem to zmínil, je tedy na místě to konečně říct naplno. Leaf měl v některých situacích problémy s přehříváním baterií. Mluvila o tom tehdy zahraniční média, já to nedobrovolně zažil na vlastní kůži. Leaf totiž postrádal aktivní chlazení baterie, a tak při delším cestování došlo k přehřátí baterie.
Šlapat na plyn? V elektromobilu je to de facto zakázáno
A to hlavně při opakovaném rychlonabíjení. Což je hlavně při delším cestování nemilé. Buď pojedete pomalu, nebo budete nabíjet pomalu. Znovu, jak dlouho trvá natankovat plnou nádrž benzínu či nafty? Při cestě z Ostravy do Prahy jsem nejel po dálnici, ale stavil jsem se ve Vysokém Mýtě na trackday. Poprvé jsem nabíjel v Olomouci z 50 na 80 %, pak jsem baterii znovu dobil na 80 % ve Svitavách. Po skutečně krátké jízdě na závodním okruhu měl Leaf nějaké dvě hodiny přestávku. Pak jsem vyrazil dál s plánovanou zastávkou na nabíjení v Pardubicích. Tam ale začaly potíže. Před nabíjením baterie hlásila teplotu těsně pod hranicí zahřátí.
Nabíjení nefungovalo na 50 kW, ale jen na 16 kW. Abych vyloučil to, že jsem u nabíječky s nízkým výkonem, chtěl jsem přejet k nabíječce v Kolíně. Během cesty už baterie hlásila vysokou teplotu a ani pomalá jízda s nízkým odběrem nedokázala teplotu snížit. Ke čtvrté nabíjecí stanici jsem dojel s přehřátou baterií, nabíjecí výkon se sotva držel na 9 kW. Problémy tím bohužel neskončily. Nabil jsem baterii, abych dojel s nějakou rezervou do Prahy. Po pár minutách jízdy se rozsvítila ikonka želvičky signalizující snížení výkonu.
Přehřáté baterie nejsou tím, co byste v autě na cestě chtěli řešit
Krátká pauza želvičku vymazala z přístrojového štítu. Ovšem teplota byla stále vysoká a musel jsem výrazně zvolnit tempo. Akcelerovat pouze velice pomalu, v kopcích zpomalovat a co nejvíce omezit úroveň rekuperace. Celé situaci rozhodně nepomohla venkovní teplota přes 30 °C. Z triviální cesty o délce 150 km se nakonec stal nepříjemný problematický transport trvající přes 4 hodiny. Nepatřičné, když člověk chce jet normálně. Absolutně šílené, pokud by řidič spěchal. Za mě to byl další důkaz o neschopnosti elektromobilů.
Mám osobní zkušenost, že elektrické auto selhalo v zimě, mám osobní zkušenost, že elektrické auto selhalo v létě. Chápu, že dnes jsou elektromobily zase technologicky dál. To ale nemění nic na jejich podstatě. Na náchylnosti k selhání, nebo minimálně značné citlivosti na teploty mimo normál.
Pokud žijeme v oblasti, kde v zimě mrzne a v létě je horko, nejsou elektromobily univerzálním řešením osobní mobility. Ano, do města klidně. Ale na delší vzdálenosti skutečně ne. Neumím si představit, že bych chtěl jet s elektrickým autem na dovolenou, v zimě do Dolomit nebo v létě do Chorvatska. Kolony na rozpálené dálnici by mě přivedly k zoufalství, stejně jako obava, že po týdnu parkování vedle zamrzlé horské chaty se nedostanu v pořádku zpátky domů.