Elektromobily nejsou potřeba: Už teď existuje ekologické palivo pro současná auta. Proč to EU nechce vidět?

Teď hned je možné nechat elektromobily ležet ladem a lidi budou mít čím jezdit. A jezdit budou ekologicky, bez emisí!

i Zdroj fotografie: Peugeot
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Koncern Stellantis provedl testování a zjistil, že současných 24 typů pohonných jednotek v aktuálně prodávaných autech může bez potíží fungovat se syntetickým palivem. Zdá se to jako ne zrovna zajímavá informace, ale jde o úhel pohledu. Stejná zpráva totiž může být extrémně důležitá. Může znamenat průlom ve snaze o globální ekologickou dopravu. Syntetické palivo je palivo, které nemá fosilní základ tak jako benzín či nafta. Je považováno za palivo bezemisní. Nevýhodou je nerelativně komplikovaná výroba, respektive vyšší cena za litr. Zatím.

Přepočteno na peníze i CO2 se elektromobil nevyplatí

Aktuálně by se provoz aut globálně na tento druh pohonných hmot nevyplatil. O tom ale ještě bude řeč. To, s čím přijel koncern Stellantis, z mého pohledu zůstalo nepovšimnuto. Při tom jde ale o zásadní skutečnost. Věc se má tak, že ten, kdo vlastní některý z automobilů koncernu Stellantis, mohl klidně začít tankovat tento nový typ paliva, bez úprav na autě, a mohl by normálně jezdit tak, jak je zvyklý. A s nulovými emisemi.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Aby bylo zcela bez pohyb, o co se jedná, zde je přepis oficiálního vyjádření. Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014, což představuje 28 milionů vozidel v provozu, je připraveno používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek.

Motory v autech, která jsou teď na silnicích, fungují na eFuel

Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších integrovaných energetických a chemických společností na světě. Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Použití nízkouhlíkového syntetického paliva by mohlo potenciálně snížit emise oxidu uhličitého u stávajících vozů se spalovacími motory během celého jejich životního cyklu ve srovnání s tradičními palivy nejméně o 70 %.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Už jsme o této události psali v jiném článku, ale podle mne je to téma tak zásadní, že je třeba se nad ním více zamyslet. Není tohle čistě náhodu řešení „krize“ s mobilitou? Nemáme před sebou řešení, které jde „jen“ o cashflow? O tom, jestli se nevyplatí přesunout investice jinam a jinak a bude postaráno o planetu i osobní mobilitu běžných lidí? Pokud ano, tak politici jako kdyby to neviděli. Nebo nechtěli vidět.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Namísto toho jsou tady tendence nutit lidem elektrická auta. V přímém srovnání se může jevit provoz elektromobilu levnější, než je provoz auta se spalovacím motorem. Pokud budeme počítat, a zde je třeba upozornit, že jde o hodně zjednodušené výpočty a spekulace, zjistíme náklady na kilometr elektrického auta. Při ceně 8 Kč za kWh a průměrné spotřebě na 100 km, může být rovnice 8 (Kč) x 25 (kWh) = 200 Kč na 100 km. Při ceně benzínu 40 Kč a spotřebě 6l/100 km vychází náklad na 100 kilometrů jízdy na 240 Kč.

Stačí snížit DPH z paliva a cena PHM bude hned příznivější

Nutno ale říct, že cena pohonných hmot závisí na tom, jak je nastaven daňová politika, takže pokud by spotřební daň nebyla taková, jaká je. Pokud bychom neplatily tak vysokou DPH jako platíme. Pokud bychom neplatili DPH ze spotřební daně, tedy daň z daně (!), mohla by být cena litru benzínu zásadně nižší. Tak třeba v Bělorusku je cena benzínu cca 16 Kč za litr. Tam 100 km jízdy vychází na 160 Kč. A to už je jiná písnička.

I kdyby syntetické palivo bylo teď dvojnásobně drahé proti benzínu, jsou zde náklady na budování sítě dobíjecích stanic. Je zde realita, že nelze dobíjet všechny auta na velkých sídlištích. Takže stačí sečíst náklady na pochybnou vizi zavedení globální elektromobility v porovnání s cenou syntetického paliva, jedno je zřejmé. Stačí neinvestovat do elektromobilů a náklady na toto rozpustit jako „dotace“ do cen syntetického paliva.

Syntetika je řešením, které je už teď k dispozici. Co na to EU?

Pak můžeme tankovat syntetiku třeba za 30 Kč na litr. Jezdit bez emisí. A používat auta, která máme doma v garáži. Otázkou tedy je, proč se stále někdo snaží prosadit elektrická auta, která jsou drahá na výrobu, Neekologická na provoz a likvidaci. A nemají dojezd srovnatelný se spalovacími motory. Když tady řešení je, máme ho před nosem. Závěrem pojďme ještě dál v úvahách.

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA

Jedná-li-se o emise CO2, tak osobní doprava je zátěží pro systém na rovině statistické chyby. Osobní auta jako kdyby vliv na ekologii neměla. Ona doprava vůbec není tak zásadní, ale kdyby. Pokud fungují na syntetická paliva už teď motory osobních aut, lze předvídat, že podobně by to mohlo být s pohonnými jednotkami náklaďáků nebo lodí. Tak ještě jednou, nemáme řešení přímo před sebou?

Co si myslíte o syntetickém palivu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články