Jasný scénář nástupu elektromobilů do vedení před ostatními motorizacemi je v ohrožení. EU v nich z jednoho pohledu vidí riziko. Skončí výroba baterií i éra elektrických vozů?
Evropská unie občas přijde s novinkou, nad kterou zůstává rozum stát. A v tomto případě se mnozí dokonce chytají za hlavu, protože ve vzduchu visí naprosto absurdní zákaz klíčové složky baterií elektromobilů. A bez baterií, tedy alespoň v současné podobě, jsou elektromobily zcela mimo hru.
Zcela rozporuplný tah ze strany EU
Ano, i přesto, že EU udělala všechno proto, aby co nejdříve vyřadila spalovací motory z trhu, nyní vystupuje zcela prosti svým plánům. Evropská komise naprosto vážně zvažuje, zda nemá zařadit lithium mezi zdraví nebezpečné prvky. Přitom právě lithium je naprosto klíčovou výrobní složkou baterií pro elektromobily, ale také třeba pro mobilní telefony a další elektronická zařízení.
V konečném důsledku by tak mohlo dojít k zákazu vyrábění baterií pro elektrická auta, tedy alespoň v takové podobě, v jaké se vyrábějí v současnosti. Vzestup elektromobilů by se mohl minimálně razantně zpomalit, pokud by ovšem v případě nejhoršího scénáře zcela nezanikl. Baterie založené na jiných chemických látkách by totiž mohly být ve srovnání s těmi lithiovými výrazně neefektivní anebo natolik výrobně drahé, že by jejich instalace do aut přestala dávat ekonomicky smysl.
Automobilky i dodavatelé v ohrožení
Také se nyní usmíváte, protože si vzpomínáte na všechny ty nové euro normy, emisní povolenky, omezení C02 a další nařízení, se kterými historicky EU vyrukovala s cílem prosadit elektromobilitu? Otázkou je, jestli je potenciální zákaz lithia spíše k smíchu, či k pláči. K druhé možnosti mají rozhodně blízko stávající výrobci elektromobilů, kteří do vývoje těchto aut investovali astronomické sumy peněz. Představte si, jak se asi tvářil Elon Musk, když se dozvěděl, čím se teď EU v kontextu elektromobility zabývá.
A nejde jen o výrobce aut. Kvůli výrobě elektrických vozů v minulých letech vznikl doslova gigantický dodavatelsko-odběratelský řetězec v rámci výroby baterií. A na něm jsou ekonomicky závislé spousty firem, od vývoje baterií přes jejich skladování až po dodávky do montážních hal automobilek. Zkrátka zákaz lithia, respektive současné podoby baterií do elektrických vozů by byl obrovský průšvih na mnoha frontách.
Jak vlastně došlo k potenciálnímu zákazu lithia?
V rámci Evropské agentury pro chemické látky (zkratka ECHA) funguje mimo jiné Komise pro posouzení rizik. Ta přijala již v závěru roku 2021 návrh zařadit chemické soli lithia (chlorid lithný, uhličitan lithný a hydroxid lithný) mezi látky, které jsou toxické pro lidskou reprodukci. Jedná se o tzv. kategorii 1A. Do té jsou zařazené nebezpečné látky, jež zjednodušeně řečeno mají negativní vliv na plodnost lidí, ale také na vývoj dosud nenarozených dětí a kojenců.
V případě, že by se skutečně soli lithia v dané kategorii objevily, hrozilo by riziko následného kroku. Totiž že by dané sloučeniny byly zařazené ještě do další kategorie. Tou jsou tzv. látky vzbuzující mimořádné obavy (zkratka SVHC). Během okamžiku by pak mohlo dojít v Evropě k obecnému zákazu lithia. To by byl konec celé řady zařízení, jejichž fungování je na lithiových bateriích závislé.
Utrpěly by těžařské firmy, a to i v ČR
Ale také by ztratily velkou část odbytu surového lithia doly, které tzv. bílé zlato, jak se lithiu někdy říká, těží. Rafinérie, společnosti, jež se zabývají recyklací lithia, ty všechny by utrpěly ohromné ztráty, jakmile by poptávka po lithiu vzhledem k možnému nařízení ze strany EU klesla.
Mimochodem věděli jste, že se lithium těží i na území České republiky? Skutečně je tomu tak, a to na Cínovci na hranicích s Německem. Podle odborníků se zde zásoby lithia vytěží přibližně za 25 let. Nicméně největšími celosvětovými producenty lithia jsou Austrálie, Chile, Čína, Argentina a Brazílie. Jen těchto pět zemí vytěžilo dohromady v roce 2022 více než 127 000 tun lithia. Jedná se přitom o vysoce neekologickou těžbu, která jednak uvolňuje kvantum emisí do ovzduší, jednak spotřebovává obrovské množství vody.
Smutek z konce elektromobilů? Jak u koho
Každopádně na verdikt EU, respektive Evropské agentury pro chemické látky si budeme muset ještě počkat. Zatím nejsou žádné bližší informace o možném přijetí či nepřijetí nepopulárního návrhu. Tedy nepopulárního. Jak pro koho, že? Mnozí řidiči by přivítali, kdyby se najednou situace zcela otočila a vozy s klasickými motory by opět začaly být globálně v kurzu.