Sledovat bez souhlasu lidi a nahrávat je na kameru? Ano, právě tohle začal nejbohatší člověk světa delat přes auta, která prodává.
Svět a „ekosystém“ automobilů značky Tesla je pro mne tajemstvím a záhadou. Značka mi není sympatická, Elon Musk mi není sympatický, auta se mi nelíbí a elektromobilitu nepovažuji za spásu světa dopravy. Pozor, neříkám, že elektrická auta nedávají smysl, to ne. Když odbočím, tak si myslím, že elektromobily mohou být jedna z alternativ, jak dopravu do budoucna transformovat správným směrem. Ale není to podle mého názoru jediné – a rozhodně ne jediné správné – řešení. Zmíněný ekosystém Tesla si představuji tak nějak podobně jako ekosystém Apple.
Automobily Tesla lze ovládat na dálku. A majitel firmy to udělal
Věci fungují online na dálku, vše je propojené, jednoduché, intuitivní. Právě ta konektivita, navíc pod drobnohledem podivína Muska se zjevnými narcistními sklony a tendencemi k ovládnutí světa, může být problémem. Musk se zapletl v politice, navíc s Trumpem, který je všechno, jen ne prototypem inteligence a čestnosti. Já myslím, že si začal hrát s ohněm, že Musk upsal duši ďáblu. Ukazuje se to třeba v tom, jak se lidé od značky Tesla odvracejí.
Kritici neváhají leckdy přejít až k vandalství, i samotní majitelé dehonestují značku třeba tím, že na svůj automobil Tesla napíšou velký nápis Toyota. Některé nápady a činy Muska lze jistě s obdivem označit za vizionářské a inovativní. Jiné ale ne. Tentokrát se však šéf Tesly rozhodl pro krok, který vzbuzuje určité kontroverze. Aktivace funkce, která je tak trochu považována za „ilegální“. Jak jsem řekl, funkce je dostupná ve všech modelech Tesly, a to bez ohledu na to, zda máte základní Model 3 nebo luxusní model jiné řady.
Řeč je o Sentry Mode, tedy režimu jakéhosi strážce. Začněme tím, co vlastně Sentry Mode je. Představte si, že Tesla dokáže monitorovat okolí, když je zaparkovaná. Ano, čtete správně. Díky této funkci se vůz promění v jakýsi bezpečnostní systém, který sleduje, co se děje kolem něj. Pokud se někdo pokusí s vaším autem manipulovat, například ho poškodit nebo se do něj vloupat, Tesla to nejen zaznamená, ale také vás okamžitě upozorní. Sentry Mode dokáže spustit alarm, rozsvítit světla a přehrát hlasitý zvuk, který má za cíl odradit potenciálního pachatele.
A co takhle použít kamery aut k permanentnímu sledování?!
Teď k tomu, proč je tato funkce tak kontroverzní. Sentry Mode totiž využívá kamery, které jsou součástí každé Tesly, a tyto kamery neustále nahrávají dění kolem vozu. To je problém. V některých zemích, například v Evropské unii, jsou zákony na ochranu soukromí velmi přísné. To znamená, že nahrávání veřejného prostoru bez souhlasu může být považováno za porušení zákona. Pokud funkci někdo aktivuje, může se dostat do konfliktu s úřady.
Zejména pokud někdo podá stížnost na to, že byl nahráván bez svého vědomí. A i když Tesla tvrdí, že data jsou šifrovaná a přístup k nim má pouze majitel vozu, regulační úřady to často vidí jinak. Elon Musk teď tedy aktivuje takzvaný Sentry Mode ve všech vozech Tesla, které stojí v showroomech, prodejnách a kolem nich. Proč? Ptát se může jistě jenom ten člověk, co nesleduje zprávy.
V EU jsou pravidla, která nelze jen tak snadno ignorovat
Aktivace systému je Muskova reakce na sílící vlnu vandalismu, která zasáhla zejména vozy Tesly poté, co se Elon Musk těsně propojil s americkým prezidentem Trumpem. Tím, že systém Musk zapnul, evidentně věří v to, že policie dokáže chytit všechny lidi, kteří si na autech vylévají svůj vztek. Bude to fungovat? Ono už když se člověk podívá do podmínek na webu Tesla, tak zjistí, že systém podléhá skutečně lokálním a regionálním omezením.
Ale dejme tomu, že nenávist vůči Muskovi a Trumpovi si na automobilu Tesla v Praze na Smíchově nikdo vybíjet nebude. A v USA jsou parametry ochrany osobních dat nastavené jinak. Takže tam to asi fungovat může. Do doby, než si vandalové předtím, než na Tesly budou stříkat hanlivé výrazy, nasadí přes obličej kuklu nebo šátek. Jistě, je to celkem krátkozraké. Asi jako kdybychom u nás začali vybíjet čápy.