Pomalu se ukazuje, co všichni už dávno vědí, ale nesmí se o tom mluvit. EU začne otáčet a hledat viníka, který to odnese.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Zatím se zdá, že je to jakési veřejné tajemství. Nikdo o tom v rámci EU nemluví. Evropská unie se ale podle mého názoru stále více přibližuje k bodu, kdy bude muset přehodnotit svůj plán na zákaz spalovacích motorů. Unie stále tvrdí, že spalovací motory jsou zlo a že musí být zakázány. Syntetická paliva jako kdyby neexistovala. I když je tento krok považován za součást boje proti globálnímu oteplování, realita ukazuje, že bude mít neblahé dopady na ekonomiku Evropy. Vývoj je evidentní zejména v Německu a Francii.
Nefunguje to, ale EU nepřizná vlastní chybu, my to zaplatíme
Tam se objevují tlaky na změnu evropské politiky v oblasti ekologie. Evropská unie ovšem nemůže otevřeně přiznat chybu, proto se hledá cesta, jak upravit původní plány bez ztráty důvěry. Rakouský tisk nedávno přinesl informace o tom, že EU pravděpodobně v blízké budoucnosti zmírní své původní nařízení o zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Musí se ale najít důvod. A obětní beránek. Na koho spadne vina? To neuhodnete, na elektromobily.
Vinu za změnu politiky hodí EU na elektromobilitu. Důvodem pro tuto změnu bude postupné uvědomění si, že elektromobily nejsou tak ekologické, jak bylo původně tvrzeno. Zejména kvůli emisím spojeným s jejich výrobou a provozem. Jinak řečeno, EU snad v brzké době objeví Ameriku. To, co já říkám už dlouhé měsíce a roky, najednou možná bude platit oficiálně. Možná se o tom bude mluvit jako o důvodů, proč elektromobilitu zpomalit. Tím pádem by nebylo rozumné prosazovat elektrický pohon jako nejlepší řešení pro snižování emisí.
EU si (možná?) začíná uvědomovat rizika spojená s tím, že Čína stále počítá s používáním spalovacích motorů až do roku 2060. A že elektromobily by mohly sloužit pouze jako prostředek k většímu ovládání evropského trhu. Brusel se přesto nemůže postavit před veřejnost s přiznáním, že víc jak dva roky prosazoval chybnou politiku. Politiku, která vedla k obrovským výdajům. Očekává se tedy jen částečná změna přístupu.
Byl to krok vedle, ale to nikdo nahlas neřekne. Najde se viník
Taková, že se z elektrického pohonu stane méně povinná a více flexibilní alternativa. V případě, že se ukáže, že nebylo průběžně dosaženo očekávaných výsledků, bude změněn kurz a stanoveny nové cíle. Takové, které budou lépe reflektovat ekonomické potřeby Evropy. Tento krok by měl pomoci zastavit stagnaci ekonomiky a vrátit evropský průmysl zpět na cestu prosperity. Představitelé Evropské unie se snad začnou více přiklánět k tomu, že je třeba ponechat prostor pro různé technologie a respektovat volbu zákazníků.
Myslím si, že jako jeden z argumentů použije EU lithium. Evropská unie totiž zvažuje zákaz lithia. To by mělo vážné důsledky pro průmysl baterií elektromobilů a dalších zařízení. Lithium je klíčovou součástí současných baterií, které využívají nejen auta, ale i mobily a jiná elektronická zařízení. Pokud by bylo lithium zakázáno, výroba baterií by byla výrazně dražší. To by mohlo zpomalit růst elektromobility nebo ji úplně zastavit.
Průmysl to zatíží a odneseme to my, v ČR jsme na něm závislí
Pokud by tedy EU chtěla odsunout elektromobily z prvního místa svého plánu na záchranu světa, stačí zakázat lithium. A to pak použít jako argument. Je to asi stejné, jako kdyby měla EU v plánu zakázat tmavou tlačenku, ale nechtěla přiznat, že ji doteď propagovala jako největší povinnost. Stačí ale zakázat používání krve při výrobě potravin a je to vyřešené. Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) zvažuje zařazení lithia mezi toxické látky.
Tento krok by ohrozil investice výrobců elektromobilů, kteří se zaměřili na rozvoj ekologických technologií, včetně těžby lithia. Tesla a další velcí hráči na trhu, kteří investovali do elektromobility, by čelili vážným problémům. Současné plány EU na přechod k elektromobilitě by byly ohroženy, což by vedlo k zásadnímu přehodnocení celého průmyslového odvětví.
V České republice, kde se lithium těží na Cínovci, by tento zákaz znamenal snížení poptávky po surovém lithiu. Doly, rafinerie a firmy zaměřené na recyklaci lithia by zaznamenaly obrovské ztráty, což by mělo negativní dopad na ekonomiku. Takže je to začarovaný kruh. Tak jako tak, jsme v situaci, kdy jakékoli rozhodnutí bude bolet. Hodně bolet, průmysl je u nás základem ekonomiky. EU si hraje maňáskové divadlo a loutkami, které nemohou nic dělat, jsme my.