Zákaz spalovacích motorů je výhoda pro Čínu, ne pro Evropu. Šéf BMW jí nařídil zrušení, jinak přijde katastrofa

Vidí to všichni, ale nikdo s tím nic nedělá, nestačí ani hlasy vedoucích představitelů světových automobilek. Odneseme to my.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Chtěl bych si myslet, že se elektromobilita hroutí jak domeček z karet. To není žádná zaslepenost z mé strany nebo zášť. Ano, mám rád auta se spalovacími motory, ale nejsem fanatik. Můj názor na věc je takový, že elektromobilita by měla být pouze jednou z oblastí, jednou ze snah, jak chránit životní prostředí. Jsem toho názoru, že problémy s emisemi CO2 nejsou primárně problémem osobní, soukromé dopravy.

Ať se osobáky změní jakkoli, změna nenastane, tak co řešíme?

Ta je tak zanedbatelná, že jakákoli změna nehraje v globálním měřítku roli. Nákladní doprava, letecká či námořní, ale spíše průmysl, energetika, architektura. Tam jsou podle mě emisní dopady mnohem horší. O to víc si myslím, že je třeba brát na zřetel věci lokálně, detailně. Chápu, že není žádoucí, aby staré Avie kouřily někomu pod okny. Ani mně by se tohle nelíbilo. Ale to neřeší uměle vyvolaná protekce elektrických aut. To lze řešit místním značením.

iZdroj fotografie: Uživatel RomanM82 / Creative Commons / CC BY-SA

Zákazem vjezdu takových aut. Jejich omezením. Tipoval bych, že moderní automobil se sofistikovaným spalovacím motorem má nižší uhlíkovou stopu než elektromobil, jehož výroba zabije sto tuleních mláďat, dvě stě stromů a jednoho černouška. A to nemluvím o likvidaci. Sama EU teď mluví o tom, že lithium, používané do baterií, bude označeno jako škodlivé. Tam, kde se hodí elektromobily, používejme je. Nemám proti tomu zcela nic. Ale to není věc dálkové dopravy. Pravidla, zákazy, restrikce, to všechno si děláme sami prostřednictvím námi volených zástupců.

A je to tady, majitelé elektromobilů mají smůlu. Budou platit za každý ujetý kilometr, zatím to vychází na poplatek 1 330 Kč

Je to stejné, jako když církev ve středověku tvrdila, že kdo hřeší, dostane se do pekla. A na základě toho decimovala tisíce a tisíce nevinných lidí. Kteří byli v čisté víře. A nevědomosti. S EU a elektromobilitou je to dnes stejné. Namísto církve bohatnou soukromé subjekty či vlády. Nejsou desátky, ale daně, regulační poplatky, emisní povolenky. Fanatické kněží zaslepené touhou po moci a majetku nahradili vysocí představitelé soukromých firem a politici. Situace je stejná, jen se změnila doba a prostředky. Pokud neprohlédneme, dopadneme špatně.

Čína by neschopnou Evropu válcovala, teď jí brání vysoké clo

Dřív nebo později k tomu dojde. Lepší by bylo ale „dřív“. Oči se otevřely už i manažerům automobilek. Stagnují nebo klesají prodeje aut. Elektromobily nikdo nechce. Levnou konkurenci z Číny drží EU zatím v šachu vysokým clem. Asi jako když jezuité pálili knihy. A vymítali ďábla. Exorcistu by bylo zapotřebí poslat teď do EU. Nebo to nedopadne dobře. Jasný názor na to má třeba šéf německé automobilky BMW Oliver Zipse.

iZdroj fotografie: BMW

Ten řekl, že pokud chce Evropská unie omezit svou závislost na Číně, musí přehodnotit plán na zákaz nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035. To řekl Zipse během mezinárodního autosalonu v Paříži. Zdůraznil, že evropské země jsou značně závislé na čínských dodavatelských řetězcích, zejména pokud jde o baterie pro elektromobily. Zipse dlouhodobě prosazuje flexibilnější přístup k automobilovému průmyslu. Zdůrazňuje nutnost podpory různých technologií, které by zahrnovaly nejen elektromobily.

Hybridy, syntetická paliva, vodík i elektřina. Vše dohromady

Byla by to také vozidla poháněná alternativními palivy, jako jsou e-paliva, biopaliva nebo vodíkové palivové články. Podle Zipseho je klíčové, aby Evropa využila své technologické přednosti a nezavírala se před alternativami, jež mohou pomoci snížit emise a zároveň zajistit udržitelnost automobilového průmyslu. Zipse uvedl, že nálada v Evropě je v současnosti značně pesimistická. Chápu, a nedivím se. Vlastně mě šokuje krátkozrakost, se kterou výrobci aut „zazdili“ klasické automobily a vrhli se na ty elektrické.

iZdroj fotografie: BYD

Pokud má podle šéfa BMW region zůstat konkurenceschopný, musí se vytvořit nový regulatorní rámec, který umožní větší technologickou rozmanitost. Zipse také upozornil na to, že změna 100% podílu bateriových elektromobilů od roku 2035 by evropským výrobcům automobilů umožnila snížit závislost na Číně. Především v oblasti dodávek baterií. Jinak řečeno, Zipse mluvil o tom, že chtít od roku 2035 podávat pouze elektromobily je špatné. Chce změnu přístupu. Změnu, která by poskytla prostor pro jiné technologie a inovace.

Omezení v roce 2035 je ve skutečnosti zákaz benzínu i nafty

Ty by mohly přispět ke snížení emisí CO2. Zipse zdůraznil, že udržení úspěšného kurzu vyžaduje technologicky neutrální politický rámec, který umožní rozvoj různých typů pohonů a technologií. To je podle něj nezbytné pro dosažení dlouhodobých ekologických cílů. Bez nutnosti spoléhat se výhradně na elektromobily s bateriemi. Země Evropské unie schválily zákon, který od roku 2035 stanoví povinnost, aby všechna nová auta měla nulové emise CO2. To v praxi znamená zákaz výroby a prodeje vozidel na benzín a naftu.

Vize také zahrnuje cíl snížit emise CO2 do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 2021. Tento ambiciózní plán čelí kritice nejen ze strany některých výrobců automobilů, jako je BMW, Volkswagen a Renault, ale i ze strany italské vlády. Zaznívají výzvy k přehodnocení nebo odložení těchto cílů. Zájem o elektromobily mezi spotřebiteli v poslední době klesá a výrobci automobilů čelí problémům.

Cíle nelze splnit, budou za to padat pokuty. Zaplatíme je my

Mají plnit ambiciózní ekologické cíle v době, kdy poptávka po elektromobilech nedosahuje očekávaných čísel. Německo odmítlo okamžité přezkoumání těchto cílů. Podle německé vlády je důležité, aby automobilový průmysl měl jasná pravidla. S tím, že boj proti změnám klimatu „je naléhavým úkolem, který nelze odkládat“. Němci tedy podporují pokračování v plnění ekologických cílů.

iZdroj fotografie: Bloomberg

Bohužel i přes kritiku a snahu o zmírnění pravidel ze strany výrobců automobilů. Evropské automobilky se tak ocitají v situaci, kdy na jedné straně čelí tlaku na plnění přísných ekologických norem, na straně druhé bojují s poklesem poptávky po elektromobilech a problémy v dodavatelských řetězcích. Kam se tohle posune? Někde bude třeba ubrat, upustit páru. Otázkou je kde. Co myslíte vy?

Má EU s elektromobily pravdu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články