Jak snížit počty zemřelých na silnicích? Evropská unie chce nahnat všechny řidiče od určitého věku znovu do autoškoly.
Parafrází na klasický citát bych mohl prohlásit, že „plány Evropské unie jsou nevyzpytatelné“. Člověk tuší, kam to všechno směřuje. A nechci být vulgární a neřeknu to na plná ústa. EU stále vymýšlí v rámci všeobecného blaha a nadnárodní bezpečnosti taková zlepšení, že to jednoho ani kolikrát nenapadne. Třeba jako to, že s odstupem času bude muset každý řidič znovu do autoškoly. Zatímco EU přednáší ambiciózní cíle, často prostřednictvím kontroverzních regulací, otázka snížení nehodovosti na silnicích je v důsledku těchto „zlepšení“ spekulativní.
Staří lidé zasluhují úctu. Za volant ale musí patřičné potvrzení
Plánem je snížit počet zemřelých na silnicích členských států EU z někdejších dvaceti tisíc ročně na polovinu během pěti let. Jak toho dosáhnout? Různě. Na jedné straně tady jsou technologická řešení. Pár dnů už platí to, že auta sledují řidiče, a pokud jsou tito unaveni, auto to hlásí. Pak jsou tady takzvané černé skřínky. Jakkoli jejich reálný dopad na zlepšení bezpečnosti je kontroverzní. A pak tady máme nařízení, zákazy, příkazy, regulaci a kontroly řidičů.
Jedním z diskutovaných opatření je zpřísnění podmínek pro starší řidiče. Plán EU počítá s tím, že senioři ve věku 70 let by měli prokazovat svou způsobilost řídit každých 5 let. Jak by měly nové testy pro seniory vypadat, není zatím jasné. Lékařská prohlídka, písemný test a jízda s policistou by pro starší řidiče mohly být nutné, ale nemusely by. Každá země by se měla rozhodnout sama. Pokud by se některý stát rozhodl být striktnější, mohl by každý seniorní řidič znovu absolvovat autoškolu. Toto opatření logicky vyvolává otázku jeho smysluplnosti.
Staré řidiče možná není nutné učit nové zákony, ale je důležité, aby měli v pořádku zrak a celkovou tělesnou kondici. Česká pravidla tento problém řeší už nyní. U nás už existují jistá omezení a specifická pravidla pro seniory. Jde zejména o pravidelné lékařské prohlídky. První povinná lékařská prohlídka čeká každého řidiče seniora šest měsíců před dovršením 65 let, pak v 68 letech a následně každé dva roky. Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb., která se zaměřuje na nemoci vylučující nebo podmiňující zdravotní způsobilost k řízení.
Senioři musí povinně k lékaři. Ale proč znovu do autoškoly?
Vyšetření zahrnuje komplexní vyšetření, včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, lékař to musí ihned nahlásit příslušnému úřadu. Ministerstvo dopravy neplánuje žádná tvrdší opatření ve vztahu k řidičům seniorům. Existuje institut takzvaného harmonizovaného kódu, který umožňuje řidičům se zdravotními omezeními nadále řídit některé typy komunikací, aby mohli například dojet ke svému lékaři nebo na nákup.
Pokud lékař zjistí u řidiče seniora zdravotní problémy, nemusí to znamenat automatickou ztrátu možnosti řídit. A jak je to u nás? Česká pravidla jsou již nyní přísnější než návrhy EU. Co se však stane, pokud EU zavede povinnost, že každý řidič, bez ohledu na věk, bude muset každých 5 let znovu absolvovat autoškolu? Důležité je, aby se toto vůbec nestalo. Oficiální místa už zareagovala před časem s tím, že „Ministerstvo dopravy v tuto chvíli nepřipravuje žádná nová tvrdší opatření ve vztahu k řidičům seniorům“.
U nás je všechno tak přísné, že změny nejsou zapotřebí
Ministerstvo deklaruje, že systém zdravotních prohlídek v současné době funguje. A má pravdu. Jediným slabým místem může být klasická „česká povaha“. To pokud přijde senior ke svému lékaři a ten mu dá razítko ze známosti. Pak ovšem značně riskuje. Teď je čas prázdnin a dovolených a policie upozorňuje na úskalí tohoto letního období. Je to tak, letní měsíce jsou již tradičně spojeny s výlety, jízdami na chaty a chalupy nebo za koupáním, tedy s větší mírou cestování. Za volant usedají řidiči všech věkových kategorií, včetně seniorů.
Senioři mají sice bohaté zkušenosti za volantem, avšak jejich věk je vystavuje určitým specifickým rizikům. Čas prostě nezastavíme. Je třeba u starších lidí věnovat pozornost jejich aktuálnímu zdravotnímu stavu. Už jen vysoké teploty, hustý provoz na silnicích nebo třeba přeprava vnoučat, která není běžná po zbytek roku, mohou být pro seniory náročné. Je důležité, aby senioři pamatovali na to, že s vyšším věkem mohou přicházet nenadálé změny zdravotního stavu. Pokud se necítí dobře, měli by zvážit odložení cesty nebo výběr jiného způsobu dopravy.
Senioři jsou citliví, klidně jen na vyšší tlak, teploty, změny počasí
Při plánování delších cest by si měli naplánovat trasu, pravidelně dělat přestávky a nepřeceňovat své síly. Je také důležité dodržovat pitný režim a plánovat cesty do chladnějších ranních nebo večerních hodin. Během prázdnin senioři často přepravují svá vnoučata. Je nezbytné, aby byly děti přepravovány v autosedačkách, jak to stanovuje zákon. Někteří motoristé tuto povinnost přehlížejí s tím, že jedou na krátkou vzdálenost nebo že autosedačky nemají. Bez autosedačky však dítě nesmí být přepravováno ani na krátkou vzdálenost.
Při jakékoli nehodě je volně sedící dítě ve vozidle ohroženo na životě. Otázka, zda je myšlenka opakování autoškoly správnou cestou k omezení nehodovosti u starších řidičů, zůstává diskutabilní. Za mne ne. Neříkám, že by senioři neměli být v hledáčku, že by nevyžadovali zvláštní péči. Určitě ano. Ale citlivě a důstojně. Ne je vystavit zbytečnému stresu autoškoly. Evropská unie svými návrhy často naráží na kritiku, že vymýšlí již vymyšlené a zavádí nesmyslné regulace, které nepomáhají běžným lidem.
Je to tak. I když snaha o snížení nehodovosti je chvályhodná a já s touto vizí souhlasím, je třeba zohlednit praktické aspekty a potřeby řidičů, a to nejen seniorů. Zavedení povinných opakovaných autoškol pro všechny řidiče je podle mě kontraproduktivní. Evropská unie by měla hledat lidštější přístup, který zajistí bezpečnost na silnicích a nebude zbytečně zatěžovat řidiče nesmyslnými požadavky. Toto to opravdu není.