Kdo je horší řidič, ten mladý s novým řidičákem, anebo senior s milionem najetých kilometrů a šedým zákalem? Chystá se přísnější režim.
Evropská unie přichází s novou iniciativou, jež má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích. Plánuje zavést povinné kontroly pro seniory nad 70 let, kteří chtějí nadále řídit vozidlo. Tato opatření mají zajistit, že řidiči ve vyšším věku jsou stále schopni bezpečně ovládat svá vozidla. V současnosti platí, že od určitého věku musí řidiči absolvovat pravidelné lékařské prohlídky, aby si udrželi řidičské oprávnění. Jak je to u nás teď?
Tohle v digitálním světě nenajdete, údaje o seniorech chybí
V běhu je sice proces digitalizace, zde ale nijak zásadně nefiguruje. Víme, že není od začátku letošního roku nutné vozit řidičský průkaz fyzicky s sebou. Pro seniory ve věku nad 65 let však platí speciální podmínky. Musí mít u sebe potvrzení od lékaře o své zdravotní způsobilosti. Proč? Prohlídky nejsou zaznamenány v online registrech. Digitalizace nefunguje na 100 %. A pochybení může znamenat pokuty a problémy.
Senioři totiž musí absolvovat první lékařskou prohlídku ve věku 65 let, následovanou dalšími v 68 letech a poté každé dva roky. Lékař může na základě zdravotního stavu seniora určit různá omezení v oblasti řízení, včetně dojezdové vzdálenosti. Výjimky neexistují, věk je věk, čas nikdo nezastaví. V České republice se tedy první prohlídka koná ve věku 65 let a následně každé dva roky. EU však hodlá tento systém ještě více zradikalizovat.
Brusel zatím přesně specifikoval, jak by měla tato nová prohlídka vypadat, ale cílem je snížit počet dopravních nehod, zranění a úmrtí na silnicích, ke kterým dochází i kvůli účasti seniorů. Navrhované změny by se měly týkat řidičů nad 70 let věku a konkrétní podoba opatření bude záležet na jednotlivých členských státech. Půjde o větší četnost prohlídek, nebo tvrdší kritéria? To se ještě uvidí. Ale jak to začne platit, řidiči s tím nic neudělají.
Je to diskriminace, nebo není? Staří lidé říkají jednoznačné ano
Někteří občané vyjadřují obavy z tohoto návrhu a považují ho za diskriminaci starší populace. Neřeší, že právě senioři mohou být statisticky více zapojeni do určitého typu dopravních nehod. Obecně se má za to, že nejvíce tragických nehod páchají zejména mladí řidiči. A jistě podíl nezkušených nováčků není zanedbatelný. Každý, kdo začíná, dělá bohužel chyby, bez toho to nejde. Jakkoli chyby za volantem mohou mít fatální následky. V případě mladých ale nejde o jedinou rizikovou skupinu.
Problém je, že stárnoucí řidiči ztrácejí určité schopnosti. Podléhají stereotypu, zhoršuje se jim zrak, nemají už takové reflexy, jako měli dřív. To není žádná kritika, to je fakt, všichni budeme jednou staří. Nicméně i senioři právě kvůli svému hendikepu velmi často bourají. Minimálně diskuze na toto téma je namístě. Pokud je ale na každém členském státu EU, jak s pravidly naloží, je třeba apelovat na tuzemské politiky. Ti nicméně zatím o žádných přísnějších pravidlech nemluví.