Stačí jeden papír, pár razítek a tisíce lidí přijdou přes noc o svá auta. Pravděpodobně patříte mezi ty poškozené.
Jak zakázat naftová auta? Je to jednouché, není třeba nic zakazovat. Stačí změnit pravidla hry. Co tím myslím? Představte si, že hrajete hokej. Roky, už jste v tom dost dobří. Ale někdo chce, abyste místo hokeje začali hrát curling. Tak změní pravidla s tím, že hokej můžete hrát samozřejmě dál, ale že nesmíte ničit plochu bruslemi. Puk že musí mít minimálně 17 kg a musí být vyroben z žuly. Stačí pár takových „malých úprav“, a najednou je s hokejem konec a vy jen kloužete po ledě se smetákem. Nebo změníte sport a budete běhat jen tak po svých kolem domu.
Pravidla během hry se nemění. EU podle pravidel nehraje
A s naftovými auty je to podobné. Zakázat vám vlastnit dieselové auto, to není jen tak. Ale změnit pravidla tak, aby tato auta neprošla na STK emisemi, to je celkem jednoduché. A efektivní. A hlavně, nikdo nebude obviňovat EU, za to přece mohou ty zlé stanice STK. Realita je bohužel takto jednoduchá. Evropská komise zvažuje zavedení nových emisních limitů pro starší dieselová vozidla. Právě to by mohlo v konečném důsledku znamenat plošný zákaz naftových aut s emisními normami Euro 5 a Euro 6. Vážně je to tak jednoduché.
Tento krok vyvolal velkou vlnu nesouhlasu u odborné veřejnosti. Byl označen za nepřijatelný. Evropská unie uvažuje o změně pravidel pro měření emisí, přičemž nově by měly být emisní limity dodržovány za všech jízdních podmínek. Včetně situací při plném zatížení vozidla. Doposud se testy prováděly pouze za standardizovaných zkušebních podmínek. To znamená, že by změna ovlivnila auta, která již byla homologována podle předchozích pravidel. Což by vedlo k tomu, že by naftové vozy s emisními normami Euro 5 a pravděpodobně i Euro 6 mohly být zakázány.
EU moloch nás chce prostě přinutit k přijetí elektromobilů
Jak jsem říkal, puk ano, ale velký, kulatý a žulový. Změnit pravidla by mělo dalekosáhlé důsledky pro mnoho majitelů těchto aut po celé Evropě. ADAC se proti těmto plánům důrazně ohradil. Prohlásil, že diskuse o vyřazení těchto vozidel z provozu je irelevantní, protože tato auta prošla při svém uvedení na trh řádným schvalovacím procesem. Jasně. Pravidla během hry se nemění. Podle právníků by retroaktivní aplikace nových emisních pravidel na již homologovaná vozidla neměla být možná. Já skutečně nechápu, o čem se tady mluví.
Umím si představit, že může být tvrdé, ale seriózní nechat stará auta dojezdit. Ale změnit legislativu a připravit tisíce lidí o auta? To ne. V podobném duchu se vyjádřil i německý ministr dopravy. Ten ve svém nekompromisním dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové vyzval k okamžitému ukončení toho, co označil za protiautomobilovou politiku Bruselu. Já bych to přirovnal k házení hrachu na stěnu.
Lidé přijdou dříve či později o svá auta. Patříte mezi ně i vy
Ministr zdůraznil, že lidé potřebují svá auta. A ani v nejhorším snu nepředpokládají, že by jim byla jen tak odebrána. Podle ministra musí Evropská komise jednat rychle, aby zajistila právní jistotu pro majitele starších dieselových automobilů a zabránila jejich vyřazení z provozu. Musí? Ne, nemusí. A nebude. Protože právě o to EU přece jde. A co se stane, pokud auta na naftu zakáže? Nic, nestane se nic. Nikdo nevyjde do ulic, nikdo nebude protestovat.
Jádro problému spočívá v tom, že do roku 2017 se při schvalování nových modelů používal takzvaný Nový evropský jízdní cyklus (NEDC). Ten měřil emise škodlivin za laboratorních podmínek a zjišťoval, zda splňují stanovené mezní hodnoty. Tento způsob měření byl ale kritizován za to, že neodpovídá reálným jízdním podmínkám. Proto byl následně nahrazen novým postupem známým jako RDE, který je považován za přesnější.
Stačí změnit metodiku, a najednou jsou běžná auta zakázaná
Starší dieselová auta s normami Euro 5 a Euro 6 byla schválena na základě starého testovacího postupu NEDC a stále jsou registrována a používána v mnoha evropských zemích. Generální advokát EU uvedl, že vozidla musí splňovat emisní limity nejen v laboratorních podmínkách, ale i při reálném provozu na silnicích. To by skutečně znamenalo, že by starší dieselové vozy čelily novým emisním pravidlům, která by je fakticky vyřadila z provozu.
Kritici tedy volají po opatření, aby se předešlo situaci, kdy by majitelé starších vozidel museli své vozy vyřadit z provozu kvůli změně pravidel. Mnozí odborníci se obávají, že pokud by došlo k plošnému zákazu vozidel s normami Euro 5 a Euro 6, znamenalo by to obrovský zásah do automobilového trhu a tisíce majitelů by přišly o své vozy. Obávají se, ale nic moc nedělají.