Kolik % českých řidičů elektromobilů se vrátí k benzínu či naftě? Zeptali jsme se. Tipněte podíl těch, kteří už je v životě nechtějí

Jeden by řekl, že elektrická auta všichni milují, podle kampaní a fanatických propagátorů. Skuteční majitelé a řidiči to vidí jinak.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Člověk by si myslel, že když si někdo koupí auto na elektřinu, už u tohoto typu pohonu zůstane. Dotyčný by se ale mýlil, a to šeredně. Kdo by to byl řekl, že otázka návratu k benzínovým a naftovým motorům bude rezonovat i mezi majiteli elektromobilů? Já bych si myslel opak, ale zjevně se zdá, že odpověď na otázku, zda se vrátit od elektřiny k fosilním palivům, je překvapivě nejednoznačná. Nová studie, kterou – jak redakce AutoŽivě.cz dohledala – provedla společnost Zapmap, přináší zajímavé výsledky. Ty by mohly mnohé skeptiky přesvědčit o tom, že elektromobily nejsou jen módním výstřelkem.

Jednoznačné to není a dát ruku do ohně za elektroauta nelze

Že jsou skutečně plnohodnotnou alternativou k tradičním vozům. Pouze tři procenta dotázaných majitelů elektromobilů by se chtěla vrátit k vozům s klasickým spalovacím motorem. Zapmap se ve svém průzkumu zaměřil na 3 746 britských majitelů elektromobilů. Elektromobily podle většiny dotázaných nejenže splňují očekávání, ale v mnoha případech je dokonce překonávají. Na škále od nuly do sta bodů hodnotili respondenti své vozy průměrně 87 body. To je skóre, které by mohlo závidět mnoho tradičních automobilových značek.

iZdroj fotografie: HZS ČR

Jenže tady máme výsledky průzkumu společnosti McKinsey & Co. mezi americkými majiteli elektromobilů. Jak to dopadlo tam? Prestižní americká společnost připravila další studii a průzkum veřejného mínění Mobility Consumer Global Survey 2024. Výsledky? Pravý opak toho, co říká britská studie. Téměř polovina, přesně 46 %, vlastníků elektromobilů řekla, že uvažuje o tom, že se vrátí k fosilním palivům.

Důvody jsou tři, co také jiného, že?

  1. Vysoké provozní náklady,
  2. nedostatečná infrastruktura nabíječek,
  3. omezený dojezd na delší vzdálenosti. Co také jiného, že?

Nejsou nabíječky, dojezd aut je malý a provoz je příliš drahý

USA tedy víme, máme za sebou Velkou Británii. Pořád ale nejsme na konci. Německo, země automobilů, kde se elektromobilita stala doslova národním projektem, to také vidí spíše šedivě, když ne úplně černě. Kdo by to byl řekl, že právě odsud přijdou čísla, která možná zamíchají kartami v debatě o budoucnosti automobilismu? Podle nejnovějšího průzkumu společnosti HUK Coburg a z dat ADACu vyplývá, že by se každý třetí majitel elektrického vozu rád vrátil ke spalovacímu motoru. Z výsledků je patrné, že 28 % lidí do 40 let volí elektrický pohon.

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

Ale že starší ročníky to mají jen ve 12% podílu. V součtu z analýzy vychází, že 47 % dotazovaných cítí k elektromobilům negativní postoj. Naopak kladně je vnímá 46 % lidí. Jak to vypadá celosvětově? Také žádná paráda, žádný důvod k radostnému tančení kolem elektronabíječek. V globálním rozsahu 21 % lidí řeklo, že by si elektrické auto nikdy nekoupilo a 29 % dotazovaných majitelů elektromobilu avizovalo návrat zpátky k benzínu či naftě.

Zbývá tedy poslední věc. Náš, český pohled. Redakce AutoŽivě proto udělala rychlý průzkum mezi 126 našimi čtenáři, ze které jsme zjistili jedno. Podíl čtenářů se spalovacími motory je u nás de facto stoprocentní, z těch, co zareagovali, to bylo 98 %. A těch pár, co elektromobil vlastní, to má tak padesát na padesát. Když k tomu přidám fakt, že prodej elektromobilů neroste tak, jak by si elektronadšenci přáli a automobilky potřebovaly, nevidím naši budoucnost až tak jiskřivě elektrizující. Nebo se pletu? Pokud to vidíte jinak, budu rád za komentáře pod článkem. Já si EV ale ani tak nekoupím.

Kdo si koupí elektrické auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články