EU rozhodla a my s tím nic nenaděláme. Sáhneme do peněženek a na každé nádrži zaplatíme navíc o 500 Kč, bez řečí a bez výjimky.
Co je horší, daň, která je skutečnou daní, anebo daň, která se nenápadně stane součástí ceny? Tady je to zatím jen spekulace. Myslím to, na co se ptám v úvodu. Jestli je horší, když nám politici řeknou, že budeme platit vyšší daň (či spíše novou daň). Anebo to, když dojde ke zdražení a ona daň se skrytě stane součástí ceny. Spekulací ale není to, že budeme platit víc. Zdraží spousta věcí, v rodině automobilů, o které nám jde především, bude dražší palivo. Ať chceme, nebo ne, máme smůlu. V důsledku nových evropských pravidel se každodenní náklady domácností zvýší.
Tohle nikdo nechce, ale zaplatíme to všichni, bez výjimky
Děkujeme, EU! Evropská unie plánuje od roku 2027 zahrnout emisní povolenky i na osobní dopravu a vytápění budov. To způsobí zdražení benzinu, nafty a energií. Tento krok, schválený Evropským parlamentem, zavádí nový trh s povolenkami označovaný jako ETS 2. Tento systém má ovlivnit ceny pohonných hmot a vytápění domů, přičemž emisní povolenky budou zatěžovat emise spojené s těmito činnostmi. Jinak řečeno, my žádné zlepšení nepocítíme, co ale pocítíme určitě, budou vyšší ceny za všechno.
Všechno, co nějak souvisí s dopravou nebo přepravou, bude dražší. Od lístku na autobus až po rohlíky, které rozváží pekař ve své dodávce. Ministerstvo životního prostředí ČR uvádí, že cena jedné povolenky v systému ETS 2 je nastavena na minimálně 45 eur, avšak reálná tržní cena může být vyšší. Pokud cena povolenek překročí tuto hranici, uvolní se na trh další povolenky, aby se cena snížila. Tím se zvýší výnosy z aukcí povolenek, které státy mohou použít na podporu bezemisní dopravy a vytápění.
Nicméně tento mechanismus nezaručuje, že cena povolenek nebude růst, protože trh může být ovlivněn poptávkou a nabídkou povolenek. Reálný scénář naznačuje, že ceny povolenek mohou dosáhnout i 100 až 300 eur, což by znamenalo výrazné zdražení benzínu a nafty. Pokud by cena povolenky dosáhla 200 eur, cena nafty by mohla vzrůst o 53 centů za litr, zatímco benzín by mohl být dražší o 47 centů. Při současném směnném kurzu by to znamenalo zvýšení cen pohonných hmot o více než deset korun za litr.
Za litr Naturalu 35 Kč nebo 45 Kč, to je už velký rozdíl
Pokud jste až doteď nechápali, nerozuměli, tak poslední věta je asi jasná. Benzín a nafta budou dražší. A pokud bude dražší palivo, bude dražší všechno. A my s tím nic neuděláme. Podle německého europoslance Petera Liese by měli být občané Evropské unie připraveni na skutečnost, že fosilní paliva budou stále vzácnější a dražší. Dopady této „zelené“ politiky na domácnosti, zejména na ty s nízkými příjmy, mají být zmírněny prostřednictvím tzv. Sociálního klimatického fondu.
Tento fond, který bude disponovat 87 miliardami eur, má pomoci nízkopříjmovým skupinám obyvatel a podpořit sociálně citlivou modernizaci. Dobře, fosilní paliva mohou zdražovat, mohou zásoby docházet. I když to tady už bylo mnohokrát a nikdy se to nestalo. Ale ano, dobře, dřív nebo později ropa asi dojde. Ale jsou tady syntetická paliva! Ta jsou úplně v pořádku pro většinu současných spalovacích motorů. K jejich výrobě není potřeba žádných speciálních zdrojů, dá se jich vyrobit neomezené množství. A navíc jsou neutrální co do uhlíkové stopy.
Povolenky většina lidí v životě ani neuvidí, ale platit za ně bude
Zpátky ale k povolenkám. Z České republiky by fond mohl přinést přes 50 miliard korun, které by měly být použity na podporu domácností postižených zvýšenými náklady v důsledku klimatických opatření. Avšak pokud cena povolenek dosáhne hodnoty 200 eur, pomoc z fondu nemusí být dostatečná pro pokrytí všech nákladů, které budou domácnosti muset nést. Reformy trhu s povolenkami jsou součástí širšího evropského klimatického balíčku známého jako Green Deal. Tento plán byl představen v prosinci 2019 předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou a od té doby je klíčovým prvkem evropské klimatické politiky.
Zelený balíček zahrnuje řadu opatření, která mají zajistit, aby Evropa dosáhla cíle snížení emisí o 55 % do roku 2030. V polovině ledna 2020 podpořili poslanci Evropského parlamentu klimatická opatření velkou většinou hlasů, přičemž pro hlasovali také čeští europoslanci z ANO, TOP 09, Pirátů a Starostů. Opatření jsou součástí snahy Evropské unie bojovat proti změnám klimatu a postupně přejít na ekonomiku s nízkými emisemi uhlíku.
Tento přechod však může být spojen s výraznými náklady pro spotřebitele, což bude vyžadovat pečlivé plánování a podporu nejzranitelnějších skupin obyvatel. Jinak řečeno, politici se rozhodli, a občané to zaplatí. Je jedno, že tomu většina společnosti nerozumí. Platit budeme. Jestli to má, nebo nemá pozitivní vliv na ekologii? O to tady možná ani nejde, důležité je, aby šly peníze do evropské kasy. Nebo se pletu?
Vliv na naše peněženky bude zásadní, přijdeme o tisíce Kč
Tak jako tak se situace ohledně povolenek promítne do naší ekonomiky. Ať už to bude jako zvýšená cena za palivo, nebo daň, výsledek bude stejný. Může se stát, že litr benzínu bude stát o 10 Kč víc. Na každé nádrži si tak připlatíme o pětistovku navíc. Za sebe mohu říct jediné, určitě nejsem proti ekologii. Myslím si, že o životní prostředí je třeba se starat. Ale jestli jsou povolenky tím správným způsobem, za to bych ruku do ohně nedal.
Mám obavu, že jako vždycky jde jenom o peníze. Do redakce nám napsal pan Michal s dotazem, od kdy zdražení, o kterém se dočetl na internetu, začne. Prý jestli to bude teď od prvního září, jak moc to cenu benzínu zvýší. Ne, pokud je uvedeno, že zvýšení benzínu o 10 Kč bude od prvního září 2024, jak říká pan Michal, není to tak.
Pokud mám správné odhady a informace, cena poroste v průběhu nejbližších třech let. Nechci říct, že cena paliva neporoste, stát se to může. Ale zatím to nebude pod vlivem povolenek. Tam bude zásadním časem opravdu až rok 2027. Pokud se do té doby nestane něco jiného.