Řidiči při cestách do zahraničí musí znát tamní dopravní předpisy. Kdo chybuje, neunikne trestu a vysoké pokutě.
Život v Evropské unii přináší na jednu stranu řadu výhod, jakkoli by kritici nesouhlasili. Ale jsou tady také jasná úskalí. Neřešme teď politické záležitosti typu vlivu EU na automobilový trh, ekologii, ekonomiku a podobně. Teď jde spíše o konkrétní dopady na jednotlivé motoristy. Existují totiž poměrně nežádoucí problémy, pokud vyjede řidič mimo hranice své domovské země. Jde zejména o silniční přestupky.
Jiný kraj, jiný mrav. A také jiné dopravní předpisy a pokuty
Často se stává, že při cestách do zahraničí nevědomky poruší cizinec místní dopravní předpisy. Ať už překročením povolené rychlosti, nebo jinými prohřešky. Mnozí řidiči aktuálně využívají skutečnost, že v jiných zemích platí beztrestná zóna, a jednají, když ne cíleně chybně, tak relativně nezodpovědně. Evropský parlament hodlá tuto situaci změnit. Chce zajistit, aby byli řidiči za své přestupky trestáni v celé EU.
Co to znamená pro řidiče v EU? I když to zatím není oficiálně schválené, existuje předběžný souhlas s rozšířením počtu přestupků, za které budou řidiči stíháni a trestáni v celé Evropské unii. Jedná se o výměnu informací mezi zeměmi o řidičích. Opatření musí ještě být schváleno vládami EU a celým Evropským parlamentem. Uvidíme, jak se k tomu naši postaví, tedy pokud už není pozdě. Jakože asi je. A očekávat nějaký „pročeský“ hlas v rámci EU asi nelze.
Cílem tohoto opatření je ukončit beztrestnost řidičů, kteří se dopustí přestupků v zahraničí. EU se nelíbí, že asi 40 procent takových trestných činů není stíháno. Co nás tedy čeká a za co budeme pykat? Na seznam přestupků, za které budou řidiči stíháni po celé EU, se dostanou například překročení povolené rychlosti, řízení pod vlivem alkoholu, jízda na červenou nebo nebezpečné parkování a předjíždění. Ono vlastně nejde o nic jiného, než co musíme dodržovat u nás. Takže problém vlastně není.
Politici se snaží říct, že pokuty pomohou nám všem
Podle polského zpravodaje Evropského parlamentu je to špatná zpráva pro piráty silnic. Bylo zdůrazněno, že pachatelé těchto trestných činů mají být v celé EU rychleji identifikováni a potrestáni. Zahraniční poznávací značka nemůže být podle EU beztrestnou licencí. Klasická salámová metoda EU? Těžko říct, uvidíme, jestli tohle je jenom začátek. Nová pravidla jsou součástí balíčku, jehož cílem je zlepšit bezpečnost silničního provozu v EU a pomoci dosáhnout cíle snížit do roku 2050 počet smrtelných nehod na evropských silnicích na nulu.
Tady už se zase dá číst mezi řádky unijní diktát. Nula nehod samozřejmě není reálná situace. Ne pokud nezakážeme osobní auta úplně. Ve vlaku se automobilová nehoda nestane. Dohoda se týká návrhu, který měl změnit směrnici z roku 2015 o přeshraniční výměně informací týkajících se přestupků souvisejících s bezpečností silničního provozu. Zaznívají ještě radikálnější a fanatičtější hlasy, jež spojují vybírání pokus se „zelenějším životem“.
V tomto duchu se totiž vyjádřil belgický ministr dopravy. Plácl něco v tom smyslu, že „přísnější a účinnější pravidla pro prosazování dopravních přestupků zlepší bezpečnost na evropských dálnicích a zajistí bezpečnější a zelenější oblasti pro život v celé EU“. Jistě, to, že zaplatíte 100 euro za překročení rychlosti na bizarně umístěné třicítce někde v Rakousku, vás učiní šťastnějším. Nás všechny.
Před cestou do zahraničí se vyplatí nastudovat si předpisy
Revidovaná pravidla mají zajistit rovné zacházení se všemi řidiči v EU bez ohledu na jejich státní příslušnost. Tak to také nikdy nebude fungovat. Jak bylo řečeno v jedné české pohádce, tak „cizinec není našinec“. A nikdy nebude. Víc než kdy jindy tak bude důležité před cestou do zahraničí seznámit se s tamními silničními pravidly. Obecně je vhodné se chovat obezřetně, ať už člověk jede u nás, nebo v zahraničí. Nicméně v eurech budou pokuty asi více bolet.