EU nařídila další absurdní pravidlo: Právě začalo platit a týká se nás všech českých řidičů

Nikdo už neunikne, v hledáčku bude od teď každý, kdo si koupí nové auto. EU nás sleduje zase o něco víc.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Je to pro naše dobro! Pokud něco opravdu nemám rád, tak když mi někdo tvrdí, že je něco pro mé dobro. Jsem člověk, který dělá vše pro to, aby se o sebe postaral sám. Pokud to nejde, pak hledám vinu u sebe. I když jde třeba o řízení auta. Když na parkovišti nechtěně odřu jiný automobil (jakože se mi to stalo jednou v životě), beru to na sebe. A řeším to. Nesvaluji vinu na jiné. A také nečekám, že by se o mě měl někdo jiný starat. Ne, pokud nechci.

O nás bez nás? Ne, to nikdo nechce, tedy kromě Evropské unie

Platím si sociální a zdravotní, za to čekám odpovídající sociální jistotu a také v ideálním případě bezplatnou zdravotní péči. Nemám ale zájem o to, aby za mne v autě cokoli dělal nějaký systém. Vyrostl jsem jako řidič na autě, které nemělo nic. Neříkám, že bych to tak chtěl i dnes, ale pokud mám zájem třeba o klimatizaci, rádio, střešní nosiče, pak si je u nového auta objednám nebo u ojetiny hledám daný kus.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nesouhlasím s tím, aby auta měla systémy, které nechci a nepotřebuji. Tedy přesně navzdory tomu, jak se chová Evropská unie. Nové auto si už bez systému, jenž nás bude sledovat čtyřiadvacet hodin denně, nekoupíme. Ve jménu bezpečnosti se zavádí další technologie, která monitoruje řidiče a ovlivňuje jeho chování za volantem. Metoda postupného zavádění technologií je velmi účinná. Proč? Je nenápadná. Lidé jsou ochotni přijmout změny po malých krocích spíše než náhlé a radikální inovace.

Evropská unie plánuje změny ve značení pneumatik. Mají pomoci při nákupu

Už před lety to nádherně parafrázoval politik v seriálu Jistě, pane premiére. Tento proces je vidět i v automobilovém průmyslu. Tam začalo zavádění bezpečnostních systémů nejprve bezpečnostními pásy. To bylo v pořádku. Pak následovaly airbagy a ABS. Postupně se do vozidel dostávaly další systémy. Některé řidičům skutečně pomáhají s řízením. Jiné jsou zbytečné. Start-stop? Děkuji, nechci. Poslední dobou pak (hlavně díky EU) vstupují do aut systémy, které nikdo nechce. Ale přesto tam musí být.

Proti pásům nelze nic namítat. Ale sledování gest a pohledů?

Řidičům v celé Evropské unii se změní způsob řízení jejich automobilů kvůli nové regulaci Evropské komise. Ta může někoho překvapit a možná i znepokojit. Aby ne. Nový povinný systém Advanced Driver Distraction Warning (alias ADDW) bude monitorovat rozptýlení řidiče a jeho nesoustředěnost. Systém, který již některé automobilky instalují pro detekci únavy, bude teď povinný. A podstatně pokročilejší. Hlavním úkolem ADDW je sledovat, kam se řidič dívá, a zasáhnout, když jeho pozornost není zaměřena na řízení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A tím „teď“ myslím skutečně teď, respektive teď a už pár dnů nazpátek. Platí to totiž od 7. července 2024. Podle evropského předpisu systém ADDW rozpozná, kdy není pozornost řidiče zaměřena na řízení. ADDW je navržen tak, aby nepřetržitě zaznamenával a uchovával údaje nezbytné pro fungování systému. Nicméně i přes tyto záruky zůstává otázka ochrany osobních údajů. Data mají být uzavřena v systému, což na první pohled znamená, že je nikdo zvenčí nepřečte.

Data by se neměla dostat ven, jenže všechno se dá zneužít

Přesto existuje riziko, že se tato data mohou stát dostupnými pomocí diagnostických přístrojů nebo jiných technologií. ADDW funguje tak, že se automaticky aktivuje při rychlosti nad 20 km/h a sleduje, kam se řidič dívá. Pokud se jeho pozornost odchýlí od silnice o více než 30 stupňů na delší dobu než 6 sekund (při vyšších rychlostech se tato doba zkracuje na 3,5 sekundy), systém začne řidiče varovat.

Řidič má možnost systém ručně deaktivovat, ale pouze v situacích definovaných výrobcem. Pokud systém rozpozná, že řidič například na někoho mává, může se automaticky vypnout. ADDW bude řidiče upozorňovat vizuálně, akusticky a hmatově a tato upozornění mohou být stupňována, dokud řidič nezareaguje. ADDW používá kamery a senzory umístěné v interiéru vozidla k monitorování obličeje, očí, rukou a hlavy řidiče a zároveň sleduje okolní prostředí. Data ze senzorů jsou analyzována pokročilými algoritmy strojového učení.

iZdroj fotografie: Policie ČR

To znamená, že systém využívá umělou inteligenci k identifikaci vzorců chování, které naznačují rozptýlení řidiče. Nová povinnost instalace systému ADDW v automobilu se tak stala nevyhnutelnou realitou. To znamená, že už několik dnů platí, že všechna nová auta musí být vybavena systémem ADDW. Ačkoliv může sytém zvýšit bezpečnost na silnicích, vyvolává také otázky týkající se ochrany osobních údajů a autonomie řidičů.

Je to další krok k tomu, že řidič méně ovlivňuje řízení, rozhoduje stroj. Ale pozor, v případě nehody nese samozřejmě odpovědnost řidič. Zda se tato nová technologie osvědčí jako přínosná a přijatelná pro většinu řidičů, ukáže až čas. Každopádně platí, že kdo che auto bez tohoto zařízení, musí už hledat buď ve skladových zásobách, nebo mezi ojetinami.

Chcete toto mít v autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články