EU zavede speciální řidičský průkaz: Konec roku přinese pro řidiče zásadní změny. Ti vůbec netuší, co je čeká

Nová směrnice EU o řidičských průkazech má být přijata již v roce 2024 a na programu je mimo jiné požadavek na zavedení řidičského průkazu na SUV a pravidelných zkoušek způsobilosti k řízení pro osoby starší 65 let.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

O vozy typu SUV je na celoevropském trhu stále větší zájem. SUVéčka nabízejí v očích řidičů větší zavazadlový prostor. Vyšší světlou výšku praktickou na neupravené vozovky. Také lepší jízdní komfort z pohledu prostornosti interiéru a v neposlední řadě i lepší přehled na vozovce. Z pohledu EU, respektive francouzské političky a předsedkyně dopravního výboru EU Karimy Delliové tyto větší a také těžší vozy vyžadují větší řidičské zkušenosti.

Řídit SUV až od 21 let? Myšlenka, která má v EU podporu

Podle jejího návrhu by měl být řidičský průkaz skupiny B pro osobní automobily platný pouze do hmotnosti 1,8 tuny. Nový typ řidičáku s prozatímním označením „B+“ by měl být k dispozici řidičům až od věku 21 let. A to právě na těžší vozidla – tedy s váhou nad 1,8 tuny.

Německý časopis Der Spiegel při této příležitosti v období od 16. do 18. října 2023 vyzpovídal více než 5 tisíc osob. Jedna z otázek zněla: „Jak byste hodnotili, zda začínající řidiči se standardním řidičským oprávněním (skupina B) mohou řídit pouze vozidla s maximální hmotností do 1,8 tuny?“ A jaký že byl výsledek? 48 % respondentů podporuje zavedení dalších řidičských práv pro SUV, 34 % je proti a zbývajících 18 % není ani pro, ani proti.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Z těchto výsledků je zřejmé, že návrh může být v rámci EU reálně přijat. Protože patrně nebude v rozporu s názorem veřejnosti. Ale slovo „patrně“ je rozhodně namístě. Otázkou zůstává, zda je vzorek 5 000 lidí skutečně dostatečně průkazný. A zda názor německých občanů koresponduje s názory občanů jiných evropských národností.  

Testy smyslů a řidičských schopností patrně seniory nepotěší

Co se týče prověrek řidičů souvisejících s jejich vysokým věkem, předsedkyně dopravního výboru EU navrhuje pravidelné testy zraku a sluchu. Přičemž Evropská komise chce zavést ještě povinné posuzování řidičských schopností, nebo dokonce lékařskou prohlídku pro všechny osoby starší 65 let.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Také k této otázce se vyjádřili respondenti ankety časopisu Der Spiegel. Konkrétně na otázku: „Jak hodnotíte pravidelnou povinnost přezkoušení řidičské způsobilosti pro všechny osoby starší 65 let, které jsou držiteli řidičského oprávnění?“ Na tu odpovědělo 39 % respondentů „rozhodně je to správně/spíše je to správně“, 49 % hodnotilo návrh jako „rozhodně je to špatně/spíše je to špatně“ a jen 12 % bylo v rámci otázky nerozhodnutých.

Rozhodnutí již v roce 2024

Výbor Evropského parlamentu pro dopravu má tyto změny projednat ještě do konce roku 2023 a rozhodnutí může být přijato až v roce 2024. Zda k němu dojde, či ne, je zatím otázka. Dá se předpokládat, že mladší populace řidičů bude návrhu přikloněna, ale naopak senioři z něj logicky nadšení nebudou.

Necháme se tedy překvapit, zda jeden z návrhů EU bude reálně přijat a jak se k případný změnám následně vyjádří široká veřejnost.  

Jaký je váš názor na omezení mladých řidičů v případě SUV? A má smysl testování řidičských seniorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články