„Máte auto navíc? Smůla pro vás, odevzdáte ho státu. Od okamžiku, kdy EU zavede limit počtu na jednu domácnost“

Jak snížit emise v rámci vozového parku v Evropské unii? Jednoduše, stačí zakázat auta a lidem je odebrat, kdy to nastane?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Vrabci na střeše si cvrlikají o tom, že Evropská unie zakáže lithium. Možná se stane to, že se lithium, tedy některé jeho soli, dostanou na seznam zakázaných látek. Tím se stane lithium nežádoucím. A elektromobilita dostane pořádnou ránu. EU se k tomu nějak postaví. Jednou z variant je, že EU zakáže lithium, ale nesleví z norem, které na automobilky uvalila. Takže ty budou muset platit pokuty.

Omezení pro všechny, ne každý bude moct vlastnit auto

Pokud zůstane norma na emise CO2, která se tedy snižuje a zpřísňuje, co se s tím dá dělat? Vlastně je to jednoduchá matematika. Musí jezdit méně aut se spalovacími motory. A jak toho dosáhnout? Co prostě zakázat auta „natvrdo“? Ano, je to fikce, je to moje spekulace, ale mám obavu, že tohle může někoho napadnout. A jiný imbecil, omlouvám se, to není nadávka, ale pokus o laickou diagnózu některých úředníků, to začne prosazovat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Až se to prosadí. Takže ta spekulace. Snížit průměrný počet aut. Tím, že se omezí jejich počet na osobu. A je to. Řekl jsem to nahlas. Evropská unie je známá pro své regulace a zákazy, a nevím, jestli uvažuje o zavedení limitu na počet automobilů na domácnost jako součást svých snah o řešení klimatické krize. I když tato myšlenka zní absurdně, de facto navazuje na předchozí absurdní kroky EU. Jaké? Za mě to je třeba zákaz plastových brček.

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Podobné opatření by se týkalo osobní mobility a výrazně by omezilo každodenní život občanů. Tahle myšlenka skutečně občas zaznívá a její kritici tvrdí, že nejde jen o snížení emisí, ale o širší kontrolu nad populací. Dejme tomu, že by auto mohl vlastnit jen každý druhý člověk. Taková omezení by mohla znamenat, že by nejeden řidič přišel o možnost vlastnit auto a musel by se spoléhat na hromadnou dopravu.

Chcete jet? Tak buď MHD, nebo si půjčíte auto od souseda

To vyvolává otázky o svobodě pohybu. Zvažované regulace EU, ať už budou jakékoli – a nějaké jistě budou – mohou vycházet z potřeby řešit klimatické změny, jistě. Ale tak jako tak budou extrémní. Řešení by mohlo spočívat v podpoře inovací v automobilovém průmyslu a vývoji ekologičtějších aut. Existují ale obavy, že taková omezení nepovedou ke kýženým výsledkům, protože doprava tvoří jen malý podíl globálních emisí CO2.

Naproti tomu země jako Indie a Čína stále produkují obrovské množství emisí, proti nimž je vliv osobních automobilů v Evropě zanedbatelný. Pokud by byla zavedena omezení na počet aut, mohlo by to mít nepředvídatelné důsledky. Včetně destrukce evropského průmyslu a nastolení sociální nerovnosti. Jen bohatší vrstvy by si mohly dovolit vlastnit auto. Pro běžné obyvatele by znamenalo omezení počtu aut závažné komplikace.

Emisní limity neklesají tak, jak by EU chtěla. Co s tím dělat?

Myšlenka zavedení limitů na auta by výrazně omezila osobní mobilitu a vedla by k větší závislosti na hromadné dopravě. To pro mnoho lidí není přijatelnou alternativou a já patřím mezi ně. Tohle ne! Není jasné, jak by takové opatření bylo implementováno. Zasvěcení lidé spekulují, že by mohlo dojít k přidělování povolenek pro automobily. Nebo že by každá domácnost mohla vlastnit jen jedno vozidlo. Případně že by dvě domácnosti sdílely jedno auto. Domácnost plus domácnost s prarodiči? Vítejte na Kubě, nebo spíše v Bělorusku.

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Ne, tohle je Severní Korea. Bez přehánění. Jakékoli takové opatření by zásadně změnilo způsob, jakým lidé v Evropě žijí a cestují. Nedávný průzkum v ČR ukázal, kolik aut připadá na jednu domácnost. Tipnete si? Kolik je domácností, kde není žádné auto? Žádné je u nás ve 14 % domácností. Jedno auto má 36 % domácností v ČR, více než třetina. Tady by to bylo v pořádku. Zbývá ale přesně polovina domácností, kde jsou dvě auta a více.

Průměr klesne, ale lidi nebudou mít auta a nikam nedojedou

Dva automobily má 31 % domácností. Třemi vozy disponuje 10 % domácností. Čtyři auta najdeme ve 4 % a pět a více aut má 5 % domácností. Potenciální omezení by se tedy dotklo poloviny domácností. To je velmi mnoho. Omezení počtu aut by vedlo ke snížení poptávky po vozidlech.

To by mělo negativní dopad na zaměstnanost v automobilovém průmyslu. Ten by skončil. Hlavním cílem Evropské unie je snižování emisí? Kritici tvrdí, že existují lepší způsoby, jak dosáhnout ekologických cílů, než je omezování osobní mobility, a já s nimi souhlasím. Ano, tohle je jen a jen fikce. Zatím. Dokud to někoho z evropských úředníků nenapadne. Dejte na mě. Tohle se nesmí stát.

Souhlasíte s tím?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články