EU posílá 15 let stará auta na vrakoviště. Češi se jich nechtějí vzdát, mají ale smůlu

Zákaz jednou přijde, před ním ale musíme čekat jedno omezení za druhým, plus sankce a vysoké daně. Zaplatíme to my všichni.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tohle téma je žhavé jak čerstvě vyvržené magma. Nikdo nechce přijít o své auto, nikdo si nechce koupit drahý elektromobil. To druhé tedy až tak úplně neplatí, jsou tady ekologičtí nadšenci, technologičtí vizionáři, kteří si rádi auto na elektrický pohon koupí. Bez ohledu na jeho cenu. Mluvím ale o široké veřejnosti, o lidech jako já. O lidech, kteří šetří, obrací korunu v kapse. Zákaz prodeje aut se spalovacími motory EU stanovila na rok 2035.

Jednou ten den přijde a auta tak, jak je známe, nám zakážou

Zákaz, jenž vyvolává v mnoha lidech otázky a obavy. Možná si říkáte, že tento krok není zcela promyšlený nebo že bude trvat ještě mnoho let, než zmizí z našich silnic vozy s tradičními motory. Já osobně bych si to moc přál. Už jenom proto, že v elektromobilitě nevidím cestu. Pokud čtete moje články, tak víte, že pravidelně referuji třeba o syntetických palivech. Ve hře je třeba také čpavek.

iZdroj fotografie: iStock

To všechno jsou možnosti, jak už teď jezdit běžnými auty, která máme v garáži. Na rozdíl od vize Evropské unie, jež říká, že se svých starých aut musíme zbavit. Že si musíme koupit nové vozy, s elektrickým pohonem. I kdyby byla pravda, že auto, které si člověk koupí před uvedeným rokem, bude moci být provozováno i nadále, nebude to snadné. EU to takovým klasickým motorům pěkně osolí. To mi věřte. Pokud si někdo pořídí nový vůz těsně před zákazem, mohl by jej teoreticky používat dalších 20 let nebo déle.

Empty gas station at night

Evropská unie zavede nové palivo? Ne všechna auta jej budou moci využít

Realita bude podle mého názoru ale mnohem horší. Mnohem komplikovanější, pokud bude evropská unie pracovat a přemýšlet v tom formátu jako teď. Už teď totiž, jak všichni víme, život klasického motoristy pěkně obtěžuje. Jedním z nástrojů, které již dnes EU používá, je zdanění pohonných hmot nebo aut samotných. Například už dnes nenatankujete jiný benzin než E10. Ten obsahuje deset procent biosložek, jež mohou způsobovat problémy u starších spalovacích motorů. Jak nenápadné, že?

Než přijde total zákaz, čekejte postupné omezování a sankce

Tento krok je prvním z řady opatření, která mají za cíl omezit životnost starých vozů. Nově se však objevují i další komplikace. Jednu chvíli se také mluvilo o nové směrnici, jež by mohla ještě více omezit provoz starších aut. Původně se hovořilo o tom, že by EU mohla zakázat provoz vozidel starších 15 let. Konkrétně padl návrh, že by mohlo být zakázáno opravovat určitá auta. Jinak řečeno, občan EU může vlastnit, co chce, ale když to nepůjde opravit, bude to muset dát do šrotu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

O tom, co je opravitelné, bude rozhodovat kdo? Samozřejmě EU. V praxi by to znamenalo, že pokud se vám takové auto porouchá, nikdo vám ho již neopraví. Evropská unie balancuje na hraně totalitního režimu. Zakazovat někomu něco vlastnit, odebírat někomu, co vlastní? Dnes nemyslitelné, ale třicet let nazpátek docela normální. To tady ale byl komunismus. Když to nejde napřímo, půjde to oklikou. Salámovou metodou.

Co za tím je? Peníze, moc, snaha plně ovládnout obyčejné lidi

Některé možnosti už jsem zmínil, teď je tady další. Emise. Emisní normy jsou kritičtější a kritičtější. Nakonec budou tak kritické, že projdou pouze elektrická auta. Ta se spalovacími motory nebudou oficiálně zakázána, ale prostě neprojdou přes kontroly. Mimochodem mluví se i o tom, že by EU změnila metody měření emisí. Také já už jsem o tom psal. Už jsem řekl, že to je absolutní – a teď hledám to správné slovo, aby nebylo vulgární…

Řeknu to jinak, tohle je opravdu zásah do lidských práv a svobod. Byl by, kdyby to prošlo. Myšlenka je totiž taková, že by se změnila metodika, čili auta, která dnes projdou na STK, by už zítra neprošla. Za mě už by tohle bylo skutečně přes čáru. EU ale tlačí na pilu, má v ruce tužku a čáru nakreslit rozhodně chce. Otázkou zůstává, kde přesně tuto pomyslnou čáru nakreslí.

Daně, omezení, restrikce. To vše znamená de facto zákaz

Dnes se ekologické daně vztahují na vozidla, která spadají pod normy Euro 0 až 2, což jsou skutečně stará auta, která již mnoho lidí nepoužívá. Avšak podle některých informací se připravují opatření, jež by se mohla vztahovat na normy Euro 3 a 4, což by již zasáhlo mnohem více majitelů aut. Cílem je postupně omezit a nakonec vyloučit starší vozidla se spalovacími motory z provozu, a to i přes odpor jejich majitelů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A já se ptám, proč je tady Evropská unie? Nemá to být instituce, která funguje pro své občany? Už jsem jednou zmínil totalitní režim, ten také věděl lépe než člověk sám, co je pro jedince lepší. Tehdy o tom, co je dobré a co špatné, rozhodovala strana. Komunistická strana. Dnes je sídlo lidí, kteří to s námi myslí dobře, bez rudé hvězdy na klopě. Jiný rozdíl ale vlastně nevidím.

Těšíte se na život bez aut?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články