Hyundai předběhl Teslu. Na takovou technologii se čekalo, změní od základu hru elektromobilů

Výrobci hledají možnosti, jak zvýšit dojezd svých elektrických strojů. Ti skutečně chytří jsou mimo oblast baterií.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Elektromobily mají jeden zásadní problém, a tím je dojezd. Problém dojezdu je jedním z hlavních faktorů brzdících masivní rozšíření elektromobilů. Výrobci se však nyní zaměřují na inovativní technologie, které by mohly zvýšit dojezd elektromobilů. A přinést tak více komfortu, a hlavně jistoty dojetí do cíle pro všechny řidiče. Skupina Hyundai Motor Group přišla s jedinečným řešením, jež slibuje rozšířit dojezd elektromobilů. Jak? Relativně inovativně.

Jak jezdit co nejdál? Stačí otevřít učebnici fyziky, aerodynamiky

Má se to stát díky nové technologii nazvané AAS, neboli Active Air Skirt. A ne, nejde o baterie. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilů je rychlost jízdy. Čím rychleji vozidlo jede, tím rychleji se vybíjí jeho baterie, tím pádem se zkracuje dojezd na jedno nabití. Logika, respektive fyzika. Výrobci se snaží nalézt technologická řešení, která by tento problém eliminovala. Ne snad popírat fyzikální zákony, ale chápat je a nejít proti nim.

iZdroj fotografie: ChangLi

Jedním z nových konceptů je systém AAS, který využívá aktivní spoilery umístěné pod nárazníkem a před předními koly. Tyto spoilery se při rychlosti 80 km/h pohybují dolů, aby optimalizovaly proudění vzduchu pod karoserií a snížily tak odpor vzduchu. Díky tomu se zlepšuje energetická účinnost a dojezd elektromobilu se prodlužuje. Že je vám to tak nějak povědomé? No jistě, aktivní aerodynamické prvky se používají třeba ve Formuli 1, má je Ferrari.

Audi ignoruje elektromobilitu a představuje model, který je noční můrou pro ekology a úředníky EU

Testy ukázaly, že díky systému AAS může elektromobil ujet až o 6 kilometrů více na jedno nabití. Jistě, není to moc, v zásadě jde o zanedbatelný kus cesty, statistickou chybu. Ovšem ne pokud klesá kapacita nabití a k nabíječce to je právě 6 kilometrů. Pak jde o každý metr. Toto řešení bude mít také pozitivní vliv na aerodynamiku a stabilitu vozidla. Zavedení této technologie jako standardní výbavy by mohlo zvýšit atraktivitu elektromobilů a přilákat více zákazníků.

Není to hotové řešení, ale koncept, cesta či vize, jak věc řešit

Trh s elektromobily se stále rozrůstá a konkurence mezi výrobci roste. Zákazníci mají stále větší výběr vozidel, a proto je důležité, aby výrobci nabízeli vozidla s konkurenceschopným dojezdem. Cena a dojezd jsou klíčovými faktory, které ovlivňují rozhodnutí zákazníka při výběru elektromobilu. A pokud je kapacita baterií zatím daná, podobná, a ne právě schopná navýšení, vyhraje ten, kdo přijde s dalšími možnostmi. A tohle je jedna z nich.

iZdroj fotografie: S vědomím Sotheby’s

I přes rostoucí konkurenci a výzvy na trhu s elektromobily může inovativní technologie jako systém AAS přinést novou naději a zajistit, že elektromobily budou konkurenceschopnější a lákavější pro zákazníky. Budoucí vývoj v této oblasti bude určitě zajímavý a sledování prodejních dat a inovací bude klíčové pro pochopení trendů v elektromobilovém průmyslu. Nakonec se může ukázat, že elektřina není klíčová jako typ pohonu. Že jde o efektivitu obecně, bez ohledu na to, jestli auto jezdí na elektřinu, nebo třeba syntetická paliva.

Je tohle správná cesta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články