Problém elektromobilů vyřešen „zázračnou“ technologií: Nabití za 4 minuty a 37 sekund a nájezd 960 000 km

Baterie jsou drahé, velké a těžké, ekologicky náročné na výrobu. Objevila se ale novinka, která by měla být ve všech ohledech lepší.

i Zdroj fotografie: Nyobolt
                   

Elektromobilita je téma, které dělí lidi na dva tábory a vyvolává rozpolcené pocity. Někteří lidé ji vítají jako nezbytný krok k ochraně životního prostředí, jiní naopak vyjadřují pochybnosti o její skutečné ekologičnosti a účinnosti. Já osobně se k ní stavím kriticky. Ale to asi víte, pokud čtete mé články pravidelně. Na jedné straně souhlasím s tím, že je potřeba pracovat na snížení naší ekologické stopy a snížit zátěž na planetu. Otázkou ale je, zda je cesta elektromobility skutečně tím nejlepším řešením. To si totiž nemyslím. Když se dívám na výrobu elektromobilů, vidím, že není bez problémů. Vadí mi, že elektromobily jsou považovány za ekologické, není to pravda.

Nabíjení trvá dlouho a revoluční novinka by to mohla změnit

Totiž jejich samotná výroba představuje značnou ekologickou zátěž. Klíčovým faktorem jsou lithium-iontové baterie, které v těchto vozech hrají hlavní roli. Výroba je neekologická, chybí infrastruktura nabíjení a podle mě je limitující i dojezd na jedno nabití v souvislosti s dobou nabíjení. Nabíjení elektromobilu trvá dlouho. Nicméně se objevují inovace, které by mohly tyto problémy částečně řešit. Jedním z těchto pokroků je nová technologie baterií, jež slibuje zásadní změnu v oblasti elektromobility. Britská společnost Nyobolt představila nový typ baterie, který umožňuje nabíjení na 80 % kapacity za méně než pět minut.

iZdroj fotografie: Nyobolt

Tento krok by mohl vyřešit jednu z hlavních nevýhod elektromobilů – dlouhé doby nabíjení. To je to, co jsem zmínil už na začátku. Baterie, kterou Nyobolt vyvinul, má kapacitu 35 kWh a umožňuje dojezd až 250 km. A co je ještě zajímavější, během krátkého dobíjení – za pouhé 4 minuty a 37 sekund – se auto nabije na dalších 190 km, což je už poměrně slušný výkon. Důležité je, že tato baterie byla navržena nejen pro prototyp, ale i pro potenciální masovou výrobu. Nyobolt spolupracuje se společností Callum, aby svou technologii uvedli na trh a ukázali její možnosti automobilkám, které by ji mohly využít pro sériovou výrobu elektromobilů.

Elektromobilem z Prahy do Brna? Nedojel jsem. I přes slibovaný dojezd auto nedalo ani 200 km

Tato baterie by mohla mít obrovský potenciál pro elektromobily budoucnosti. Pokud se její vývoj osvědčí, může skutečně změnit pravidla hry v oblasti elektromobility. Tohle už mi zní docela zajímavě. Další zajímavou vlastností baterie je její dlouhá životnost. Během testů baterie Nyobolt absolvovala více než 4 000 nabíjecích cyklů a i po těchto intenzivních testech si uchovala více než 80 % své původní kapacity. To znamená, že by mohla teoreticky umožnit automobilu ujet téměř 960 000 km, než začne její kapacita výrazně klesat. Jako laik jsem se vždycky ptal, proč nejde měnit baterie v autech jako třeba v holicím strojku nebo svítilně.

Ideální by bylo měnit vybité baterie za nabité, jako ve svítilně

Teď už by to mělo jít, ale to jsem odbočil k jinému systému baterií. Zpátky k Nyoboltu. Další pozitivní zprávou je, že baterie je navržena jako modulární systém. To znamená, že je snadno přizpůsobitelná různým typům elektromobilů. Tato flexibilita z ní dělá ideální volbu pro širokou výrobu, a to jak z hlediska její kompaktnosti, tak i nízké hmotnosti. Když si vezmeme, že většina současných elektromobilů váží přes dvě tuny kvůli velkým bateriím, menší a lehčí baterie by mohla tento problém výrazně zmírnit. Nová technologie přináší výhody z hlediska rychlosti nabíjení a nižší hmotnosti, má také pozitivní vliv na ekologii a ekonomiku.

iZdroj fotografie: Nyobolt

Menší baterie znamenají, že se spotřebuje méně surovin na jejich výrobu, což může pomoci snížit ekologickou stopu elektromobilů. Snížené náklady na výrobu baterie by také vedly ke snížení celkových nákladů na pořízení elektromobilu, což by mohlo zlepšit jeho dostupnost pro širší veřejnost. Pokud by se technologie Nyobolt EV stala součástí masového rozšíření elektromobilů, čekací doby na nabíjení by se zásadně zkrátily. Řidiči by už nemuseli čekat dlouhé hodiny na nabíjení a mohli by pokračovat v cestě téměř okamžitě po krátkém zastavení u nabíječky.

Ekologie, efektivita, dojezd. To všecho by se mělo zlepšit

Nabíjení by se přiblížilo tankování. A to by mohlo odstranit jednu z největších překážek, které elektromobilita dosud má. Tedy důvod, proč někteří řidiči stále dávají přednost vozům se spalovacím motorem. Tato technologie by mohla také přispět k tomu, že elektromobily nebudou mít tak negativní dopad na životní prostředí, jak se původně předpokládalo. Zatímco výroba baterií je stále ekologicky náročná, baterie Nyobolt by mohla výrazně snížit množství potřebného materiálu a surovin, což by znamenalo menší zátěž pro planetu.

Znovu to řeknu, sám za sebe. Osobně nejsem fanouškem elektromobilů, zejména kvůli jejich omezenému dojezdu a dlouhému času nabíjení. Technologie, kterou Nyobolt představuje, mě ale zaujala. Pokud by skutečně dokázali zdokonalit systém a umožnili masové rozšíření, mohl by to být jednoznačně krok správným směrem. Do té doby věřím spíše alternativě se syntetickými palivy.

Jsou elektromobily správná cesta?

Zdroj: Nyobolt
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články